GUIA DIDÀCTICA

“Aquesta unitat didàctica està desenvolupada seguint els decrets 142 i 143 del Departament d’Educació, on s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’eduació primària i secundària respectivament. En aquests Decrets es defineixen les Competències Bàsiques generals que l’alumnat ha d’adquirir.”

 

 

 

GRUP CLASSE:

DURADA:

PERÍODE:

CURS ESCOLAR:

PROFESSOR/A

Aules d’Acollida

 Quatre sessions

2n trimestre

2009-2010

Núria Alart

ÀREES/MATÈRIES:

TÍTOL I JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT

Interdisciplinar, Intel·ligències Múltiples

 

HIVERN: Aquesta UD té en compte les vivències, sentiments i experiències de l’alumnat nouvingut per tal que s’hi sentin involucrats. Fomenta l’estudi de la vida real i treballa metodologies i estratègies que centren el protagonisme en l’alumnat a través d’un tema central que és l’hivern

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

CRITERIS I INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ

Construir diferents frases a partir de fotografies fetes de l’hivern i sobre els vídeos de l’hivern.

Comunicativa, lingüística i audiovisual

1. Elaborar frases i textos curts orals i escrits estructurats i complets, utilitzant el vocabulari de l’hivern après. Fotografies i vídeo.

Cantar i interpretar amb diferents instruments de percussió la cançó de l’hivern: Ai quin fred que fa!

Artística i cultural

2. Cantar la cançó de l’hivern amb acompanyaments rítmics d’instrument de percussió: “Ai quin fred que fa! La cançó i ritmes

Obtenir informació a partir de fonts diverses: fotografies, vídeos, endevinalles, dites i notícies.

Tractament de la informació i competència digital

3. Saber organitzar de manera grupal tota la informació del treball realitzat sobre l’hivern. La cacera i el vídeo final

Recollir i representar gràficament dades atmosfèriques de diferents dies de l’hivern per a fer un climograma.

Matemàtica

4. Saber representar gràficament les dades atmosfèriques dels diferents dies de l’hivern. Climograma.

5. Elaborar trencaclosques amb les fotografies. Trencaclosques

Plantejar-se preguntes, supòsits, dubtes, per guiar la recerca d’informació.

Aprendre a aprendre

6. Autoavaluar-se i reflexionar individualment. Rúbrica autoavaluació grupal.

Implicar-se en el treball en grup, tot prenent decisions individuals i participant en la presa de decisions col·lectives.

Autonomia i iniciativa personal

7. Implicar-se en el treball en grup a partir de les aportacions individuals, de la iniciativa personal i de la voluntat de compartir.

Utilitzar críticament fonts d’informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l’entorn natural.

Coneixement i la interacció amb el món físic.

8. Mostrar iniciativa en la realització del treball d’investigació sobre les dades del temps atmosfèric a l’hivern. Climograma

9. Saber cercar informació a la premsa digital. Notícies

Ser conscient de la importància de les diferents actuacions per a la protecció del medi ambient a l’alta muntanya.

Social i ciutadania

10. Plantejar-se interrogants sobre determinats fets mediambientals en l’entorn natural d’alta muntanya. Fotografies

11. Saber pensar solucions mediambientals a l’alta muntanya.

CONTINGUTS

Interès per la lectura comprensiva sobre el vocabulari de les dites, endevinalles i poesies de l’hivern

Creativitat i imaginació en els acompanyaments de les cançons treballades.

Habilitat i conscienciació de la recerca d’informació a la xarxa i elaboració de les tasques de la WebQuest.

Obtenció i elaboració de gràfiques de diferents dades del temps atmosfèric a l’hivern. (Climogrames)

Reforçament i valoració dels vincles afectius en la construcció del coneixement i que milloren la convivència en el grup cooperatiu.

Conscienciació i valoració de les pròpies capacitats en el treball conjunt.

Interpretació i lectura de dades del temps atmosfèric a l’hivern (gel, neu, boira, pluja engelant

Valoracio de les diferents actuacions que contribueixen a la proteccio del medi ambient

METODOLOGIA I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA

S’utilitzen els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula:

Globalització: a l'alumne se li presenta la realitat de manera global.

Interdiciplinarietat: es fomenta el treball de manera interdisciplinar entre els diferents professionals.

Activitat : fomentar l'aprenentatge significatiu a partir de la pròpia activitat de l'alumnat

Individualització: S'adapta a les possibilitats i característiques de l’alumnat segons les seves capacitats.

Socialització: Cooperació i treball en grup.

Contextualització i funcionalitat. Aplicació dels aprenentatges a l'entorn proper.

-Fomentarem el treball en grup com a font de relació personal, fomentant-les  a través del treball cooperatiu.

-Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos, audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....)

-Treballarem el foment d’una bona autoestima en els alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la cultura de l’elogi.

-Fomentarem el control emocional de les seves expressions através del diàleg reflexiu  amb els mateixos alumnes.

-S’utilitzaran diferents modalitats i estils d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o intel·ligències de l’alumnat, per així  poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit escolar.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS

MATERIALS RECURSOS

ORG. SOCIAL

TEMPS

ATENCIÓ DIVERSITAT

ACTIVITATS AVALUACIÓ

1ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Es demanarà a l’alumnat que ens expliqui com és l’hivern en els seus països d’origen, els dies i les nits. Tot allò que l’alumnat aporti es recollirà en un gran mural de fotografies que vagin portant. Formació dels grups de treball. Explicació de la WebQuest

Fotografies

Webquest: L’hivern  Ordinador

Grup classe

50 min

Intel·ligències Múltiples

(IM)

1

DESENVOLU

PAMENT

Explicació de la Cacera del Tresor: Com és l’hivern a Catalunya? Faran fotografies de l’hivern de la seva població i les  penjaran al Twitter amb una breu frase.

Cercaran endevinalles de l’hivern i les enregistrarem amb el programa “Audacity” Exemples d’endevinalles

Cacera del Tresor.

“Twitter”

“Audacity”

Petit grup

50 min

Intel·ligències Múltiples.(IM)

Grup cooperatiu

3

FINAL

 

Comparació de l’hivern del seu país amb l’hivern de la població actual. Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

IM

Portfoli individual

6

2ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Vídeo sobre endevinalles de l’hivern

El paisatge d’hivern del vídeo és d’alta muntanya. Explicarem les característiques d’aquest paisatge.

Vídeo Ordinador

Canó

Petit grup

 

50 min

Grup cooperatiu

IM

1

DESENVOLU

PAMENT

 

Contestar a les preguntes sobre el vídeo.

Fer la fitxa del vídeo.

Explicar i copiar la cançó: Ai quin fred que fa!

Ordinador

Fitxa

Cançó

Petit grup

 

50 min

IM

Grup cooperatiu

2

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples.

Portfoli individual

6

3ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Explicació del climograma a fer.

Elaboració d’un climograma a partir de les dades obtingudes durant una setmana.

Climograma

Ordinador

Petit grup

 

50 min

Grup cooperatiu

IM

4

DESENVOLU

PAMENT

Cercar notícies a la premsa digital sobre el temps a l’hivern. Copiar la notícia, fer un comentari i adjuntar una fotografia.

Cantar la cançó: Ai quin fred que fa!

Ordinador

Cançó

Petit grup

 

50 min

IM Grup cooperatiu

1 - 5

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

IM

Portfoli individual

6

4ª SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

Explicació als companys/es de la roba que portem a l’hivern.

Tipus de roba a l’hivern.Fer fotografies amb la roba que portem i fer un trencaclosques amb el programa “jigawsplanet”

Preparació del vídeo final.

Càmera fotogràfica

Ordinador

Jig

Petit grup

 

50 min

Grup cooperatiu

IM

5

DESENVOLU

PAMENT

 

Elaboració del vídeo final de tot el treball de l’hivern.

Explicació del treball a la resta de companys/es del grup classe ordinari.

Ordinador

“Animoto”

Grup classe

 

50 min

IM Grup cooperatiu

1 - 3

FINAL

 

Reflexió personal de la classe pel portfoli individual:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

 

Individual

20 min

IM

Portfoli individual

6

 

A partir del tema central: L’hivern, es desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o capacitats de l’alumnat. Per poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal. Les intel·ligències treballades són:

-La intel·ligència Lingüística: Elaboració i confecció de textos orals i escrits sobre el tema treballat.

-La intel·ligència Logicamatemàtica: Representació gràfica d’un climograma del temps atmosfèric de l’hivern.

-La intel·ligència Naturalista: Els canvis produïts a la natura a l’estació de l’hivern.

-La intel·ligència Musical: La canço: Ai quin fred que fa!

-La intel·ligència Cinestèsicacorporal: Els diferents ritmes amb els instruments de percussió.

-La intel·ligència Visualespacial: Elaboració dels trencaclosques a partir de les fotografies.

-La intel·ligència Intrapersonal:  L’autoavaluació i la responsabilitat en la realització de les diferents tasques.

-La intel·ligència Interpersonal:  La cooperació activa i el contrast dels diferents punts de vista en el treball en grup.

 

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

L’ alumnat amb més dificultats serà integrat en els grups cooperatius per exercir la tutoria entre iguals. En els grups cooperatius s’integrarà alumnat amb diferents habilitats per tal d’aportar-les al grup.

Per a una millor comprensió i integración dels conceptes, hi haurà diferents tasques com: musicals, cinestèsiques, visuals, plàstiques,…

S’inclouen activitats inclusives per a l’alumnat nouvingut a través de recerca i coneixement cultural i interpersonal.

Intel·ligències Múltiples: segons H. Gardner una perspectiva basada en les intel·ligències múltiples pot millorar la comprensió de tot l’alumnat de tres maneres: 1. Proporcionant diferents vies d’accès. 2. Presentant el tema a treballar globalitzat, despertant l’interès de l’alumnat. 3. Establint lligams amb els temes que ja esconeixen o bé ja es comprenen. 4. Reflexionant sobre els possibles èxits o fracassos en l’aplicació dels temes treballats. La planificació d’activitats multinivell implica que es dissenyen tasques diverses per arribar als mateixos objectius o similars, en funció dels diferents estils d’aprenentatge, de la motivació o de les múltiples intel·ligències de l’alumnat. També es poden incloure activitats perquè determinats alumnes reforcin certs aprenentatges, o bé activitats, voluntàries o no, perquè altres alumnes ampliïn  coneixements. S’utilitzarà també el treball en petit grup cooperatiu on els seus membres s’organitzaran les tasques i compartiran els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu un resultat final, en aquests cas la WQ de l’hivern, a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.