GUIA DIDÀCTICA

“Aquesta unitat didàctica està desenvolupada seguint els decrets 142 i 143 del Departament d’Educació, on s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’eduació primària i secundària respectivament. En aquests Decrets es defineixen les Competències Bàsiques generals que l’alumnat ha d’adquirir.”

 

 

GRUP CLASSE:

DURADA:

PERÍODE:

CURS ESCOLAR:

PROFESSOR/A

Aules d’acollida

Quatre sessions ( 8 hores)

2n trimestre

2009-2010

Núria Alart

ÀREES/MATÈRIES:

TÍTOL I JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT

Interdisciplinar, Intel·ligències Múltiples

 

Com està la meva germana? Aquesta UD s’adreça a l’alumnat nouvingut. Treballa els vincles afectius familiars i dóna resposta a les finalitats de l’ensenyament i l’aprenentatge del nou currículum d’educació. L’alumnat investigarà i cercarà informació a través de l’ordinador.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

CRITERIS I INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ

Explicar i donar informació sobre la situació familiar: components de la família, nom, edat, grau de relació amb cadascun d’ells/es. Aprendre tot el vocabulari del parentiu familiar mitjançant fotografies familiars.

Comunicativa, lingüística i audiovisual

1. Elaborar textos orals i escrits estructurats, utilitzant el vocabulari après sobre la família comentant i describint les fotografies aportades de les diferents famílies. Fotografies

Elaborar un arbre genealògic manual segons diferents models. (Mapa mental) Representar i escenificar un dilema. Cercar una música adient.

Artística i cultural

2. Representar i escenificar el dilema presentat d’una manera entenedora i amb música. Elaborar un mapa mental de la família. Mapa mental. Música

Utilitzar el programa per a fer arbre genealògic. Cercar, classificar diferents imatges de diferents famílies.

Tractament de la informació i competència digital

3. Plantejar-se preguntes, dubtes, supòsits per guiar la recerca d’informació, a través de diverses fonts. Cacera del Tresor

Comparar les edats dels diferents components de les diferents famílies. Elaborar i interpretar arbres genealògics de diferents models familiars.

Matemàtica

4. Identificar les semblances i les diferències entre els diferents arbres genealògics de les famílies segons critersi de classificació. Arbre genealògic

Empatitzar amb els diferents tipus de families actuals. Respectar les diferències a l’entrevista

Aprendre a aprendre

5. Autoavaluar-se i reflexionar individualment. Rúbrica autoavaluació.

Expressar diferents sentiments i/o emocions envers als diferents tipus de famílies: ràbia, enoig, feliç,

Autonomia i iniciativa personal

6. Exposar de manera organitzada tot el treball realitzat. Presentació oral. Entrevista

Diferenciar famílies de diferents cultures i indrets. Reconèixer les característiques de cada tipus de famíla: poble/ciutat

Coneixement i la interacció amb el món físic.

7. Implicar-se en el treball en grup a partir de les aportacions individuals sobre la família i de la voluntat de compartir. El dilema

Reflexionar de manera crítica i en profunditat sobre les actituds i prejudicis que prenem al conèixer les característiques de les diferents famílies.

Social i ciutadania

8. Plantejar-se interrogants sobre determinats fets que es produeixen a l’entorn familiar. Explicació del dilema

 

CONTINGUTS

Identificació de la situació familiar. Diferències i semblances entre models familiars. Vocabulari de la composició familiar.

Elaboració d’un arbre genealògic manual segons diferents models i representació d’un dilema familiar.

Anàlisi i valoració de les funcions personals dels membres de la família mitjançant arbres genealògics.

Interès per conèixer les diferents institucions familiars que conviuen a l’aula.

Valoració dels vincles afectius en la construcció del coneixement. Posar-se en el lloc de l’altre, adoptant diferents rols dins del seu propi sistema familiar i fora.

Respecte als valors familiars de les diferents cultures i a la diferència.

Valorar l’enriquiment que suposa el diàleg interfamiliar.

Desenvolupament de competències multiculturals per a superar etnocentrismes

METODOLOGIA I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA

S’utilitzen els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula:

Globalització. A l'alumnat se li presenta la realitat de manera global.

Interdiciplinarietat. Es fomenta el treball de manera interdisciplinar entre els diferents professionals.

Activitat. Fomentar l'aprenentatge significatiu a partir de la pròpia activitat de l'alumnat.

Diàleg a l’aula: Per construir coneixement de manera compartida, cal activar la comunicació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup a l’aula. La construcció compartida del coneixement a través del diàleg i la discussió afavoreix que el grup aporti noves raons i noves evidències que són investigades per desfer el fil d’un nou raonament. L’aula ha de ser un espai discursiu per examinar punts de vista, per intercanviar i construir noves idees.

Individualització. S'adapta a les possibilitats i característiques de l’alumnat segons les seves capacitats.

Socialització. Cooperació i treball en grup. El treball en grup cooperatiu suposa organitzar les tasques i compartir els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu d’obtenir un resultat final a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.

Contextualització i funcionalitat.  Aplicació dels aprenentatges a l'entorn proper.

-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos, audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)

-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la cultura de l’elogi.

-Fomentarem el control emocional de les seves expressions através del diàleg reflexiu  amb els mateixos alumnes.

-S’utilitzaran diferents modalitats i estils d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o intel·ligències de l’alumnat, per així  poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit escolar.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS

MATERIALS RECURSOS

ORG. SOCIAL

TEMPS

ATENCIÓ DIVERSITAT

ACTIVITATS AVALUACIÓ

1ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Explicar la composició de les vostres famílies.

Fer individualment un dibuix d’una família qualsevol, no cal que sigui la vostra. Penseu en un model de família i després us expliqueu entre vosaltres els dibuixos. Explicació de la WebQuest.

Fotografies

Webquest.

Ordinador

Canó

Grup classe

Individual

50 min

Intel·ligències Múltiples

(IM

1

DESENVOLU

PAMENT

Un cop fet, triareu el dibuix de la família que millor la representi, l’escanegeu i l’adjunteu a la vostra presentació de diapositives.

Fer el grup cooperatiu de treball.

Contesteu a les preguntes de la fitxa.

Ordinador

Fitxa

Petit grup

Grup classe

50 min

Intel·ligències Múltiples.(IM)

Grup cooperatiu

1

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

5

2ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Repartir els diferents rols del grup de treball.

Fer un arbre genealògic de la família: avis materns i paterns, pare i mare, alguns tiets i tietes i els germans i germanes. Un cop fet l’escanejar i adjuntar a la presentació. (Mapa mental)

 

Petit grup

 

50 min

IM

Grup cooperatiu

2

DESENVOLU

PAMENT

 

Passar l’arbre genealògic a un programa (Gennon) i adjuntar-lo a la presentació. Fer la Cacera del Tresor i contesteu les preguntes. Podreu veure alguns exemples

 

Individual

50 min

IM

Grup cooperatiu

3

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

5

3ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Escriure cada dia com ens sentim i perquè allunyats de la nostra família.  Posar una fotografia, imatge o bé vídeo que reflexi com ens sentim. Utilitzarem la xarxa “Twitter” Preparació d’una entrevista a una persona estrangera. (Alumne/a més gran del centre)

Twitter

Entrevista

 

Petit grup

 

50 min

IM

Grup cooperatiu

1

DESENVOLU

PAMENT

Presentació de l’alumne/a estranger. Fer les entrevistes a l’alumne/a.

Respondre al dilema: En una de les cartes que envia la Mihaela al seu germà Gheorghe,  li explica que vol anar a viure amb la seva parella al Marroc. És un jove negre marroquí de vint anys. Us vol comunicar aquesta decisió. Com respondrà la família en general? Què li diran? Què decidirà la Michaela?

Cercar una música adient per a la representació.

 

Petit grup

 

50 min

IM Grup cooperatiu

Activitats multinivells

6

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

5

4ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

Un cop feta la representació contestareu a les següents preguntes:

Com us heu sentit durant la representació?

El secretari escriura les vostres aportacions.

Què hagués passat si la noia presentés a una altra noia a la seva família? I si presentés un noi de la mateixa raça?

Aquest tipus de dilema són part del passat o encara són del present?

 

Petit grup

50 min

IM Grup cooperatiu

6

DESENVOLU

PAMENT

 

Representació del dilema a tota la classe i la presentació de diapositives realitzades. Fotografies, arbres genealògics del grup, preguntes, cançó triada, etcètera.

 

Grup classe

 

50 min

IM Grup cooperatiu

7 - 8

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

5

 

A partir del tema central: Com està la meva germana? es desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o capacitats de l’alumnat. Per poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal. Les intel·ligències treballades són:

-La intel·ligència Lingüística: Elaboració i confecció de textos orals i escrits sobre el tema treballat.

-La intel·ligència Logicamatemàtica: Representació gràfica de l’arbre genealògic.

-La intel·ligència Naturalista: Els diferents tipus de famílies: urbanes/ poble.

-La intel·ligència Musical: La melodia triada per a la representació/ escenificaió del dilema.

-La intel·ligència Cinestèsicacorporal: La representació teatral / escenificació del dilema.

-La intel·ligència Visualespacial: Elaboració de l’arbre genealògic.

-La intel·ligència Intrapersonal:  L’autoavaluació i la responsabilitat en la realització de les diferents tasques.

-La intel·ligència Interpersonal:  La cooperació activa i el contrast dels diferents punts de vista en el treball en grup.

 

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

L’ alumnat amb més dificultats serà integrat en els grups cooperatius per exercir la tutoria entre iguals. En els grups cooperatius s’integrarà alumnat amb diferents habilitats per tal d’aportar-les al grup. El treball cooperatiu és una bona estratègia per atendre la diversitat ja que l’alumnat més experts actuen com a model en la planificació de tasques o en la resolució de dificultats.

Per a una millor comprensió i integración dels conceptes, hi haurà diferents tasques com: musicals, cinestèsiques, visuals, plàstiques,…

S’inclouen activitats inclusives per a l’alumnat nouvingut a través de recerca i coneixement cultural i interpersonal.

Intel·ligències Múltiples: segons H. Gardner una perspectiva basada en les intel·ligències múltiples pot millorar la comprensió de tot l’alumnat de tres maneres: 1. Proporcionant diferents vies d’accès. 2. Presentant el tema a treballar globalitzat, despertant l’interès de l’alumnat. 3. Establint lligams amb els temes que ja esconeixen o bé ja es comprenen. 4. Reflexionant sobre els possibles èxits o fracassos en l’aplicació dels temes treballats. La planificació d’activitats multinivell implica que es dissenyen tasques diverses per arribar als mateixos objectius o similars, en funció dels diferents estils d’aprenentatge, de la motivació o de les múltiples intel·ligències de l’alumnat. També es poden incloure activitats perquè determinats alumnes reforcin certs aprenentatges, o bé activitats, voluntàries o no, perquè altres alumnes ampliïn  coneixements. S’utilitzarà també el treball en petit grup cooperatiu on els seus membres s’organitzaran les tasques i compartiran els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu un resultat final, en aquests cas la WebQuest: Com està la meva germana?, a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.