Ojectius

El projecte vol donar als nois i noies l’oportunitat de treballar la construcció de la personalitat i la millora de la convivència tot i reconeixent les pròpies emocions i les dels altres. Per aconseguir-ho s’han dissenyat activitats i situacions adequades que tenen un fil temàtic conductor, el monestir cistercenc femení de Vallbona, treballant així la dualitat: nosaltres i el nostre passat cultural.

Pel que fa al professorat pretén donar la possibilitat de treballar continguts de ciències socials, de tutoria i TIC d’una altra manera, segons el meu punt de vista, més rica, més propera, més creativa, i que té la intenció d’atendre a l’alumne en la seva integritat.

El projecte és innovador perquè es planteja treballar dos àmbits de l’educació de manera conjunta,això és, continguts curriculars de ciències socials amb continguts actitudinals.

Per altra banda cal destacar-ne la seva metodologia científica, que pretén donar un nou enfocament a l’aprenentatge, per tal de que l’alumne n’esdevingui el protagonista.

Té la seva voluntat de ser una eina útil i pràctica que suposi una millora substancial en la qualitat de l’educació, tant a nivell humà com acadèmic. Que representi per a la comunitat educativa unes millors condicions i no un treball afegit.

El projecte vol treballar una sèrie de mancances que detecto en la pràctica docent diària. Considero necessari tenir en compte la dimensió humana, i social dels nois i noies. Els seus comportaments distorsionadors són, molts cops, conseqüència d’una manca d’orientació o de treball personal tutoritzat. També em preocupa la manca d’il·lusió en vers l’aprenentatge, per aquest motiu he cregut que la via científica és la més idònia, que siguin ells mateixos el que creïn el seu propi coneixement.

La finalitat del projecte es pot desglossar en els quatre àmbits següents:

a) Millorar la pràctica docent atenent als alumnes des de la via personal, emocional, intel·lectual i social.

b) Plantejar l’aprenentatge de continguts curriculars des de la via científica, es a dir, de la pròpia descoberta. Potenciar doncs l’aprenentatge actiu, l’alumne com a protagonista del seu propi procés d’aprenentatge.

c) Entrar en contacte amb el món de la recerca científica, que en el nostre cas, versa molt concretament sobre el monestir de Vallbona, el qual ens condueix a estudiar elements de la història medieval de les comarques properes: l’Urgell, la Segarra, la Conca de Barberà, les Garrigues i l’Alt Camp; per irradiar cap als països catalans, cap a Europa i cap a la Mediterrània. Es tracta doncs de conèixer, en primer lloc, la geografia i la història propera en l’espai i llunyana en el temps per conduir-nos a territoris més amplis i llunyans.

d) Aprofundir i ampliar els coneixements geogràfics i històrics de Vallbona i les comarques properes, per poder crear nous materials, recursos i situacions que permetin als nostres alumnes assolir els propòsits del projecte abans esmentats.