GUIA DIDÀCTICA

 

“Aquesta unitat didàctica està desenvolupada seguint els decrets 142 i 143 del Departament d’Educació, on s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’eduació primària i secundària respectivament. En aquests Decrets es defineixen les Competències Bàsiques generals que l’alumnat ha d’adquirir.”

GRUP CLASSE:

DURADA:

PERÍODE:

CURS ESCOLAR:

PROFESSOR/A

Aules d’acollida, C. Superior, ESO

Quatre sessions

1r trimestre

2009-2010

Núria Alart

ÀREES/MATÈRIES:

TÍTOL I JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT

Interdisciplinar

Intel·ligències Múltiples

VOLEU FER UNA DESFILADA DE MODELS? Aquesta unitat didàctica ens permetrà treballar tot el vocabulari necessari sobre les peces de roba. Prendre consciència de la necessària reutilització dels materials, en la confecció dels vestit per a fer una desfilada. Aprendre a editar un vídeo en un programa.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

CRITERIS I INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ

Escriure petites descripcions de peces de roba ben estructurades. Inventar endevinalles sobre diferents peces de roba.

Comunicativa, lingüística i audiovisual

1. Presentar una fitxa word de les descripcions de les peces de roba i el seu dibuix. La fitxa.

2. Presentar una fitxa amb les endevinalles inventades.

Experimentar amb diferents materials per a desenvolupar la creativitat en la confecció de la roba.

Artística i cultural

3. Explicar oralment l’elaboració de la peça de roba apreciant la creativitat en els models. Exposició oral.

Presentar de manera atractiva la desfilada de models triats mitjaçant un programa d’edició de vídeos.

Tractament de la informació i competència digital

4. Presentar el vídeo i les fotografies de la desfilada amb música. El vídeo de la desfilada.

Conèixer i classificar les característiques de la roba que s’utilitza en les diferents estacions de l’any.

Matemàtica

5. Elaborar una graella de la classificació de les diferents peces de roba segons l’estació de l’any en un mural. El mural

Reflexionar sobre el propi aprenentatge a partir del treball realitzat

Aprendre a aprendre

6. Autoavaluar-se i reflexionar individualment el treball realitzat. Rúbrica

Acceptar la diversitat d’opinions en el grup cooperatiu de treball i el grup classe.

Autonomia i iniciativa personal

7. Mostrar interès per les aportacions personals en les tasques de grup. Rúbrica.

Utilitzar diferents materials reciclables pel respecte del medi ambient.

Coneixement i la interacció amb el món físic.

8. Fer la desfilada dels models confeccionats amb els materials reciclables. La peça de roba confeccionada.

Aprendre a respectar la diversitat i a valorar a les persones pels seus actes i no per l’aparença externa

Social i ciutadania

9. Respectar la diversitat en la presentació de models, valorant totes les opcions triades. Rúbrica.

CONTINGUTS

Descripció de diferents peces de roba en les endevinalles proposades

Elaboració dels vestits per a la desfilada, desenvolupant la creativitat artística

Adquisició dels procediments per a l’elaboració de fotografies amb la càmera digital i la seva posterior edició en el programa “Animoto”

Classificacions de diferents peces de roba segons les estacions de l’any i segons el sexe (home i/o dona)

Capacitat crítica per l’acceptació de diferents d’opinions

Apreciació de la creativitat en la creació de tots els vestits de  la classe

Utilització de diferents materials reciclables en la confecció dels vestits

Reflexió, acceptació i comprensió de la diversitat valorant a les persones pels seus actes i no per l’aparença externa.

METODOLOGIA I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA

S’utilitzen els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula:

Globalització: a l'alumne se li presenta la realitat de manera global.

Interdiciplinarietat: es fomenta el treball de manera interdisciplinar entre els diferents professionals.

Activitat : fomentar l'aprenentatge significatiu a partir de la pròpia activitat de l'alumne.

Individualització: S'adapta a les possibilitats i característiques de l’alumnat segons les seves capacitats.

Socialització: Cooperació i treball en grup.

Contextualització i funcionalitat. Aplicació dels aprenentatges a l'entorn proper.

-Fomentarem el treball en grup com a font de relació personal, fomentant-les  a través del treball cooperatiu.

-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos, audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)

-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la cultura de l’elogi.

-Fomentarem el control emocional de les seves expressions através del diàleg reflexiu  amb els mateixos alumnes.

-S’utilitzaran diferents modalitats i estils d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o intel·ligències de l’alumnat, per així  poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit escolar.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS

MATERIALS RECURSOS

ORG. SOCIAL

TEMPS

ATENCIÓ DIVERSITAT

Activitats Avaluació

1a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

A partir d’una presentació en (ppt) sobre el tema de la roba i els vestits investigarem sobre els coneixements previs de l’alumnat. Quin vocabulari coneixen.

Pissarra

Presentació amb canó

Gran grup

50 min.

Intel·ligències Múltiples

1

DESENVOLU

PAMENT

 

Presentació del vocabulari bàsic en fitxes plastificades per la professora.

Pluja d’idees sobre allò que sabem sobre les desfilades de moda. Formació dels petits grups de treball.

Pissarra

Fitxes de les robes i els vestits

Gran grup

Petit grup

50 min

IM i multinivell

Treball en grup cooperatiu

1

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

Portfoli

5-6

2a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Presentació dels petits grups de tres alumnes i els seus rols: fotògraf, redactor i coordinador.

Activitats en el MUD de Mots: “Va de vestir” i “De vint-i-un botó” Cada grup farà un mural amb la graella de classificació de les peces de roba.

Ordinador

Enllaços

Petit grup

50 min.

Intel·ligències Múltiples.

Treball en grup cooperatiu

5

DESENVOLU

PAMENT

 

 

Explicació del programa Animoto per part de la professora.

Preparació del guió de la desfilada per part del redactor. El coordinador prepararà els materials pels vestits. El fotograf prepararà la càmera digital.

Ordinador

Enllaços

Petit grup

50 min

IM.

Treball en grup cooperatiu

3

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

Portfoli

6-7

3a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

 

Llegiu endevinalles en una pàgina web.

Copiem tres endevinalles sobres tres peces de roba.

 

Ordinador

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples

1-2

DESENVOLU

PAMENT

Inventeu tres endevinalles sobre tres peces de roba i feu un dibuix

Fitxa de les endevinalles

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples

2

FINAL

 

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

Portfoli

6-7

4a  SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

Elaboració dels vestit amb diferetns materials reciclables.

Podeu triar entre:

Vestits de diferents països.

Personatges famosos de pel·lícules, còmics,...

Diferents oficis

Ordinador

Enllaços

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples. Activitats multinivell

Treball en grup cooperatiu

3

DESENVOLU

PAMENT

 

Cada grup fa fotografies dels vestits i la desfilada.

Presentació de la desfilada.

Elaboració de la rúbrica d’autoavaluació del petit grup.

Ordinador

Enllaços

Petit grup

Gran grup

50 min

IM Multinivell

Treball en grup cooperatiu

3-4

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

Portfoli

6-7

 

A partir del tema central: VOLEU FER UNA DESFILADA DE MODELS?, es desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o capacitats de l’alumnat. Per poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal. Les intel·ligències treballades són:

 

-La intel·ligència Lingüística: Descripcions de diferents peces de roba de les endevinalles.

-La intel·ligència Logicomatemàtica: Classificació de les peces de roba segons les estacions de l’any i el sexe (home i/o dona)

-La intel·ligència Naturalista: Els diferents materials reciclables utilitzats

-La intel·ligència Musical: La música de fons pel vídeo de la desfilada.

-La intel·ligència Cinèstèsicacorporal: La preparació de l’esmorzar.

-La intel·ligència Visualespacial: L’imatge i fotografia de la desfilada i l’edició del vídeo.

-La intel·ligència Intrapersonal: L’autoavaluació del propi coneixement sobre les activitats realitzades a la WQ

-La intel·ligència Interpersonal:  El contrast dels diferents punts de vista que es donen en el treball en grup cooperatiu.

 

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

L’ alumnat amb més dificultats serà integrat en els grups cooperatius per exercir la tutoria entre iguals. En els grups cooperatius s’integrarà alumnat amb diferents habilitats per tal d’aportar-les al grup.

Per a una millor comprensió i integración dels conceptes, hi haurà diferents tasques com: musicals, cinestèsiques, visuals, plàstiques,…

S’inclouen activitats inclusives per a l’alumnat nouvingut a través de recerca i coneixement cultural i interpersonal.

Intel·ligències Múltiples: segons H. Gardner una perspectiva basada en les intel·ligències múltiples pot millorar la comprensió de tot l’alumnat de tres maneres: 1. Proporcionant diferents vies d’accès. 2. Presentant el tema a treballar globalitzat, despertant l’interès de l’alumnat. 3. Establint lligams amb els temes que ja es coneixen o bé ja es comprenen. 4. Reflexionant sobre els possibles èxits o fracassos en l’aplicació dels temes treballats. La planificació d’activitats multinivell implica que es dissenyen tasques diverses per arribar als mateixos objectius o similars, en funció dels diferents estils d’aprenentatge, de la motivació o de les múltiples intel·ligències de l’alumnat. També es poden incloure activitats perquè determinats alumnes reforcin certs aprenentatges, o bé activitats, voluntàries o no, perquè altres alumnes ampliïn  coneixements. S’utilitzarà també el treball en petit grup cooperatiu on els seus membres s’organitzaran les tasques i compartiran els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu un resultat final, en aquests cas el vídeo, a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.