2- Situem-nos en el temps

 

1- Presentació del tema:

a) Per començar pensareu i discutireu entre els companys i companyes de la classe sobre el que en sabeu d'alguns temes relacionats amb la medició del temps.

b) Seguidament realitzareu les línies del temps de la vostre vida, de la vostra família i del temps en que va viure Ramon eremita.

c) Per acabar fareu en l'autoevaluació, es a dir una reflexió sobre els aprenentatges adquirits.

 

2- Què en sabeu de:

1- Quants dies té un any? Sabeu perquè es va escollir l'any com a sistema de mesura bàsica del temps?

2- Quants anys té un segle?

4- En quin segle va viure Ramon de Vallbona? Com ho hem d'escriure?

5- Què vol dir que ara estem a l'any 2008?

6- Què va passar a l'any 1?

7- Per a totes les persones del món aquest és l'any 2008?

 

Procés de treball :

Un de vosaltres pot escriure aquestes preguntes a la pissarra, després deixarem un temps perquè us les pugueu llegir i pensar-hi.

Al cap d'una estona ho podeu parlar i discutir amb els companys i les companyes de la taula. Un o una de cada taula pot sortir a la pissarra per escriure la resposta a alguna de les preguntes.

Entre tota la classe haureu d'arribar al consens per tal de trobar les respostes més adequades.

Finalment hauríeu d'anotar aquesta informació al vostre quadern de treball. No cal que les explicacions siguin exactament igual que les de la pissarra, seria millor que utilitzéssiu les vostres pròpies paraules. Si ho creieu convenient ho podeu complementar amb més informació: dibuixos o fotografies.

Ara que ja sabeu alguna cosa més de com es mesura el temps realitzareu "línies del temps" que us ajudaran a fer-vos una idea del que representen 10, 100 o 1000 anys

3- La línia del temps de la vostra vida

Dibuixareu una línia dividida en tants espais com anys tingueu i hi escriureu els esdeveniments més importants en el lloc que els hi correspongui

1999_____2000_____2001____2002_____2003_____2004____2005_____2006____2007 ____2008

 

4- La línia del temps de la vostra família en el darrer segle

Farem el mateix però ara cada franja representarà 10 anys, per tant tota la línia hi haurà representats 100 anys, un segle.

1908____1918____1928____1938____1948_____1958_____1968____1978_____1988____1998 ____2008___

Pinteu d'un color diferent el període que ocupa la vostra vida 1998-2008.

Haureu de consultar als vostres pares i avis per tal d'anotar-hi els esdeveniments més significatius.

 

5- La línia del temps del temps dels darrers 1000 anys d'història

Ara cada franja representa 100 anys, un segle i tota la línia 1000 anys

1008____1108_____1208____1308____1408____1508____1608_____1708____1808 ____1908____2008____

____s.XI_____XII______XIII____XIV_____XV_____XVI____XVII____XVIII____XIX______XX_____XXI

Pinteu d'un color diferent el període que ocupa la vostra vida i el de la vostra família.

A sota escriviu-hi els segles, ja sabeu, en nombres romans.

En aquesta línia del temps hi pots situar el temps en que va viure Ramon eremita. Si vols conèixer les dates pots consultar els documents de l'època que es conserven.

Si coneixes altres esdeveniments històrics també els hi pots situar.

Un cop finalitzades les línies del temps se'n poden penjar algunes en aquesta web.

Autoavaluació

Pensa de quina manera ha canviat la teva percepció del temps després de realitzar les activitats anteriors. Explica-ho en el teu quadern. Ah! No t'oblidis d'explicar el com i el perquè ha canviat.

Sessions

1a Presentació i "què en sabeu? "

2a La línia del temps personal i de la família, aquesta darrera s'haurà d'acabar a casa amb l'ajuda dels familiars.

3a Línia del temps dels darrers 1000 anys.

4a Acabar treballs i avaluació

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

Competències que treballeu en aquest tema:

Pel que fa a conviure i habitar el món

6-Situar etapes i fets de la història personal, familiar, local, catalana i espanyola en el temps i en una estructura cronològica.

7- Descriure, analitzar i valorar els canvis i les continuïtats i les causes i les conseqüències d'algun esdeveniment

8-Relacionar alguns fets de la història del segle XX i XXI amb la història familiar i local i narrar-los.

Aportacions de l'àrea a les competències bàsiques

Competències comunicatives

1- Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel·ligible sobre espais, fets, problemes i fenòmens geogràfics, històrics, socials, naturals i tecnològics,

2- Comunicar idees i informacions de manera oral, escrita i visual

3- Utilitzar convencions matemàtiques i científiques i saber-les interpretar,

Competències metodològiques

1- Plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d'investigació,

2- Utilitzar habilitats de planificació del treball,

3- Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació,

4- Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l'anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.

Competències personals

1- Aplicar coneixements i habilitats en contextos familiars i del seu entorn,

2- Buscar els fonaments de la seva identitat,

3- Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa,

4- Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa...) que afavoreixen les relacions interpersonals.

 

 

Els criteris d'avaluació del currículum. En aquesta activitat els i les mestres poden avaluar:

Utilitzar unitats de mesura del temps. Concretament en aquesta activitat hem treballat: l'any, el segle, el mil·lenni i l'era cristiana

Utilitzar tècniques de registre i representació de la història pròpia i del passat familiar proper. Concretament la realització de les línies del temps.

Aplicar nocions de canvi i continuïtat a alguns aspectes de la vida quotidiana de les societats humanes i situar alguns fets històrics rellevants, d'acord amb els criteris de successió i duració temporals.

Utilitzar fonts documentals i patrimonials per justificar aquests canvis i continuïtats.

 

Nota: Per a que els i les mestres us puguin avaluar serà molt útil el quadern de treball on hi anireu enregistrant els vostres aprenentatges.

 

Pàgina principal

Projecte cicle mitjà

Amunt