Treball dut a terme

El centre d’interès

Els aprenentatges els faran a través d’un personatge que va viure en un espai molt proper al seu, a Vallbona de les monges, però en un temps molt llunyà fa uns 850 anys, estem parlant de Ramon, eremita de Vallbona:

És tracta d’un ermità que el tenim documentat des de l’any 1157 fins que escriu el seu testament el 1176, podem dir doncs que va habitar les nostres terres a mitjans del segle XII.

Els eixos de la metodologia

La metodologia del projecte que presento es basa ens els 5 eixos següents:

1- Aprendre a partir d’ells mateixos

Només ells poden elaborar les pròpies explicacions d’allò que els envolta, que són les úniques que realment serveixen per aprendre.

Per aquest motiu en l'inici de cada tema hi ha la pregunta: Què en sabeu?Hauran doncs de buscar els coneixements que ja en tenen per després poder-hi afegir més informació. Els aprenentatges és van construint uns sobre els altres, per aquest motiu cadascú necessita saber el que en sap per poder construir un edifici ben sòlid.

Per altra banda és important que es plantegin preguntes ja que d’aquesta manera la seva ment es posa en funcionament per buscar les respostes, així aconseguiran:

a)Tindre la ment activa. Apunt per aprendre.

b) Que siguin ells mateixos qui trobin les respostes. Se’n sentiran orgullosos i no les oblidaran fàcilment.

c) Que coneguin millor les seves possibilitats. Es sentiran més segurs.

2- El treball d’investigació

En quasi tots els temes hi ha algun treball d’investigació, investigar vol dir buscar respostes. Aquí hauran d’aprendre a buscar i elaborar informació més enllà d’ells mateixos:

a) Hauran de consultar doncs les fonts d’informació: Internet, enciclopèdies, diccionaris, llibres, fotografies, música, documents...

b) També hauran d’aprendre a elaborar ells mateixos la informació a partir de l’observació.

c) Preguntar directament a les persones els hi pot donar molta informació, i també observant-los, per exemple mentre realitzen el seu treball.

Alguns dels seus treballs es poden penjar en la web. Podran ser consultats des de qualsevol lloc del món.

3- Treball cooperatiu

Moltes activitats les realitzaran en petits grups serà un treball cooperatiu. Entre els companys i companyes del grup compartiran l’execució d’una determinada tasca que pot ser per exemple un treball d’investigació sobre els eremites, o bé la realització d’una maqueta del relleu de Vallbona. D’aquesta manera aconseguiran:

a) Que aprendre sigui més divertit. Importantíssim.

b) Que millori el resultat. Ja sabeu: la unió fa la força!

c) Aprendre a escoltar als altres. A vegades realment difícil.

d) Aprendre a dialogar per a prendre les decisions conjuntament. Encara més difícil. Tot un repte.

f) Respectar les aportacions de cadascú. Tots som diferents. Afortunadament.

c) Treballar de forma cooperativa. Cadascú de nosaltres és imprescindible. Som un equip.

4- L’autoavaluació i la coavaluació

La majoria de temes acaben amb l’autoavaluació. Han estat ell els qui han buscat les pròpies respostes als interrogants que s’havien plantejat, doncs ara també són ells els s’adonaran del que realment han après, però també de com ho han fet i perquè. D’aquesta manera aconseguiran:

a) Reorganitzar els aprenentatges. Ja sabeu si hi ha ordre és més fàcil trobar qualsevol cosa. Quan els necessitaran els trobaran.

b) Adonar-se de quins són els passos que cadascú, individualment, utilitza per trobar les respostes. Si no sabem com funcionen els aparells no els sabrem utilitzar.

c) Ser conscient de les motivacions que els han fet iniciar la recerca. Coneixeran les emocions i els sentiments que els empenyen a iniciar qualsevol acció. Les emocions son l’energia que fa funcionar l’aparell.

Finalment, si han fet algun tipus de treball en grup n’haurien de fer la coavaluació. Reflexionar sobre com ha anat el procés de treball i també com ha estat el resultat els pot ajudar a que en el proper els sigui més fàcil. S’adonaran de que:

a) Possiblement no tots el valoren de la mateixa manera. Ja sabeu, tots som diferents.

b) Saber valorar el treball dels altres no sempre és fàcil. Hauran de superar algunes tanques.

5- L’aula entesa con a taller de treball

La classe serà el seu taller de treball, el lloc on individualment o en grup construiran els propis aprenentatges aquells que els han d’ajudar a entendre millor l’espai i el temps on viuen; però també a ells mateixos i a les companyes i els companys de la classe.

Dins de l’escola hi hauran altres espais d’aprenentatge com la biblioteca, l’aula d’informàtica o l’aula de plàstica. I també a fora de l’escola, en l’espai real. Visitaran:

Edificis antics. Que els hi "parlaran" del passat.

Arxius. On es guarden els documents. Hi podran buscar informació dels seus avantpassats.

Museus. On es guarden els objectes del passat. Podran aprendre sobre com es vivia temps enrere.

Paisatges naturals i rurals del seu entorn. Hi podran estudiar la natura i com l’home l’ha anat transformant.

Persones. En podran aprendre des d’oficis a danses, cançons i jocs.

Els errors hi són benvinguts

I finalment, per a què el projecte que us presentem funcioni hem de pensar tots plegats que els errors hi són benvinguts. Si us s’adonen de que s’han equivocat podran rectificar. I rectificar és aprendre.

A més, ja coneixeu la teoria de la relativitat, en qualsevol error hi podríem trobar una part de veritat i en qualsevol veritat i podríem trobar algun error.