GUIA DIDÀCTICA

 

 

“Aquesta unitat didàctica segueix els decrets 142 i 143 del Departament d’Educació, on s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i secundària respectivament. En aquests Decrets es defineixen les Competències Bàsiques generals que l’alumnat ha d’adquirir.”

GRUP CLASSE:

DURADA:

PERÍODE:

CURS ESCOLAR:

Professor/a

C.Superior, ESO, AA i diversitat

Quatre sessions ( 8 h)

3r trimestre

2009-2010

Núria Alart

ÀREES/MATÈRIES:

TÍTOL I JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT

Interdisciplinar

Intel·ligències Múltiples

 

Quins són els oficis i els valors que es treballen en un circ? Aquesta WebQuest està basada en un curtmetratge amb un missatge d’esperança, motivació i repte.“The Butterfly Circus”(El circo de la Mariposa”) Aquest relat tracta d’una història d’humanitat i superació. Ens descriu vivències de diferents personatges d’un circ.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

CRITERIS I INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ

Confeccionar i exposar un relat amb la utilització de diferents elements multimèdia

Comunicativa, lingüística i audiovisual

1. Presentar i exposar el relat final amb les diapòsitives en format multimèdia. Els dossiers. El relat

Dramatitzar el relat inventat expressant emocions i sentiments a través del cos, el gest i el moviment.

Artística i cultural

2. Mostrar els recursos expressius del cos per comunicar les idees i sentiments del relat. Representació

Analitzar i explicar, per mitjà de diferents recursos i/o eines a la web 2.0 el relat inventat.

Tractament de la informació i c. digital

3. Presentar el relat amb alguna eina de la web 2.0. El relat. Mapa mental

Explicar, comentar i interpretar el càlcul de despeses i guanys en una sessió de circ en el llenguatge matemàtic.

Matemàtica

4. Explicar i raonar les despeses i guanys en una sessió de circ. Activitat 3

Plantejar-se preguntes, dubtes, supòsits sobre els diferents tipus de minusvalies i dels relats exposats.

Aprendre a aprendre

5. Autoavaluar-se i reflexionar individualment.

Fitxa de reflexió individual

Potenciar els valors positius entre alumnat mitjançant l’analització i estudi de casos dels relats inventats.

Autonomia i iniciativa personal

6. Mostrar interès per les aportacions personals en les tasques de grup. Rúbrica

Descriure i reflexionar sobre els canvis que es produeixen en la metamorfosi de la papallona.

Coneixement i la interacció món físic.

7. Comparar i contrastar els dos vídeos sobre el relat de la papallona. Organitzador gràfic.

Debatre i descriure actituds de respecte, empatia, diàleg, cooperació, tolerància i solidaritat, manifestant rebuig a qualsevol manifestació d' injustícia i burla.

Social i ciutadania

8. Identificar els diferents valors en les presentacions dels relats. El relat

CONTINGUTS

Explicació de manera sintètica d’un relat. Interès, respecte i audició reflexiva davant de les intervencions dels altres.

Representació del relat inventat expressant emocions i sentiments a través del cos, el gest i el moviment

Aplicació dels coneixements en els diferents mapes mentals i/o conceptuals i amb la utilització de les eines de la web 2.0

Mostrar interès per la interpretació dels càlculs sobre despeses i guanys en una sessió de circ, fent-se preguntes i organitzant les dades per respondre-les

Autoreflexió del treball realitzat diàriament a classe i fer-se preguntes a partir dels continguts exposats en els diferents relats.

Apreciació i valoració del propi treball realitzat i transformació de les idees en accions: planificar

Anàlisi i interpretació de la informació sobre la protecció i cura de les papallones.

Reflexió, acceptació i comprensió de l’existència de diferents perpectives per analitzar i comprendre la diferència.

METODOLOGIA I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA

S’utilitzen els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula: Globalització: a l'alumne se li presenta la realitat de manera global. Interdiciplinarietat: es fomenta el treball de manera interdisciplinar entre els diferents professionals. Activitat : fomentar l'aprenentatge significatiu a partir de la pròpia activitat de l'alumne. Individualització: S'adapta a les possibilitats i característiques de l’alumnat segons les seves capacitats. Socialització: Cooperació i treball en grup. Contextualització i funcionalitat. Aplicació dels aprenentatges a l'entorn proper. -Fomentarem el treball en grup com a font de relació personal, fomentant-les  a través del treball cooperatiu.  -Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos, audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....) -Treballarem el foment d’una bona autoestima en els alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la cultura de l’elogi. -Fomentarem el control emocional de les seves expressions através del diàleg reflexiu  amb els mateixos alumnes. -S’utilitzaran diferents modalitats i estils d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o intel·ligències de l’alumnat, per així  poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit escolar.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS

MATERIALS RECURSOS

ORG. SOCIAL

TEMPS

ATENCIÓ DIVERSITAT

A

A

1a SESSIÓ

 

INTRODUCCIÓ

 

 

 

Coneixements previs sobre el tema. Sabeu què és un curtmetratge? I un relat? Heu anat alguna vegada a un circ? Quan? On? Què és allò que més us va agradar? Anomeneu algun ofici que es dugui a terme en un circ? Fem un mapa mental de tot allò que sabem. Presentar la WQ.

Pissarra

Ordinador.

Canó

Gran grup

50 m

Intel·ligències Múltiples

1

3

8

DESENVOLU

PAMENT

 

Visionar el curtmetratge.

Fem els grups de treball. Ens repartim els rols.

Dossier del curtmetratge. Cercar informació sobre els curtmetratges.

Gran i petit grup

Dossier curtmetratge

Gran grup

Petit grup

50 m

IM Treball en grup cooperatiu

1

8

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 m

Intel·ligències Múltiples

Portfoli

5

2a SESSIÓ

 

INTRODUCCIÓ

 

Fer el joc d’endevinar oficis.

Posar “slogans” a cada personatge del curtmetratge.

Fer els dibuixos i gifs del oficis del circ.

Ordinador

Enllaços

Petit grup

50 m

IMTreball en grup cooperatiu

1

 

DESENVOLU

PAMENT

 

Visionar el vídeo sobre: Un dia a la vida de Nick: “Tu també ho pots fer” (protagonista del curtmetratge)

Feu el dossier 2 sobre la vida de Nick.

Ordinador

Enllaços

Dossier 2

Petit grup

50 m

IM Treball en grup cooperatiu

1

 

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 m

Intel·ligències Múltiples

Portfoli

5

 

3a SESSIÓ

 

INTRODUCCIÓ

 

 

Presentació i explicación de l’organitzador gràfic, sobre el comparar i contrastar la vida de Nick i la vostre. Calcular els guanys i despeses d’una sessió de circ, tenint en compte la quantitat de persones que hi poden assistir i el preu de l’entrada.

Pissarra

Organitzador gràfic

Petit grup

50 m

IM Treball en grup cooperatiu

1

 

DESENVOLU

PAMENT

Visionar la presentació “El secret de la papallona” (Breu relat)

Consultar a la següent pàgina per utilitzar alguna altra eina TIC per a realitzar el relat. Preparar el relat. Comparar i contrastar les papallones de les dues presentacions

Presentació del relat. Organitzador gràfic

Petit grup

50 m

Intel·ligències Múltiples

7

 

FINAL

 

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 m

Intel·ligències Múltiples

Portfoli

5

 

4a SESSIÓ

 

INTRODUCCIÓ

Fer el dossier 3 “El secret de la papallona” Explicar la metamorfosi de la papallona. Mapa mental Buscar músiques i/o melodies per a la presentació del relat.

Elaborar el relat amb el format triat.

Ordinador

Enllaços

Dossier 3

Petit grup

50 m

IM Treball en grup cooperatiu

2

1

 

DESENVOLU

PAMENT

Presenteu el vostre relat als vostres companys/es. Teniu uns 4 minuts. Ho fareu amb el programa power point amb màxim 10 diapositives i 20 segons per diapositiva.

Ordinador

Enllaços

Petit grup

Gran grup

50 m

IMTreball en grup cooperatiu

8

 

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 m

Intel·ligències Múltiples

Portfoli

5

 

 

A partir del tema central: Quins són els oficis i els valors que es treballen en un circ?, es desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o capacitats de l’alumnat. Per poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal. Les intel·ligències treballades són:

-La intel·ligència Lingüística: Elaboració i confecció de breus relats.

-La intel·ligència Logicamatemàtica: Càcul de despeses i guanys en una funció d’un circ.

-La intel·ligència Naturalista: Importància de la metamorfosi de la papallona

-La intel·ligència Musical: Les melodies i/o músiques per a la presentaicó

-La intel·ligència Cinestèsicacorporal: La representació corporal del relat.

-La intel·ligència Visualespacial: Les imatges multimèdia en la presentació del relat.

-La intel·ligència Intrapersonal:  L’autoavaluació i la presa de decisions sobre el propi aprenentatge.

-La intel·ligència Interpersonal:  La cooperació activa i el contrast dels diferents punts de vista en el treball en grup.

 

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

L’ alumnat amb més dificultats serà integrat en els grups cooperatius per exercir la tutoria entre iguals. En els grups cooperatius s’integrarà alumnat amb diferents habilitats per tal d’aportar-les al grup.  Per a una millor comprensió i integración dels conceptes, hi haurà diferents tasques com: musicals, cinestèsiques, visuals, plàstiques,… S’inclouen activitats inclusives per a l’alumnat nouvingut a través de recerca i coneixement cultural i interpersonal.

Intel·ligències Múltiples: segons H. Gardner una perspectiva basada en les intel·ligències múltiples pot millorar la comprensió de tot l’alumnat de diferents maneres: 1. Proporcionant diferents vies d’accès. 2. Presentant el tema a treballar globalitzat, despertant l’interès de l’alumnat. 3. Establint lligams amb els temes que ja esconeixen o bé ja es comprenen. 4. Reflexionant sobre els possibles èxits o fracassos en l’aplicació dels temes treballats. La planificació d’activitats multinivell implica que es dissenyen tasques diverses per arribar als mateixos objectius o similars, en funció dels diferents estils d’aprenentatge, de la motivació o de les múltiples intel·ligències de l’alumnat. També es poden incloure activitats perquè determinats alumnes reforcin certs aprenentatges, o bé activitats, voluntàries o no, perquè altres alumnes ampliïn  coneixements. S’utilitzarà també el treball en petit grup cooperatiu on els seus membres s’organitzaran les tasques i compartiran els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu un resultat final, en aquests cas la presentació del relat, a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.