GUIA DIDÀCTICA

“Aquesta unitat didàctica segueix els decrets 142 i 143 del Departament d’Educació, on s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i secundària respectivament. En aquests Decrets es defineixen les Competències Bàsiques generals que l’alumnat ha d’adquirir.”

 

GRUP CLASSE:

DURADA:

PERÍODE:

CURS ESCOLAR:

PROFESSOR/A

Aules d’Acollida

Quatre sessions ( 8 hores)

2n trimestre

2009-2010

Núria Alart

ÀREES/MATÈRIES:

TÍTOL I JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT

Interdisciplinar.

Intel·ligències Múltiples

 

Cerquem una casa sostenible. Aquesta UD es treballa a partir d’un problema, s’investigarà i cercarà informació sobre el tema de les cases sostenibles. Aquestes cases estan dissenyades i construides sota els principis d’una vivènda confortable, pràctica i  econòmica; i sobre tot, fàcil de mantenir i que respecti el medi ambient.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

CRITERIS I INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ

Produir petits textos i frases aplicant els coneixements lingüístics pel que fa a lèxic, ortografia i estructures morfosintàctiques del vocabulari bàsic del tema.

Comunicativa, lingüística i audiovisual

1. Completar i contestar les preguntes del dossier de treball sobre el problema a resoldre. “Cerquem una casa sostenible”.

Dossier de treball.

Construir una maqueta d’una casa utilitzant idees pròpies i dels demés per a refer idees i sentiments. Esbrinar el soroll ambiental. (Contaminació acústica)

Artística i cultural

2.Implicar-se en el treball en grup a partir de les aportacions individuals, de la iniciativa personal i de la voluntat de compartir un projecte. La maqueta. Gravació del soroll ambiental.

Utilitzar tècniques i estratègies per cercar, seleccionar, enregistrar, trobar fonts, formes i recursos de comprenssió i expressió sobre el tema de la casa.

Tractament de la informació i competència digital

3. Plantejar-se preguntes, dubtes, supòsits per guiar la recerca d’informació, a través de diverses fonts. Mapa mental de la casa. Arbre genealògic de la família. El vídeo.

Calcular les despeses de la llar que proposa la UD, durant un mes. (Entrades i sortides)

Matemàtica

4.Presentar els càlculs de despeses de la família per a la compra i/o lloguer de la vivenda. Dossier.

Conèixer les pròpies potencialitats i carències, traient profit de les primeres i sospesant les segones.

Aprendre a aprendre

5. Autoavaluar-se i reflexionar individualment el treball realitzat. Rúbrica d’autoavaluació del grup.

Tenir habilitats socials per relacionar-se i cooperar en el petit grup de treball expressant els sentiments.

Autonomia i iniciativa personal

6. Mostrar interès per les aportacions personals en les tasques de grup. Rúbrica.

Percebre adequadament l’espai físic sostenible d’una vivenda. (Pis o casa)

Coneixement i la interacció amb el món físic.

7. Argumentar la tria de la vivenda, pis o casa, amb els característiques de sostenibilitat. Presentació oral del grup

Identificar conflictes de valors i interessos com a part de la convivència familiar en una casa i resoldre’ls constructivament.

Social i ciutadania

8. Plantejar-se interrogants sobre determinats conflictes que es produeixen a l’entorn familiar en una vivenda. Presentació oral del grup cooperatiu.

CONTINGUTS

Reconeixement, memorització i verbalització de vocabulari relacionat amb el tema.

Elaboració d’una maqueta d’una casa amb diferents materials, tenint cura per la presentació. Demostració del soroll ambiental. Constaminació acústica.

Participació i esforç per analitzar la informació i transformar-la en coneixement

Anàlisi i valoració de les despesses mensuals d’una família. Càlcul de les entrades i les sortides per a poder pagar el lloguer, compar o hipotèca de la vivenda.

Obtenció d’informació tant individualment com en col·laboració, transformant-la en coneixement propi i aplicant-la a noves situacions.

Esforç per expressar diferents sentiments i/o emocions que ens produeixen els diferents tipus de vivendes: alegria, ràbia, enoig, felicitat, ..., en el grup.

Mostrar interès pels diferents espais físics sostenibles de les vivendes. (Pis o casa)

Identificació i valoració dels conflictes produïts en l’entron d’una vivenda familiar, cercant solucions positives.

METODOLOGIA I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA

S’utilitzen els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula:

Globalització. A l'alumnat se li presenta la realitat de manera global.

Interdiciplinarietat. Es fomenta el treball de manera interdisciplinar entre els diferents professionals.

Activitat. Fomentar l'aprenentatge significatiu a partir de la pròpia activitat de l'alumnat.

Diàleg a l’aula: Per construir coneixement de manera compartida, cal activar la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup a l’aula. La construcció compartida del coneixement a través del diàleg i la discussió afavoreix que el grup aporti noves raons i noves evidències que són investigades per desfer el fil d’un nou raonament. L’aula ha de ser un espai discursiu per examinar punts de vista, per intercanviar i construir noves idees.

Individualització. S'adapta a les possibilitats i característiques de l’alumnat segons les seves capacitats.

Socialització. Cooperació i treball en grup. El treball en grup cooperatiu suposa organitzar les tasques i compartir els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu d’obtenir un resultat final a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.

Contextualització i funcionalitat.  Aplicació dels aprenentatges a l'entorn proper.

-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos, audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)

-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la cultura de l’elogi.

-Fomentarem el control emocional de les seves expressions através del diàleg reflexiu  amb els mateixos alumnes.

-S’utilitzaran diferents modalitats i estils d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o intel·ligències de l’alumnat, per així  poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit escolar.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS

MATERIALS RECURSOS

ORG. SOCIAL

TEMPS

ATENCIÓ DIVERSITAT

ACTIVITATS AVALUACIÓ

1ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Fer preguntes sobre els coneixements previs de l’alumnat.

Què és una casa sostenible?

La meva casa o el meu pis és sostenible?

És cara una casa sostenible?

Presentació de la WebQuest i el dossier.

Fotografies

Webquest.

Ordinador

Canó

Grup classe

Individual

50 min

Intel·ligències Múltiples

(IM) Treball cooperatiu

8

DESENVOLU

PAMENT

Fer grups de quatre persones.

Contesteu a les preguntes del dossier:

Llistat de despeses mensuals de la família.

Plànol del pis (Alçada i façana)

WebQuest

Ordinador

Dossier

Petit grup

 

50 min

Intel·ligències Múltiples.

Treball cooperatiu

1 - 8

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

5

2ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Contesteu en el dossier:

Descriure la vivenda, pis o casa sostenible.

Com us agradaria que fos la vostra habitació.

Ordinador

Dossier

Petit grup

 

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

1

DESENVOLU

PAMENT

 

Feu un mapa mental de la vivenda, pis o casa.

Un arbre genealògic de la família que viurà en la vivenda.

Dossier

Programa: “Genoon”

Petit grup

 

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

3

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

5

3ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Enumerar els serveis que hi ha a l’entorn de la vivenda.

Esbrinar el soroll ambiental de la zona segons els decibels permesos. (Contaminació acústica)

Dossier

Ordinador

Petit grup

 

50 min

Intel·ligències Múltiples.

 

2

DESENVOLU

PAMENT

Cercar: La zona verda més propera a la vivenda

Construir una maqueta d’una casa de paper.

Dossier

Maqueta

Petit grup

 

50 min

Intel·ligències Múltiples.

2

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

5

4ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

Aneu a visitar un pis o casa que s’aproximi a les vostres expectatives o bé cerqueu fotografies a diferents revistes de decoració i/o catàlegs de mobiliari i objectes de la llar.

Feu fotografies del pis o casa per editar un vídeo amb el programa ”Animoto” També podeu editar-lo amb fotografies de les diferents revistes de decoració.

Dossier

“Animoto”

Ordinador

Revistes

 

Petit grup

 

50 min

Intel·ligències Múltiples.

Treball cooperatiu

3

DESENVOLU

PAMENT

 

Explicar els resultats a la resta dels vostres companys i companyes. Podreu fer servir qualsevol recurs per a la presentació: canó, ordinanor, reproductor de só, imatges, vídeos, etcètera.

Presentació del grup de treball  (tasca del Coordinador).

Explicació del mural, el vídeo i la feina realitzada per cadascú.

Ordinador

Canó

 

Grup classe

 

50 min

Intel·ligències Múltiples.

Treball cooperatiu

3 -7

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

5

 

A partir del tema central: Cerquem una casa sostenible, es desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o capacitats de l’alumnat. Per poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal. Les intel·ligències treballades són:

-La intel·ligència Lingüística: Elaboració i confecció de textos orals i escrits sobre el tema treballat.

-La intel·ligència Logicamatemàtica: Càlcul de despeses d’una llar familiar per a poder canviar de casa.

-La intel·ligència Naturalista: Els espais naturals urbans. (Les zones verdes)

-La intel·ligència Musical: El so ambiental. (La contaminació acústica)

-La intel·ligència Cinestèsicacorporal: La construcció d’una maqueta d’una casa.

-La intel·ligència Visualespacial: Elaboració de l’arbre genealògic, i descripció de la casa amb un mapa mental

-La intel·ligència Intrapersonal:  L’autoavaluació i la responsabilitat en la realització de les diferents tasques.

-La intel·ligència Interpersonal:  La cooperació activa i el contrast dels diferents punts de vista en el treball en grup.

 

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

L’ alumnat amb més dificultats serà integrat en els grups cooperatius per exercir la tutoria entre iguals. En els grups cooperatius s’integrarà alumnat amb diferents habilitats per tal d’aportar-les al grup. El treball cooperatiu és una bona estratègia per atendre la diversitat ja que l’alumnat més experts actuen com a model en la planificació de tasques o en la resolució de dificultats.

Per a una millor comprensió i integración dels conceptes, hi haurà diferents tasques com: musicals, cinestèsiques, visuals, plàstiques,…

S’inclouen activitats inclusives per a l’alumnat nouvingut a través de recerca i coneixement cultural i interpersonal.

Intel·ligències Múltiples: segons H. Gardner una perspectiva basada en les intel·ligències múltiples pot millorar la comprensió de tot l’alumnat de tres maneres: 1. Proporcionant diferents vies d’accès. 2. Presentant el tema a treballar globalitzat, despertant l’interès de l’alumnat. 3. Establint lligams amb els temes que ja esconeixen o bé ja es comprenen. 4. Reflexionant sobre els possibles èxits o fracassos en l’aplicació dels temes treballats. La planificació d’activitats multinivell implica que es dissenyen tasques diverses per arribar als mateixos objectius o similars, en funció dels diferents estils d’aprenentatge, de la motivació o de les múltiples intel·ligències de l’alumnat. També es poden incloure activitats perquè determinats alumnes reforcin certs aprenentatges, o bé activitats, voluntàries o no, perquè altres alumnes ampliïn  coneixements. S’utilitzarà també el treball en petit grup cooperatiu on els seus membres s’organitzaran les tasques i compartiran els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu un resultat final, en aquests cas, el dossier de la casa, a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.