EL SISTEMA NERVIÓS

Una cacera del tresor de l’àrea de Ciències de la naturalesa adreçada als alumnes de 3r d’ESO

 

PILAR PRATS MASIP

pilarstarp@hotmail.com

INTRODUCCIÓ

Fins al segle XIX se sabia ben poca cosa sobre l'estructura i el funcionament del sistema nerviós. Existien les teories reticulistes, després al 1875 van apareixer les investigacions de Camilo Golgi i finalment el científic Santiago Ramón y Cajal, premi Nobel de medicina i fisiologia l'any 1906, va postular que les neurones es comunicaven i establien contactes funcionals les unes amb les altres a través d'espais buits. Amb aquests descobriments, posava de manifest les bases de la transmissió de la informació en el sistema nerviós.

Un segle després, l'interès per explicar el funcionament del cervell i de les seves cèl·lules bàsiques, les neurones, continua molt viu entre els investigadors de tot el món.

 

"El cerebro es un mundo que consta de numerosos continentes inexplorados

y grandes extensiones de territorio desconocido"

Santiago Ramón y Cajal

 

Amb aquesta cacera del tresor us proposem que vosaltres sigueu els investigadors i que esbrineu tot el que pogueu sobre aquest sistema que forma part de tots i cadascun de nosaltres i sense el qual seria impossible relacionar-nos amb el medi tant intern com extern.

Us hi animeu!

PREGUNTES
  1. Quès és el sistema nerviós?
  2. Perquè necessitem el sistema nerviós?
  3. En quines parts es divideix el sistema nerviós?
  4. Quines són les parts del sistema nerviós central?
  5. Quines són les parts del sistema nerviós perifèric?
  6. Què controla el sistema nerviós autònom simpàtic? I el parasimpàtic?
  7. Com es produeix la transmissió d’informació entre neurona i neurona?
  8. Què és un impuls nerviós?
  9. Totes les neurones són iguals?
  10. Quins tipus de neurones coneixes?
  11. Quines són les parts d’una neurona?
  12. Què són i quina funció tenen les cèl·lules de la glia?
  13. Què és un electroencefalograma?
  14. Quina diferència hi ha entre els moviments voluntaris i els moviments involuntaris o actes reflexos?
  15. Què és un receptor?
  16. Què es un òrgan efector?
  17. És el mateix el cervell que l'encèfal?
  18. Quin és l’objectiu de la neurociència?
  19. Podem enganyar al sentit de la vista o al cervell?
  20. Coneixes alguna malaltia o transtorn que afecti al sistema nerviós?
  21. Quins hàbits saludables recomanaries per un bon funcionament del sistema nerviós i per la prevenció de malalties relacionades?
LA GRAN PREGUNTA

Fes un mapa conceptual que relacioni les parts del sistema nerviós amb les seves funcions (pots fer-ho en un foli o bé en linia a http://www.gliffy.com . Tot seguit i amb l’ajuda d’aquesta informació intenta explicar que passa des que aquest tenista veu la pilota fins que l’envia a l’altre camp.

   

 

ADRECES D’INTERNET ON TROBARÀS INFORMACIÓ