Raons per plantejar el projecte

Després de 15 anys de donar classes i conviure amb les nenes i nens, nois i noies de primària, m’he adonat que elsaspectes personals necessiten una especial atenció. Hem preocupen els dèficits afectius, emocionals, d’atenció i de conducta i; tot el seguit de dificultats de convivència i d’aprenentatge que se’n deriven.

Ha estat aquest curs quan hem dut a terme l’enriquidora experiència de treballar aquests aspectes amb el grup de 4t de primària del que sóc tutora des del curs passat. Una classe realment difícil, no a nivell individual sinó per la dinàmica tan destructiva que s’havia creat des de cursos enrere. Ens vam marcar doncs, com a objectiu prioritari, ajudar a les noies i nois a canviar aquest tipus de conducta. Després de molts dies i setmanes d’ajudar-los a parlar, a adonar-se de quines eren les problemàtiques de fons, a manifestar emocions, a compartir, a reflexionar, a pactar, a buscar compromisos i a posar-nos en el lloc de l’altre. El treball de tot el conjunt de la classe ha donat fruiti ara gaudim d’un ambient més o menys tranquil i respectuós.

Veig doncs el món escolar, de l’educació i dels infants, adolescents i joves amb nova il·lusió; si encertem a utilitzar la via adequada, la tasca diària pot ser realment enriquidora tan a nivell personal i social com acadèmic; tant pels alumnes com pel professorat. Com a docent és molt gratificant poder donar un cop de mà en el creixement personal dels nens i nenes, tant o més que assolir el objectius acadèmics.

Per tant, l’objectiu que m’ha de servir de guia en el treball de recerca serà precisament plantejar vies per a que els nens i nenes, noies i nois construeixin el seu propi model moral que els permeti conviure de forma respectuosa, positiva i enriquidora dins la comunitat classe, escola, poble o ciutat. Potser dit d’aquesta manera semblen tòpics però, segons hem pogut constar amb l’experiència diària, això és possible!

Per altra banda, donat que en l’actualitat estic realitzant la tesi doctoral sobre el monestir cistercenc femení de Vallbona, he cregut interessant utilitzar el coneixement que tinc del monument i de la seva història per adaptar-lo a les alumnes i els alumnes de primària i d’aquesta manera fer tangible i donar forma a l’objectiu guia abans esmentat.

El monestir serà doncs un eix transversal molt adient per a les escoles de la nostra comarca, l’Urgell, on s’ubica el monestir però també per a les escoles de les comarques veïnes. Serà el meu repte aconseguir que els nois i noies facin un apropament a una realitat llunyana en el temps, l’època medieval i propera en l’espai, l’Urgell. I que ho facin des de totes les òptiques i perspectives possibles: del rei al camperol; de l’abadessa a la monja; de l’eremita al Papa; de l’arquitecte al picapedrer; dels nobles a les dones, homes i nens; de la religió a la vida quotidiana; del segle XII al XXI i de l’Occident a l’Orient. Però sense perdre de vista l’objectiu prioritari: proporcionar-los-hi eines útils per a formar-se com a persones individuals i socials.

Crec que el projecte es podrà incloure dins de l’horari que, la nostra, i altres escoles volem dedicar a la tutoria, aquesta serà una de les avantatges de la sisena hora, es de suposar que ara disposarem de més temps per dur a terme activitats de tutoria i projectes, el meu treball té la intenció d’incloures en aquest àmbit, així com treballarcontinguts de ciències socials ide coneixements alternatius.

Pàgina principal

Amunt