GUIA DIDÀCTICA

 

“Aquesta unitat didàctica segueix els decrets 142 i 143 del Departament d’Educació, on s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i secundària respectivament. En aquests Decrets es defineixen les Competències Bàsiques generals que l’alumnat ha d’adquirir.”

GRUP CLASSE:

DURADA:

PERÍODE:

CURS:

PROFESSORA

C.Superior de Primària, ESO i Aules d’Acollida

Quatre sessions ( 8 h)

3r trimestre

2009-2010

N. Alart

ÀREES/MATÈRIES:

TÍTOL I JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT

Interdisciplinar

Intel·ligències Múltiples

Per què floreixen els arbres a la primavera? Aquesta època de l’any desperta el camp i  els animals. Les plantes s’obren, tot recupera la seva vivesa i sobre tot desperten els nous colors a la natura.

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

CRITERIS I INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ

Construir un text explicatiu introductori al llibre digital i revisar ortogràficament els dossiers

Comunicativa, lingüística i audiovisual

1.Presentar i exposar el llibre digital i la resta de dossiers. (Cacera 1,2 i 3 i conte) El llibre digital.

Dissenyar amb imaginació i creativament un mural de la primavera. Cantar la canço de la primavera.

Artística i cultural

2. Interessar-se i respectar el treball realitzat pels demés: el mural i la cançó treballada. El mural i la cançó.

Aplicar en el llibre digital final els diferents llenguatges: textual, icònic, visual, gràfic i sonor. Gravar la poesia: la primavera

Tractament de la informació i competència digital

3.Elaborar textos escrits utilitzant el vocabulari après i la resta de llenguatges: visual, sonor i gràfic en el programa: Calameo. El llibre digital. Gravació

Analitzar diferents idees sobre la primavera (comparar i contrastar i seqüenciar)

Matemàtica

4. Identificar les relacions entre les diferents situacions de la natura a la primavera d’aquí i la del seu país. Els organitzadors gràfics.

Utilitzar l’esforç i l’autoavaluació en les diferents tasques proposades sobre la primavera.

Aprendre a aprendre

5. Autoavaluar-se i reflexionar individualment el treball realitzat. Rúbrica del llibre digital

Reconèixer i anomenar les pròpies emocions en diferents situacions: primavera d’aquí i la del seu país

Autonomia i iniciativa personal

6. Mostrar interès per les aportacions personals en les tasques per parelles. Rúbrica. (Graella autoavaluació)

Analitzar i interpretar la informació obtinguda i comunicar les conclusions.

Coneixement i la interacció amb el món físic.

7. Representar en els diferents treballs la resolució de les diferents preguntes plantejades sobre el tema de la primavera: natura, animals i plantes.

Utilitzar i practicar les habilitats socials de manera constructiva segons la situació de les activitats.

Social i ciutadania

8 Apreciar la creativitat dels companys/es en la presentación del llibre digital. Rúbrica.(Graella avaluació)

CONTINGUTS

Contextualització i adquisició de nou vocabulari de l’estació de l’any: la primavera i aprofitem altres llengües per aprendre nou vocabulari.

Observació i lectura de les diferents imatges de la natura a la primavera (el vídeo de la primavera)

Ús de llenguatges visuals, textuals i sonors per comunicar la informació en el llibre digital.

Utilització de les destreses de pensament: analitzar idees (comparar i contrastar)

Capacitat crítica per a autoavaluar-se en les diferents tasques de la unitat didàctica.

Apreciació de la creativitat en la gestió de les emocions i comportaments en diferents situacions.

Elaboració dels diferents dossier sobre el tema de la primavera. Analitzant i interpretant la informació obtinguda.

Reflexió, acceptació i pràctica de les habilitats socials en el treball per parelles.

METODOLOGIA I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA

S’utilitzen els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula: Globalització: a l'alumnat se li presenta la realitat de manera global. Interdiciplinarietat: es fomenta el treball de manera interdisciplinar entre els diferents professionals. Activitat : fomentar l'aprenentatge significatiu a partir de la pròpia activitat de l'alumnat. Individualització: S'adapta a les possibilitats i característiques de l’alumnat segons les seves capacitats. Socialització: Cooperació i treball en grup. Contextualització i funcionalitat. Aplicació dels aprenentatges a l'entorn proper. -Fomentarem el treball en grup com a font de relació personal, fomentant-les  a través del treball cooperatiu.  -Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos, audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....) -Treballarem el foment d’una bona autoestima en l’alumnat a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la cultura de l’elogi. -Fomentarem el control emocional de les seves expressions através del diàleg reflexiu  amb els mateixos alumnes.

-S’utilitzaran diferents modalitats i estils d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o intel·ligències de l’alumnat, per així  poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit escolar.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS

MATERIALS RECURSOS

ORG. SOCIAL

TEMP

ATENCIÓ DIVERSITAT

ACTIVI AVALU

1a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

 

A partir del vídeo “La primavera”  investigarem sobre els coneixements previs de l’alumnat

Escoltar la cançó de la primavera.

Canó de projecció i ordinador

Gran grup

50 m

Intel·ligències Múltiples IM

Grup classe

2- 8- 7

DESENVOLU

PAMENT

 

Presentació de la WebQuest a l’alumnat. Per què floreixen els arbres a la primavera?

Fer les parelles de treball i repartir els rols.

Cacera del Tresor 1 La primavera 1

Pissarra

WebQuest. Dossiers de treball

Gran grup

Parelles

50 m

Intel·ligències Múltiples.

Treball per parelles

1- 7

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 m

Intel·ligències Múltiples.

Individual.

Portfoli

5

2a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Cacera del Tresor 2. La primavera 2

Memoritzar la cançó: la primavera

Lectura del conte: El gegant egoista.

Dossier del conte i dossier de la cacera 2

Ordinador

Enllaços a la Cacera Dossiers

Parelles

50 m

Intel·ligències Múltiples.

Treball per parelles

1

DESENVOLU

PAMENT

 

 

Preparar les preguntes de la Cacera 2

Fer el Dossier corresponent.

Organitzador gràfic: comparar i contrastar la primavera d’aquí i la del seu país d’orígen.

Ordinador

Dossiers

Organitzador gràfic

Parelles

50 m

Intel·ligències Múltiples.

Treball per parelles

1 -4

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 m

Intel·ligències Múltiples.

Individual.

Portfoli

5

3a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

 

Cacera del Tresor 3. Fer el Dossier Cacera 3

Organitzador gràfic: comparar i contrastar: un ametller i un arbre fruiter. Presentar el programa Calameo. (Veure tutorial)

Ordinador. Cacera 3

Calameo

Parelles

50 m

Intel·ligències Múltiples.

Treball parelles

1-4

DESENVOLU

PAMENT

Fer el mural de la primavera.

Elaborar el llibre digital amb tot el material preparat: textos, imatges, so,....

Fitxa de l’organitzador gràfic

Parelles

50 m

Intel·ligències Múltiples.

Treball parelles

2

FINAL

 

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 m

Intel·ligències Múltiples. Individual.

Portfoli

5

4a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

Gravar la poesia sobre la primavera amb el programa “Audacity” Acabar el mural de la primavera.

Ordinador

“Audacity”

Parelles

50 m

I.M. Treball parelles

1- 2 - 3

DESENVOLU

PAMENT

Presentació del llibre digital a la resta dels companys/es.  Fer la rúbrica d’autoavaluació.

Ordinador

Enllaços

Parelles

G. grup

50 m

I.M. Gran grup

1- 6

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 m

Intel·ligències Múltiples.

Individual.

Portfoli

5

 

A partir del tema central: Per què floreixen els arbres a la primavera?,  es desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o capacitats de l’alumnat. Per poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal. Les intel·ligències treballades són:

-La intel·ligència Lingüística: Elaboració i confecció de textos orals i escrits sobre el tema treballat.

-La intel·ligència Logicamatemàtica: Destreses de pensament: raonament i argumentació: analitzant idees (comparant i contrastant)

-La intel·ligència Naturalista: Els espais naturals a la primavera: animals i plantes.

-La intel·ligència Musical: La cançó a la primavera.

-La intel·ligència Cinestèsicacorporal: L’elaboració d’un mural de la primavera. Psicomotricitat fina: boles de paper de seda.

-La intel·ligència Visualespacial: Les imatges de la primavera i el mural.

-La intel·ligència Intrapersonal:  L’autoavaluació i la presa de decisions sobre el propi aprenentatge.

-La intel·ligència Interpersonal:  La cooperació activa i el contrast dels diferents punts de vista en el treball en grup.

 

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

L’ alumnat amb més dificultats serà integrat en la parella de treball. A cada parella s’integrarà alumnat amb diferents habilitats per tal de fer diferents aportacions. Per a una millor comprensió i integración dels conceptes, hi haurà diferents tasques com: musicals, cinestèsiques, visuals, plàstiques,… S’inclouen activitats inclusives per a l’alumnat nouvingut a través de recerca i coneixement cultural i interpersonal.

Intel·ligències Múltiples: segons H. Gardner una perspectiva basada en les intel·ligències múltiples pot millorar la comprensió de tot l’alumnat de diferents maneres: 1. Proporcionant diferents vies d’accès. 2. Presentant el tema a treballar globalitzat, despertant l’interès de l’alumnat. 3. Establint lligams amb els temes que ja esconeixen o bé ja es comprenen. 4. Reflexionant sobre els possibles èxits o fracassos en l’aplicació dels temes treballats. La planificació d’activitats multinivell implica que es dissenyen tasques diverses per arribar als mateixos objectius o similars, en funció dels diferents estils d’aprenentatge, de la motivació o de les múltiples intel·ligències de l’alumnat. També es poden incloure activitats perquè determinats alumnes reforcin certs aprenentatges, o bé activitats, voluntàries o no, perquè altres alumnes ampliïn  coneixements. S’utilitzarà el trebal per parelles on els seus membres s’organitzaran les tasques i compartiran els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu un resultat final, en aquests cas, el llibre digital, a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.