GRUP
CLASSE:
|
DURADA:
|
PERÍODE:
|
CURS
ESCOLAR:
|
PROFESSOR/A
|
Aules
d’Acollida
|
Quatre sessions
|
2n
trimestre
|
2009-2010
|
Núria Alart
|
ÀREES/MATÈRIES:
|
TÍTOL I
JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT
|
Interdisciplinar,
Intel·ligències Múltiples
|
HIVERN: Aquesta
UD té en compte les vivències, sentiments i experiències de l’alumnat nouvingut
per tal que s’hi sentin involucrats. Fomenta l’estudi de la vida real i
treballa metodologies i estratègies que centren el protagonisme en
l’alumnat a través d’un tema central que és l’hivern
|
OBJECTIUS
D’APRENENTATGE
|
COMPETÈNCIES
BÀSIQUES
|
CRITERIS I
INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ
|
Construir diferents frases a partir de fotografies
fetes de l’hivern i sobre els vídeos de l’hivern.
|
Comunicativa, lingüística i audiovisual
|
1. Elaborar frases i textos curts orals i escrits estructurats
i complets, utilitzant el vocabulari de l’hivern après. Fotografies i vídeo.
|
Cantar i interpretar amb diferents instruments de
percussió la cançó de l’hivern: Ai quin fred que fa!
|
Artística i cultural
|
2. Cantar la cançó de l’hivern amb acompanyaments
rítmics d’instrument de percussió: “Ai quin fred que fa! La cançó i ritmes
|
Obtenir informació a partir de fonts diverses:
fotografies, vídeos, endevinalles, dites i notícies.
|
Tractament de la informació i competència digital
|
3.
Saber organitzar de manera grupal tota la informació del treball realitzat
sobre l’hivern. La cacera i el vídeo
final
|
Recollir i representar gràficament dades atmosfèriques
de diferents dies de l’hivern per a fer un climograma.
|
Matemàtica
|
4. Saber representar gràficament les dades
atmosfèriques dels diferents dies de l’hivern. Climograma.
5. Elaborar trencaclosques amb les fotografies. Trencaclosques
|
Plantejar-se preguntes, supòsits, dubtes, per guiar
la recerca d’informació.
|
Aprendre a aprendre
|
6. Autoavaluar-se i reflexionar individualment. Rúbrica autoavaluació grupal.
|
Implicar-se en el treball en grup, tot prenent decisions
individuals i participant en la presa de decisions col·lectives.
|
Autonomia i iniciativa personal
|
7. Implicar-se en el treball en grup a partir de les
aportacions individuals, de la iniciativa personal i de la voluntat de
compartir.
|
Utilitzar críticament fonts d’informació que usin
diferents tipus de suport per observar i analitzar l’entorn natural.
|
Coneixement i la interacció amb el món físic.
|
8. Mostrar iniciativa en la realització del treball d’investigació
sobre les dades del temps atmosfèric a l’hivern. Climograma
9. Saber cercar informació a la premsa digital. Notícies
|
Ser conscient de la importància de les diferents
actuacions per a la protecció del medi ambient a l’alta muntanya.
|
Social i ciutadania
|
10. Plantejar-se interrogants sobre determinats fets
mediambientals en l’entorn natural d’alta muntanya. Fotografies
11. Saber pensar solucions mediambientals a l’alta
muntanya.
|
CONTINGUTS
|
Interès per la lectura comprensiva sobre el
vocabulari de les dites, endevinalles i poesies de l’hivern
|
Creativitat i imaginació en els acompanyaments de les
cançons treballades.
|
Habilitat i conscienciació de la recerca d’informació
a la xarxa i elaboració de les tasques de la WebQuest.
|
Obtenció i elaboració de gràfiques de diferents dades
del temps atmosfèric a l’hivern. (Climogrames)
|
Reforçament i valoració dels vincles afectius en la
construcció del coneixement i que milloren la convivència en el grup
cooperatiu.
|
Conscienciació i valoració de les pròpies capacitats
en el treball conjunt.
|
Interpretació i lectura de dades del temps atmosfèric
a l’hivern (gel, neu, boira, pluja engelant
|
Valoracio de les diferents actuacions que
contribueixen a la proteccio del medi ambient
|
METODOLOGIA
I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA
|
S’utilitzen
els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula:
Globalització: a l'alumne se li presenta la
realitat de manera global.
Interdiciplinarietat: es fomenta el treball de manera
interdisciplinar entre els diferents professionals.
Activitat : fomentar l'aprenentatge significatiu a
partir de la pròpia activitat de l'alumnat
Individualització: S'adapta a les possibilitats i
característiques de l’alumnat segons les seves capacitats.
Socialització: Cooperació i treball en grup.
Contextualització i funcionalitat. Aplicació
dels aprenentatges a l'entorn proper.
-Fomentarem el treball en grup com a font de relació
personal, fomentant-les a través del
treball cooperatiu.
-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos,
audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)
-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els
alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la
cultura de l’elogi.
-Fomentarem el control emocional de les seves
expressions através del diàleg reflexiu
amb els mateixos alumnes.
-S’utilitzaran diferents modalitats i estils
d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o
intel·ligències de l’alumnat, per així
poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit
escolar.
|
DESCRIPCIÓ
DE LES ACTIVITATS
|
MATERIALS
RECURSOS
|
ORG. SOCIAL
|
TEMPS
|
ATENCIÓ
DIVERSITAT
|
ACTIVITATS AVALUACIÓ
|
1ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Es demanarà a l’alumnat que ens expliqui com és
l’hivern en els seus països d’origen, els dies i les nits. Tot allò que
l’alumnat aporti es recollirà en un gran mural de fotografies que vagin
portant. Formació dels grups de treball. Explicació de la WebQuest
|
Fotografies
Webquest: L’hivern
Ordinador
|
Grup classe
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples
(IM)
|
1
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Explicació de la Cacera del Tresor: Com és l’hivern a
Catalunya? Faran fotografies de l’hivern de la seva població i les penjaran al Twitter amb una breu frase.
Cercaran endevinalles de l’hivern i les enregistrarem
amb el programa “Audacity” Exemples d’endevinalles
|
Cacera del Tresor.
“Twitter”
“Audacity”
|
Petit
grup
|
50 min
|
Intel·ligències Múltiples.(IM)
Grup cooperatiu
|
3
|
FINAL
|
Comparació de l’hivern del seu país amb l’hivern de
la població actual. Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
IM
Portfoli individual
|
6
|
2ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Vídeo sobre endevinalles de l’hivern
El paisatge d’hivern del vídeo és d’alta muntanya.
Explicarem les característiques d’aquest paisatge.
|
Vídeo Ordinador
Canó
|
Petit grup
|
50 min
|
Grup cooperatiu
IM
|
1
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Contestar a
les preguntes sobre el vídeo.
Fer la
fitxa del vídeo.
Explicar i
copiar la cançó: Ai quin fred que fa!
|
Ordinador
Fitxa
Cançó
|
Petit grup
|
50 min
|
IM
Grup cooperatiu
|
2
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe pel portfoli
individual:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
Intel·ligències Múltiples.
Portfoli individual
|
6
|
3ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Explicació del climograma a fer.
Elaboració d’un climograma a partir de les dades
obtingudes durant una setmana.
|
Climograma
Ordinador
|
Petit grup
|
50 min
|
Grup cooperatiu
IM
|
4
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Cercar notícies a la premsa digital sobre el temps a
l’hivern. Copiar la notícia, fer un comentari i adjuntar una fotografia.
Cantar la cançó: Ai quin fred que fa!
|
Ordinador
Cançó
|
Petit grup
|
50 min
|
IM Grup cooperatiu
|
1 - 5
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe pel portfoli
individual:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
IM
Portfoli individual
|
6
|
4ª SESSIÓ
|
INTRODUCCIÓ
|
Explicació als companys/es de la roba que portem a
l’hivern.
Tipus de roba a l’hivern.Fer fotografies amb la roba
que portem i fer un trencaclosques amb el programa “jigawsplanet”
Preparació del vídeo final.
|
Càmera fotogràfica
Ordinador
Jig
|
Petit grup
|
50 min
|
Grup cooperatiu
IM
|
5
|
DESENVOLU
PAMENT
|
Elaboració del vídeo final de tot el treball de
l’hivern.
Explicació del treball a la resta de companys/es del
grup classe ordinari.
|
Ordinador
“Animoto”
|
Grup classe
|
50 min
|
IM Grup cooperatiu
|
1 - 3
|
FINAL
|
Reflexió personal de la classe pel portfoli
individual:
Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?
Què és el que més m’ha agradat? Per què?
Què canviaries si la tornessis a fer?
|
Fitxa de reflexió individual
|
Individual
|
20 min
|
IM
Portfoli individual
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|