GUIA DIDÀCTICA

 

“Aquesta unitat didàctica segueix els decrets 142 i 143 del Departament d’Educació, on s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària i secundària respectivament. En aquests Decrets es defineixen les Competències Bàsiques generals que l’alumnat ha d’adquirir.”

GRUP CLASSE:

DURADA:

PERÍODE:

CURS:

Professor/a

C.Superior de Primària, ESO, AA i diversitat

Quatre sessions (8 h)

3r trimestre

2009-2010

Núria Alart

ÀREES/MATÈRIES:

TÍTOL I JUSTIFICACIÓ DE LA UNITAT

Interdisciplinar

Intel·ligències Múltiples

Pot passar un terratrèmol al teu poble o ciutat? En aquesta unitat es farà èmfasi sobre la sensibilització envers a les persones que pateixen en terratrèmol. Es treballarà els principals elements d’un terratrèmol i de la forma en què es pot mesurar la seva intensitat, estructura, sistemes i eines de mesura. Es contestarà a diferents preguntes com: Per què es produeixen? A quins països? Per què afecta més a un que a d’altres països?

OBJECTIUS D’APRENENTATGE

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

CRITERIS I INSTRUMENTS D’AVALUACIÓ

Comunicar oralment i per escrit tot el treball realitzat: reportatge podcast i presentació general (ppt)

Comunicativa, lingüística i audiovisual

1. Presentar tots els dossiers de treball sobre els terratrèmols. Dossiers

Cercar sons i melodies adients per a l’enregistrament d’un podcast sobre un reportatge d’un terratrèmol.

Artística i cultural

2. Interessar-se i respectar  les emocions que ens produeixen les diferents melodies en el podcast. Mapa mentals inicial.

Localitzar en google earth les principals zones sísmiques. Elaborar un podcast d’un reportatge sobre un terratrèmol.

Tractament de la informació i c. digital

3. Plantejar-se preguntes, dubtes, supòsits per guiar la recerca d’informació i adjuntar els mapes de localització en la presentació.

Explicar les diferències existents entre les escales de Richter i Mercalli

Matemàtica

4. Identificar els dos tipus d’escales existents. Presentació de les dues escales de mesura dels terratrèmols.

Expressar diferents sentiments i/o emocions en situacions de terratrèmols: ràbia, enoig, fàstic, impotència, etc.

Aprendre a aprendre

5. Autoavaluar-se i reflexionar individualment el treball realitzat. Fitxa de reflexió individual.

Valorar la importància de la col·laboració i l’ajut humanitari en front a les catàstrofes naturals

Autonomia i iniciativa personal

6. Mostrar interès per les aportacions personals en les tasques de grup. Rúbrica.

Explicar les principals característiques dels terratrèmols així com els riscs que comporten i la seva prevenció.

Coneixement i la interacció món físic.

7. Explicar el concepte de terratrèmol, la seva durada, el seu registre i mesura, el risc sísmic i la seva prevenció.

Contrastar i comparar dos països que han patit terratrèmols: la seva repercusió.

Social i ciutadania

8. Presentar l’organitzador gràfic. Comparar i contrastar ambdós països.

CONTINGUTS

Descripció oral i escrita d’un fet imaginari com pot ser un terratrèmol succeït a la pròpia ciutat o poble.

Valoració dels terratrèmols com a fenòmens que poden arribar a produir desastres naturals i emocionals a la població.

Utilització de documentació audiovisual i sonora per explicar els terratrèmols.

Interpretació de gràfiques i diagrames relacionats amb la dinàmica interna de la Terra.

Valoració dels sentiments en la construcció del coneixement. Posar-se en el lloc de l’altre, adoptant diferents rols.

Coneixement i aplicació a determinats casos de les actituds que ha de seguir la ciutadania en cada risc concret.

Utilització del mètode científic com a procediment per donar respostes racionals als fenòmens. Apreciació de la feina del geòlegs en la prevenció  dels terratrèmols

Valoració de la necessitat d’una planificació del territori i d’una legislació determinada que contribueixi a disminuir els riscs de patir destruccions.

METODOLOGIA I SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA

S’utilitzen els següents principis metodologics inclusius i/o actius a l’aula:

Globalització: a l'alumne se li presenta la realitat de manera global. Interdiciplinarietat: es fomenta el treball de manera interdisciplinar entre els diferents professionals. Activitat : fomentar l'aprenentatge significatiu a partir de la pròpia activitat de l'alumne. Individualització: S'adapta a les possibilitats i característiques de l’alumnat segons les seves capacitats. Socialització: Cooperació i treball en grup. Contextualització i funcionalitat. Aplicació dels aprenentatges a l'entorn proper. -Fomentarem el treball en grup com a font de relació personal, fomentant-les  a través del treball cooperatiu.  -Utilitzarem els recursos TIC (processador de textos, audiovisuals, músiques, programa de presentacions, ....) -Treballarem el foment d’una bona autoestima en els alumnes a través de l’ànim i valoració positiva del que fan, practicant la cultura de l’elogi. -Fomentarem el control emocional de les seves expressions através del diàleg reflexiu  amb els mateixos alumnes. -S’utilitzaran diferents modalitats i estils d’ensenyament-aprenentatge per potenciar totes les capacitat i/o intel·ligències de l’alumnat, per així  poder aprendre a través de les més potents i tenir un major èxit escolar.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS

MATERIALS RECURSOS

ORG. SOCIAL

TEMPS

ATENCIÓ DIVERSITAT

ACTIVI

AVALU

1a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

 

Conversa inicial sobre els terratrèmols. Coneixements previs. Mapa mental sobre els coneixements previs.

Elaboració dels grups de treball.

Pissarra

Mapa mental

Gran grup

50 min.

Intel·ligències Múltiples. (IM)

2

DESENVOLU

PAMENT

 

Presentació de la WebQuest: Pot passar un terratrèmol al teu poble o ciutat? Explicar el funcionament de la Cacera 1

Elaboració del dossier 1

Ordinador WQ

Cacera 1

Dossier 1

Gran grup

Petit grup

50 min

IM Treball en grup cooperatiu

1

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

Portafoli

5

2a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Cacera 2: Què passaria a la ciutat de Barcelona si succeís un terratrèmol? Contestar a les preguntes introductòries:

Què passaria a la Sagrada Família de Barcelona? De quina magnitud podria ser per fer caure la Sagrada Família? ...

Ordinador

Enllaços

Cacera 2

Dossier 2

Petit grup

50 min.

Intel·ligències Múltiples.

Treball en grup cooperatiu

4

DESENVOLU

PAMENT

Elaboració del dossier 2.

Elaborar una Sagrada Família amb plastilina.

Ordinador

Enllaços

Petit grup

50 min

IM Treball en grup cooperatiu

1

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

Portafoli

5

3a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

 

Cacera 3: Pot passar un terratrèmol al teu poble o ciutat?

Elaboració del dossier 3

Cacera 3

Dossier 3

Petit grup

50 min

IM Treball en grup cooperatiu

1

DESENVOLU

PAMENT

Elaboració d’un podcast d’una durada de tres minuts.

 

Audacity

Petit grup

50 min

IM Treball en grup cooperatiu

2

FINAL

 

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

Portafoli

5

4a SESSIÓ

INTRODUCCIÓ

Compareu i contrasteu dos països que hagin patit terratrèmols: Japó i Haití. Organitzador gràfic: comparar i contrastar

Elaboració del dossier 4

Cacera 4

Dossier 4

Organitzador

Petit grup

50 min

IM Treball en grup cooperatiu

1- 3

8

DESENVOLU

PAMENT

Presentació a la resta de la classe dels treballas realitzats: podcast, presentació del resultats

Ordinador

Enllaços

Gran grup

50 min

Intel·ligències Múltiples

1

FINAL

 

 

Reflexió personal de la classe:

Què és el que t’ha costat més de fer? Per què?

Què és el que més m’ha agradat? Per què?

Què canviaries si la tornessis a fer?

Fitxa de reflexió individual

Individual

20 min

Intel·ligències Múltiples

Portafoli

5 - 7

 

A partir del tema central: Pot passar un terratrèmol al teu poble o ciutat?, es desenvolupen unes activitats que permetran despertar les diferents intel·ligències o capacitats de l’alumnat. Per poder aconseguir els objectius, les activitats es podran expressar en qualsevol dels llenguatges: oral, escrit, plàstic, musical o corporal. Les intel·ligències treballades són:

-La intel·ligència Lingüística: Elaboració i confecció de textos orals i escrits sobre el tema treballat. (Descripció d’un terratrèmol)

-La intel·ligència Logicamatemàtica: Destreses de pensament: raonament i argumentació: analitzant idees (comparant i contrastant) Les escales de mesura dels terratrèmols.

-La intel·ligència Naturalista: Les conseqüències d’un terratrèmol en el propi país, poble i/o ciutat

-La intel·ligència Musical: Les melodies i els diferents sons per fer el podcast

-La intel·ligència Cinestèsicacorporal: L’elaboració de la Sagrada Família amb plastilina

-La intel·ligència Visualespacial: Les imatges sobre terratrèmols en la presentació dels treballs.

-La intel·ligència Intrapersonal:  L’autoavaluació i la presa de decisions sobre el propi aprenentatge.

-La intel·ligència Interpersonal:  La cooperació activa i el contrast dels diferents punts de vista en el treball en grup.

 

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

L’ alumnat amb més dificultats serà integrat en els grups cooperatius per exercir la tutoria entre iguals. En els grups cooperatius s’integrarà alumnat amb diferents habilitats per tal d’aportar-les al grup.  Per a una millor comprensió i integración dels conceptes, hi haurà diferents tasques com: musicals, cinestèsiques, visuals, plàstiques,… S’inclouen activitats inclusives per a l’alumnat nouvingut a través de recerca i coneixement cultural i interpersonal.

Intel·ligències Múltiples: segons H. Gardner una perspectiva basada en les intel·ligències múltiples pot millorar la comprensió de tot l’alumnat de diverses maneres: 1. Proporcionant diferents vies d’accès. 2. Presentant el tema a treballar globalitzat, despertant l’interès de l’alumnat. 3. Establint lligams amb els temes que ja esconeixen o bé ja es comprenen. 4. Reflexionant sobre els possibles èxits o fracassos en l’aplicació dels temes treballats. La planificació d’activitats multinivell implica que es dissenyen tasques diverses per arribar als mateixos objectius o similars, en funció dels diferents estils d’aprenentatge, de la motivació o de les múltiples intel·ligències de l’alumnat. També es poden incloure activitats perquè determinats alumnes reforcin certs aprenentatges, o bé activitats, voluntàries o no, perquè altres alumnes ampliïn  coneixements. S’utilitzarà també el treball en petit grup cooperatiu on els seus membres s’organitzaran les tasques i compartiran els resultats de les aportacions de cadascú amb l’objectiu un resultat final, en aquests cas la presentació sobre els terratrèmols, a partir del contrast de diferents punts de vista, la discussió i el consens.