Pla de treball

1- En primer lloc esmentaré les tasques referents a la recerca :

A) Per una banda, la recerca es centrarà en diverses personalitats lligades a la història del monestir de Vallbona, aquests esdevindran el fil argumental per el qual els alumnes realitzaran una inserció als diferents àmbits de la història medieval. La meva tasca serà doncs fer possible que a través d’aquests personatges l’alumne s’introdueixi en l’època medieval.

- L’eremita Ramon de Vallbona, documentat entre 1157-1176, ens ha de conduir a l’aprensió de la religiositat del s.XII en el territori de la Catalunya Nova. Al domini àrab i al Valí de Siurana. I a la Reconquesta dels comtes i reis catalans

- Berenguera de Cervera, una dama noble documentada entre 1164- 1203, ens ha de conduir a conèixer l’organització de la societat del segle XII i XIII: la societat feudal, els nobles, les relacions de vassallatge i les dones. I també a la fundació del monestir cistercenc de Vallbona.

- La reina Sanxa, esposa d’Alfons I. Ens ha de conduir a conèixer les relacions amb la corona de Castella i la funció de les reines. A l’aixecament del monestir de Vallbona i, també a les cartes de població atorgades pel rei Alfons.

- Violant d’Hongria esposa de Jaume I, enterrada a Vallbona entre el 1251-1254. Ens ha de conduir a conèixer la tasca conqueridora de Jaume I. I, també l’acabament de l’església del monestir.

B ) Per altra banda, la recerca es centrarà en les obres arquitectòniques, escultòriques i pictòriques del monestir. La meva tasca, de la mateixa manera que en l’apartat anterior, consistirà en fer que l’aprensió d’aquestes obres condueixi a l’alumne a diferents àmbits de la història medieval:

- La construcció del monestir medieval. Ens ha de conduir a conèixer per una banda, els arquitectes, els tallers itinerants, les tècniques i els picapedrers. I per l’altra, a diferenciar entre l’estil romànic i el gòtic,i a copsar els canvis de mentalitat que impliquen. L’aprensió de l’edifici ens conduiràtambé a les dependències del monestir cistercenc i a conèixer la vida quotidiana de la comunitat.

- L’escultura dels mascarons ens ha de conduir a conèixer els personatges de la vida quotidiana, als simbolismes i les influències orientals.

- L’escultura de la mare de déu del claustre, romànica, ens ha de conduir al culte a la verge, a la primitiva església de Santa Maria de Vallbona, a la iconografia romànica.

- L’escultura gòtica de la verge del cor, a la visió humanista de la verge i de la dona. Una sensibilitat diferent.

- El sepulcre dels Torralba, a l’armadura del cavaller, el vestit de la dona i a les relacions familiars.

- Les taules pintades de Vallbona, al segle XIV, a les relacions entre la comunitat cristiana, jueva i musulmana de l’època.

C) Una tasca també relacionada amb la recerca versarà sobre la metodologia científica, diferents maneres de dissenyar activitats de descoberta que s’adeqüin al meu projecte.

D) I finalment, la tasca de recerca que implicarà cercar situacions i activitats que condueixin a les noies i nois a reflexionar sobre un mateix, a ser sincers, a compartir,a relacionar-se, a acceptar, a respectar, a ajudar, a comprendre i a aprendre.

2- El disseny d’activitats i materials d’aprenentatge

Un cop feta la recerca dissenyaré les activitats d’aprenentatge tenint en compte tota el seguit d’aspectes que he anomenat amb apartats anteriors.Aquí raurà el repte més important del treball, és aquí on li hauré de donar cos.

3- En faré l’avaluació

Un cop dissenyades les activitats d’aprenentatge, a l’escola Jacint Verdaguer de Tàrrega i al camp d’aprenentatge del Cister.

Aquesta part del treball l’hauré d’acordar i planificar amb els directors dels centres i amb els mestres i tutors, per tal d’adaptar-me a les disposicions i necessitats concretes, per tal que la meva actuació suposi una ajuda en la mesura que això sigui possible.

4- I finalment, la realització definitiva del treball.