7- Les característiques físiques de l'espai : la fauna

 

1- Presentació

Continuem doncs amb les característiques físiques del territori, ja n'heu estudiat el relleu, el clima i la vegetació ara n'estudiareu la fauna.

a) En primer lloc us haureu de plantejar una sèrie de preguntes per a descobrir el que en sabeu de la fauna de l'àrea de Vallbona.

b) Seguidament, per parelles o individualment, realitzareu un treball d'investigació per a trobar les respostes a les preguntes anteriors. Us facilitem algunes webs on podeu trobar informació.

c) Després en grups de quatre fareu treball sobre els ecosistemes de l'àrea de Vallbona: de les muntanyes mitjanes i els turons, de les planes dedicades als conreus i dels pobles i ciutats.

d) Tot seguit us demanarem que reflexioneu sobre les condicions de vida de la fauna salvatge de les nostres contrades i la seva interrelació amb els humans.

e) Per acabar en fareu l'autoavaluació, es a dir una reflexió sobre els aprenentatges adquirits, i la coavaluació per a valorar com ha anat el treballen grup.

 

2- Què en sabeu de la fauna de l'àrea de Vallbona?

Quin animals hi viuen en aquest territori?

Sabríeu dir-ne exemples del grup dels vertebrats: mamífers, rèptils, ocells, peixos i amfibis? I dels invertebrats?

Sabeu si hi ha ocells migratoris? Quins?

De què s'alimenten? Són carnívors, herbívors o bé omnívors?

Què és una cadena alimentària?

Sabeu en quins lloc prefereixen habitar: als turons, a les terres planes, als cultius, als boscos?

Quina relació hi tenen amb els humans? És beneficiosa o perjudicial? En quins casos?

Que són els centres de recuperació de fauna salvatge?

Sabeu si en aquestes terres hi ha alguna espècie animal que s'hagi extingit o bé estigui en perill d'extinció?

Què vol dir espècies protegides? Sabeu quines són?

Què és la biodiversitat?

Escriviu les respostes en el vostre quadern de treball, ho podeu fer de forma individual o bé en parelles. Un cop hagueu acabat, entre tots els companys i companyes de classe, poseu les vostres aportacions en comú, entre tots segur que podreu recollir més informació.

 

3- Ara busqueu informació

Us proposem unes webs a través de les quals podreu respondre les preguntes anteriors, ho podeu fer per parelles o bé individualment. Us aconsellen que escriviu les respostes en el vostre quadern de treball.

La web de la fauna ibèrica, en castellà, us serà de molta utilitat. Aquí hi trobareu una fitxa amb les característiques de cada un dels animals que viuen en la Península Ibèrica. Els animals estan classificats en famílies: mamífers, aus, amfíbis i rèptils, peixos i crustacis i insectes i aràcnids

En aquesta web també hi trobareu la fauna de la península Ibèrica classificada en ecosistemes, visiteu especialment:

L'ecosistema de les planes d'interior, el que en la web anomenen páramos i estepas.

L'ecosistema del turons i muntanyes mediterrànies, el que anomenen monte mediterraneo.

L'ecosistema de pobles i ciutats.

I l'ecosistema de rius i riberes.

En aquesta altra web podeu buscar informació sobre la fauna mediterrània, especialment sobre les aus. I també podeu utilitzar aquesta altra.

O bé podeu visitar una web de fauna silvestre ibèrica

I la viquipedia

Per comparar podeu consultar la fauna alpina

Visiteu la pàgina que us informarà de les espècies protegides a Catalunya.

En aquestes webs no trobareu informació especìfica de la fauna de l'àrea de Vallbona. Informeu-se'n en el Departament de medi ambient, o bé als Consells comarcals de les comarques llindants: l'Urgell, la Conca de Barberà, la Segarra i les Garrigues.

En la viquipèdia també podeu trobar informació sobre la biodiversitat.

També us aconsellem que visiteu la web d'un centre de recuperació de fauna salvatge

 

4- Treball sobre els ecosistemes de l'àrea de Vallbona

En grups d'unes 4 persones realitzareu un estudi de la fauna dels diferents ecosistemes que podem trobar en l'àrea de Vallbona. Sortiran uns 6 grups de treball, us proposem doncs que hi hagi dos grups que estudiïn un mateix ecosistema, un dels qual és dedicarà a la fauna terrestre i aquàtica mentre l'altre és dedicarà a les aus.

Els ecosistemes que estudiareu seran els següents:

- De les muntanyes mitjanes i els turons

- De les zones planes dedicades als conreus

- Dels pobles i ciutats

Seria interessant que entre els del grup elaboréssiu un fitxa de cada animal on hi hagués una foto amb la informació següent:

- Com és ? Es a dir descriure les seves característiques físiques.

- On viu? És a dir quin és el seu hàbitat

- Com es reprodueix?

- Què menja? Es a dir quina és la seva dieta

- Quina relació té amb els humans

Un cop hagueu acabat el treball cada grup l'explicarà a la resta de la classe.

 

5- Reflexioneu sobre les condicions de vida de la fauna salvatge de les nostres contrades i la seva interrelació amb els humans.

En quasi bé tots els cassos el animals han de conviure amb els humans.

1- Algunes activitats humanes transformen el paisatge, com per exemple:

------ la construcció de carreteres, de cases o de fàbriques

2- Altres activitats contaminen les aigües i l'aire, com per exemple:

------ l'abocament de residus en les rius

----- els fums dels cotxes i les fàbriques

3- Les activitats agrícoles també transformen el medi:

----- per tal de millorar les collites, els pagesos hi llencen productes químics que generalment són verinosos pels animals que hi entren en contacte i també per altres que formen part de la mateixa cadena alimentària.

---- per altra banda alguns dels productes químics es poden filtrar fins arribar a les aigües subterrànies i contaminant-les.

4- Els caçadors cacen animals per esport: conills, perdius... I a cops també esparvers, mussols. De tant en tant també repoblen els nostres camps amb animals de caça.

5- Alguns animals són atropellats a les carreteres

 

Però també cal tenir en compte que algunes de les activitats dels animals perjudiquen a les persones, com per exemple:

1 - Alguns ocells és mengen les collites, recordeu-vos dels espantaocells

2 - Molts insectes també s'alimenten dels cultius, quan són molt nombrosos s'anomenen plagues i poden destrossar tota una collita.

3 - Els excrements dels ocells embruten les teulades, carrers i balcons

 

Bé, com podeu veure la convivència entre els animals i les persones no és fàcil, sembla ser però que els que hi surten més perjudicats són les animals. Per parelles reflexioneu sobre:

- Que s'hauria de fer perquè els animals d'aquesta àrea poguessin viure millor.

- De quina manera és podria assegurar la seva supervivència.

- Com els humans podríem aprendre a ser més respectuosos amb la fauna de la nostra àrea.

- Com es podria impedir que els animals perjudiquessin els cultius sense haver de matar-los.

- Que en teniu de dir dels centres de recuperació de fauna salvatge.

- Creieu que la relació entre les persones i la fauna ha variat molt en els darreres 50 anys?

 

Escriviu el que heu pensat en el vostre quadern de treball.

 

6- Autoavaluació

Us proposem que escriviu un text en el vostre quadern de treball on hi expliqueu el que heu aprés de nou sobre la fauna. Com creieu que ho heu après? Quines motivacions us hi han empès?

Si us han quedat dubtes també els hi podeu escriure, o també algunes coses que us agradaria conèixer millor.

 

9- La coavaluació:

Penseu que és millor treballar en parelles quan es busca d'informació? Quines avantatges i quins inconvenients hi trobeu? Què us caldria millorar. Feu-ne una valoració.

Pel que fa la realització del treball sobre els ecosistemes, cada grup, de forma conjunta, valorareu com ha anat:

- Com ha estat el resultat obtingut? Heu trobat la informació necessària? L'heu sabut explicar, documentar o il·lustrar.

... Quines avantatges o inconvenients heu trobat en el fet de treballar en grup?

... Que és el que penseu que caldria millorar en els propers treballs d'aquest tipus?

Us aconsellem que en deixeu constància en el vostre quadern de treball.

 

Distribució per sessions:

1ª Presentació i Que en sabeu?

2ª i 3ª Buscar informació i complementar les preguntes

4ª i 5ª i 6ª Treball sobre els ecosistemes

7ª Presentació de l'informe a la resta de la classe

8ª i 9ª Reflexió sobre les condicions de vida de la fauna salvatge de la zona

10ª Autoavaluació i coavaluació

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

 

Competències que treballeu en aquest tema:

 

Competències de conviure i habitar el món

1- Situar-se en l'espai, orientar-s'hi i desplaçar-s'hi utilitzant plànols i mapes.

2- Identificar, localitzar i descriure les principals característiques naturals d'un territori utilitzant conceptes i procediments geogràfics.

3- Conèixer i comprendre el context natural on està immers.

4- Utilitzar críticament fonts d'informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l'entorn.

5- Identificar un problema de naturalesa geogràfica o mediambiental, ubicar-lo en el territori, analitzar-ne les causes i les conseqüències i el rol dels seus protagonistes, valorar les alternatives al problema, fer-ne una proposta pròpia que es pugui dur a la pràctica, tenint en compte l'ús sostenible del medi.

9- Plantejar preguntes investigables sobre característiques i canvis observables en els objectes tecnològics, en els ecosistemes propers i en la Terra vista com a planeta, identificar evidències i extreure conclusions que possibilitin prendre decisions per actuar.

10- Explicar els fenòmens amb l'ajuda de models, verificar la coherència entre les observacions i l'explicació donada, i expressar-la utilitzant diferents canals comunicatius.

11- Utilitzar el coneixement científic per comprendre situacions properes relacionades amb problemàtiques ambientals, amb la conservació de la salut o amb l'ús d'objectes tecnològics i per prendre decisions coherents per actuar amb aquest coneixement.

12- Valorar la democràcia com a forma de convivència i de govern que permet exercir i respectar els drets i deures individuals i col·lectius.

13- Participar en la vida col·lectiva de la classe, l'escola i la localitat, posant en pràctica habilitats socials que afavoreixen les relacions interpersonals.

14- Actuar en el marc de projectes col·lectius per resoldre problemes i millorar la vida de la comunitat i per promoure una vida saludable.

Aportacions de l'àrea a les competències bàsiques

Competències comunicatives

1- Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel·ligible sobre espais, fets, problemes i fenòmens geogràfics, històrics, socials, naturals i tecnològics,

2- Comunicar idees i informacions de manera oral, escrita, visual i utilitzant les TIC per informar, per convèncer, per dialogar,

3- Utilitzar convencions cartogràfiques, matemàtiques i científiques i saber-les interpretar,

4- Identificar informacions rellevants de l'àrea en textos que utilitzen diferents canals comunicatius i de procedències diverses.

Competències metodològiques

1- Plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d'investigació,

2- Utilitzar habilitats de planificació del treball,

3- Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació,

4- Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l'anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.

Competències personals

1- Aplicar coneixements i habilitats en contextos familiars i del seu entorn,

2- Buscar els fonaments de la seva identitat,

3- Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa,

4- Desenvolupar habilitats personals (autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa...) que afavoreixen les relacions interpersonals.

 

Continguts que treballareu en aquest tema

 

L'entorn i la seva conservació

Caracterització del sistema Sol-Terra-Lluna i establiment de relacions entre els moviments de rotació i translació de la Terra, el dia i la nit i les estacions, i entre la posició del Sol i les ombres.

Reconeixement de formes de relleu i accidents geogràfics i localització dels més rellevants de l'entorn.

Observació i descripció de diferents tipus de paisatge de l'entorn proper i llunyà, reconeixent els elements naturals i humanitzats i l'impacte de l'activitat humana el paisatge.

Aplicació de tècniques d'orientació a l'espai.

Identificació i disseny d'actuacions responsables orientades a l'ús sostenible de l'entorn.

Realització d'un treball d'investigació a partir d'una qüestió rellevant, mitjançant el treball cooperatiu i l'ús de les TIC.

 

Persones, cultures i societats

Elaboració d'un estudi de cas sobre elements característics de l'entorn, per mitjà del treball cooperatiu i utilitzant de diferents fonts d'informació (documents, informacions orals, mitjans de comunicació, Internet).

 

Canvis i continuïtats en el temps

Ús de fonts d'informació històrica diverses per obtenir informació i evidenciar els canvis i continuïtats al llarg del temps d'aspectes de l'entorn proper.

 

Entorn, tecnologia i societat

Reconeixement i utilització dels elements bàsics de l'ordinador i del programari: finestres, menús.

Ampliació en l'ús de les funcions del programari bàsic de processador de text, edició gràfica i de presentació amb textos, dibuixos, imatges i audio.

Cerca, amb ajudes, a Internet. Reconeixement de les pàgines web.

Ús del correu electrònic i entorns virtuals de comunicació amb ajudes.

 

Connexions amb altres àrees

Comprensió i producció de missatges orals, escrits i audiovisuals.

Comunicació d'informacions amb diferents llenguatges simbòlics.

Descoberta i valoració del patrimoni natural.

Utilització dels recursos de les TIC. Cerca guiada de la informació a Internet.

 

Criteris d'avaluació

Reconèixer i explicar, recollint dades i utilitzant aparells de mesura, les relacions entre alguns factors del medi físic i les formes de vida i activitats humanes, mostrant una actitud de respecte pel medi.

Analitzar i descriure elements naturals i humanitzats del paisatge de l'entorn proper i establir comparacions amb altres tipus de paisatges.

Utitzar plànols i mapes, així com mecanismes d'orientació espacial per a situar-se en l'entorn, localitzar determinats elements i desplaçar-se.

Aplicar nocions de canvi i continuïtat a alguns aspectes de la vida quotidiana de les societats humanes i situar alguns fets històrics rellevants, d'acord amb els criteris de successió i duració temporals. Utilitzar fonts documentals i patrimonials per justificar aquests canvis i continuïtats.

Identificar alguns dels usos que es fan dels recursos naturals i algunes de les conseqüències que se'n deriven. Analitzar l'impacte d'algunes activitats humanes sobre els recursos i en particular sobre l'aigua.

Plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens, obtenir informació rellevant per mitjà de l'observació sistemàtica directa i indirecta i el recull de dades amb els mitjans i fonts adequats i comunicar els resultats de la recerca oralment, gràficament i per escrit.

Mostrar iniciativa i creativitat en la realització d'un treball d'investigació sobre un tema rellevant de l'entorn, utilitzant els recursos TIC de forma eficient.

 

Pàgina principal

3r trimestre

Amunt