INICI

 

PROGRAMACIÓ DE MÚSICA

CURS 2008/09


ÍNDEX


PÀGINA
1. OBJECTIUS 1
2. CONTINGUTS
2.1 PER A 1r CURS d’ESO 4
2.2 PER A 2n CURS d’ESO 6
3. CRITERIS D’AVALUACIÓ
3.1 PER A CICLE (1r I 2n d’ESO) 8
4. TEMPORITZACIÓ
4.1 PER A 1r CURS d’ESO 9
4.2 PER A 2n CURS d’ESO 9
4.3
5. CONTRIBUCIÓ A L’ADQUISICIÓ DE LES
COMPETÈNCIES BÀSIQUES 11

1. OBJECTIUS GENERALS
En acabar l'etapa, l'alumnat ha de ser capaç de:
1. Mostrar coneixement dels recursos bàsics del llenguatge musical, aplicar-los i expressar-se musicalment a partir dels coneixements adquirits.
2. Valorar la bellesa i manifestar opinió i capacitat crítica respecte al fet musical, amb autonomia personal.
3. Analitzar el fet musical tot aplicant un procés de raonament lògic i sistemàtic.
4. Valorar la relació existent entre la música i la resta d'àrees de coneixement.
5. Observar l'objecte musical i obtenir i tractar informació referida al seu context, de forma participativa.
6. Fer ús de la tecnologia de la informació i comunicació per enriquir la seva expressió i percepció musicals.

2. CONTINGUTS
2.1. PER A 1r CURS d’ESO
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
1. El llenguatge musical.
1.1 Qualitats del so: altura, durada, intensitat i timbre.
Les qualitats bàsiques del so: altura, durada, intensitat, timbre.
Relacions més importants entre qualitats del so i elements de la composició musicals: altura-melodia, durada-ritme, intensitat-dinàmica, timbre-instrumentació.
1.2 Elements constitutius de la composició musical: ritme, melodia, harmonia, textura, dinàmica i instrumentació.
El ritme com a distribució en el temps.
La melodia com a successió d'altures.
La simultaneïtat sonora. El sentit vertical de la polifonia enfront de
l'horitzontal de la monodia.
La dinàmica com a element expressiu.
La instrumentació com a combinatòria tímbrica.
1.3 Teoria i nomenclatura musical.
Figures i pauses.
Accents musicals regulars i irregulars 4/7
Compassos simples i compostos.
Clau de sol i clau de fa.
Línies addicionals.
Escales.
Intervals i distàncies en tons i semitons.
Alteracions.
Signes de repetició.
Indicacions gràfiques referent a l'expressió.
Frase, semifrase, cadència.

2. Estètiques, estils, gèneres, formes i instruments.
2.1 Gènere: Diferents adscripcions.
2.2 Formes musicals:
Repetició per seccions (forma binària, ternària, rondó, lliure).
Repetició per variació (tema amb variacions, obstinat).
2.3 Instruments.
La classificació com a principi definidor.
Bases físiques de la producció i amplificació del so en els instruments treballats.
L'orquestra. Constitució i distribució espacial: instruments de corda, de vent-
fusta, de vent-metall, de percussió.
Instruments de música moderna (denominació genèrica). Instruments electròfons.
Conjunts de cambra amb més tradició.
La veu i la seva classificació.
Agrupacions vocals més significatives.
3. Els vehicles de l'expressió musical. Tècnica i aspectes interpretatius.

3.1 La veu i la cançó.
La tècnica vocal.
Repertori variat de temes musicals vocals.
3.2 L'instrument musical.
L'instrument escolar escollit: elements bàsics que configuren la sonoritat de l'instrument; tècnica.
Repertori variat de peces musicals instrumentals i mixtes. Procediments
1. La percepció del so i de la música.
1.1 Observació i experimentació del so com a fenomen físic i psicològic.
1.2 Anàlisi i identificació de les qualitats del so i dels elements constitutius de la
composició musical.
1.3 Audició musical significativa per a l'anàlisi dels instruments, les formes, la
cronologia, les tendències estètiques i els gèneres.
1.4 Anàlisi de composicions i fragments musicals.
2. L'expressió musical.
2.1 Utilització de la veu i d'instruments, bo i coneixent-ne la tècnica correcta.
2.2 Improvisació i creació de composicions pròpies.
3. Les eines per a la percepció i l'expressió.
3.1 Lectura i escriptura musical.
3.2 Utilització del llenguatge oral i escrit per expressar de forma entenedora
determinats aspectes de l'obra musical treballada.
3.3 Investigació d'aspectes relacionats amb l'obra musical treballada: context
cultural, autor, gènere, forma i elements constitutius de la composició
musical.
3.4 Utilització de recursos informàtics i electrònics com a eines d'expressió,
representació i interpretació musicals. Valors, normes i actituds
1. Valoració positiva de la música com a element cultural.
1.1 Respecte pel fet musical dins la pròpia educació.
1.2 Interès per la música en la vida quotidiana.
1.3 Valoració de la potencialitat del llenguatge musical com a element de
comunicació, coneixement i plaer.
2. Interès a participar de manera activa en el fet musical.
2.1 Audició atenta i conscient, que estimuli la reflexió i la investigació.
2.2 Actitud crítica i respectuosa en l'ús i consum de la música.
2.3 Interpretació atenta i conscient que articuli i fomenti la contribució personal a la tasca comuna, la supeditació a criteris col·lectius i la iniciativa personal.
2.2. PER A 2n CURS d’ESO
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
1. El llenguatge musical
1.1. Qualitats del so: altura, durada, intensitat i timbre.
1.2. Elements constitutius de la composició musical: ritme, melodia, harmonia, textura, dinàmica i timbre.
1.3. Teoria i nomenclatura musical.
2. Estètiques, estils, gèneres, formes i instruments.
2.1. Estils: Barroc, Classicisme i Romanticisme
2.2. Formes musicals.
2.3. Instruments.
3. Els vehicles de l’expressió musical.
3.1. La veu i la cançó.
3.2. L’instrument musical.Continguts de procediments
1. La percepció del so i de la música.
1.1. Anàlisi i identificació de les qualitats del so i dels elements constirtutius de la composició musical.
1.2. Audició musical significativa per a l’anàlisi dels instruments, les formes , la cronologia, les tendències estètiques i els gèneres.
1.3. Anàlisi de composicions i fragments musicals.
2. L’expressió musical.
2.1. Utilització de la veu i instruments.
2.2. Improvisació i creació de composicions pròpies.
3. Eines per a la percepció i expressió.
3.1. Lectura i escriptura musical.
3.2. Utilització del llenguatge oral i escrit per expressar de forma entenedora determinats aspectes de l'obra musical treballada.
3.3. Investigació d’aspectes relacionats amb l’obra musical: Context cultural, autor/a, gènere, forma I elements constitutius de la composició musical.Valors, normes I actituds
1. Valoració de la música com a element cultural.
2. Valoració de la música en la vida quotidiana.
3. Valoració de la potencialitat del llenguatge musical com a element de comunicació, coneixement i plaer.
4. Valoració de la participació activa en el fet musical.
5. Audició atenta i conscient, que estimuli la reflexió i la investigació.
6. Actitud crítica i respectuosa en l’ús i consum de la música.7. Interpretació atenta i conscient, que articuli i fomenti la participació personal a la tasca comuna, la supeditació a criteris col.lectius i la iniciativa personal.

3. ACTIVITATS I CRITERIS D’AVALUACIÓ PER A 1r CICLE
1.- Avaluació inicial. A l’inici de cada unitat didàctica es realitzarà un qüestionari bàsic per obtenir una informació prèvia sobre els coneixements de l’alumne. Si el professor ho considera més adient les preguntes es poden realitzar oralment, si ja es té un coneixement més profund de l’alumnat.
Es complementarà aquest qüestionari inicial amb la interpretació de cèl.lules rítmiques de 4 pulsacions. La informació que ens facilita aquest recurs és molt significativa ja que ens permet copsar com s’ha interioritzat el ritme (element essencial de la música) en els cursos de primària.
2.- Avaluació formativa. S’intentarà ajustar progressivament l’ajut pedagògic al procés d’aprenentatge de cada alumne, als seus propis ritmes i interessos. Aquesta avaluació requereix una observació sistemàtica del procés d’aprenentage de l’alumne amb el suport de pautes i guions d’observació i d’altres procediments de recollida de dates.
Cada setmana es recolliran deures que l’alumne haurà hagut de realitzar a casa. Per altra banda dos cops per trimestre l’alumne entregarà el dossier amb totes les activitats, apunts i exercicis realitzats durant el període de temps corresponent.
Cada trimestre es demanarà la realització d’un treball en grup que serà exposat oralment a la classe.
3.- Avaluació sumativa. Consisteix en la valoració final dels resultats del procés d’aprenentatge. Els exercicis que l’alumne ha de realitzar al final de la unitat així com els controls ens donaran informació de com s’ha seguit el procés d’ensenyament-aprenentatge.
En la nota final es tindrà en compte l’actitud, el treball diari, el dossier, el treball trimestral en grup i els controls. La proporció de cada apartat s'i’ndica a continuació:
Tal i com ha fixat el departament d’expressió la relació de continguts, procediments i actituds en aquest curs s’avaluarà seguint el criteri següent: 30% (continguts), 40% (procediments) i 30% (actitud).

4.TEMPORITZACIÓ
4.1. PER A 1r CURS de l’ESO
Aquest primer curs es realitzaran 3 hores de classe setmanal durant tot el curs. Per tant cada trimestre l’alumnat haurà rebut aproximadament unes 36 hores lectives d’aquesta matèria.RELACIÓ D’UNITATS DIDÀCTIQUES SEQÜENCIADES I TEMPORITZADES

UD TÍTOL DURADA1. El so, material de la música 3 hores
2. Les qualitats del so.i els elements de la música. 9 hores
3. Pulsació. El ritme. Dinàmiques. 12 hores
4. La Melodia. Ritme I compàs. 12 hores
5. La textura musical. 8 hores
6. Agrupacions instrumentals. 12 hores
7. Harmonia i acompanyament. 12 hores
8. La veu i el text. 10 hores
9. Donar forma. 10 hores
10. Caràcter i expressió. 6 hores
11. Músiques del món. 6 hores4.2. PER A 2n CURS d’ESO
Al 2n curs es segueix el sistema LOCE. En aquest cas els alumnes no van cursar la matèria de música a 1r i per tant els hi pertoca durant aquest curs acadèmic 2007-08 realitzar-la. Al segon curs de l’ESO els continguts que es treballen pràcticament són els mateixos que a 1r. La temporització varia ja que s’imparteixen 2 hores de classe setmanal durant tot el curs.
UD TÍTOL DURADA12. El so, material de la música 2 hores
13. Les qualitats del so.i els elements de la música. 6 hores
14. Pulsació. El ritme. Dinàmiques. 10 hores
15. La Melodia. Ritme I compàs. 10 hores
16. La textura musical. 6 hores
17. Agrupacions instrumentals. 10 hores
18. Harmonia i acompanyament. 10 hores
19. La veu i el text. 6 hores
20. Donar forma. 4 hores
21. Caràcter i expressió. 3 hores
22. Músiques del món. 3 hores

5. CONTRIBUCIÓ DE LA MATÈRIA DE MÚSICA A L’ADQUISICIÓ DE LES COMPETÈNCIES BÀSIQUES
La matèria de Música contribueix de forma directa a l’adquisició de la competència cultural i artística en tots els aspectes que la configuren. Fomenta la capacitat d’apreciar, comprendre i valorar críticament diferents manifestacions culturals i musicals, a través d’experiències perceptives i expressives i del coneixement de músiques de diferents cultures, èpoques i estils. Pot potenciar, així, actituds obertes i respectuoses i oferir elements per a l’elaboració de judicis fonamentats en relació amb les distintes manifestacions musicals, establint connexions amb altres llenguatges artístics i amb els contextos social i històric als quals se circumscriu cada obra.
L’orientació d’aquesta matèria, en la qual l’expressió té un paper important, permet adquirir habilitats per expressar idees, experiències o sentiments de forma creativa, especialment presents en continguts relacionats amb la interpretació, la improvisació i la composició, tant individual com col·lectiva, que alhora estimulen la imaginació i la creativitat. Per altra banda, una millor comprensió del fet musical permet considerar-lo una font de plaer i enriquiment personal.
Col·labora en el desenvolupament de la competència d’autonomia i iniciativa personal, mitjançant el treball en col·laboració a què ens hem referit abans i l’habilitat per planificar i gestionar projectes. La interpretació i la composició són dos exemples clars d’activitats que requereixen una planificació prèvia i de la presa de decisions per obtenir els resultats desitjats. A més, en les activitats relacionades especialment amb la interpretació musical, es desenvolupen capacitats i habilitats com ara la perseverança, la responsabilitat, l’autocrítica i l’autoestima, factors clau per a l’adquisició d’aquesta competència.
La música també contribueix a la competència social i ciutadana. La participació en activitats musicals de tipus diversos, especialment les relacionades amb la interpretació i creació col·lectiva que requereixen un treball cooperatiu, col·labora en l’adquisició d’habilitats per relacionar-se amb els altres. La participació en experiències musicals col·lectives dóna l’oportunitat d’expressar idees pròpies, valorar les dels altres i coordinar les pròpies accions amb les de la resta d’integrants del grup responsabilitzant-se en la consecució d’un resultat.
La presa de contacte amb una àmplia varietat de músiques, tant del passat com del present, afavoreix la comprensió de diferents cultures i de la seva aportació al progrés de la humanitat, i amb això, la valoració dels altres i dels trets de la societat on es viu.

La música també contribueix de manera directa al desenvolupament del tractament de la informació i la competència digital. L’ús dels recursos tecnològics en el camp de la música possibilita el coneixement i domini bàsic del hardware i el software musical, els diversos formats de so i d’àudio digital o les tècniques de tractament i enregistrament del so relacionats, entre altres, amb la producció de missatges musicals, audiovisuals i multimèdia. Així mateix, afavoreix el seu aprofitament com a eina per als processos d’autoaprenentatge i la seva possible integració en les activitats d’oci.
A més, l’obtenció d’informació musical requereix habilitats relacionades amb el tractament de la informació, tot i que des d’aquesta matèria mereix una consideració especial l’ús de productes musicals i la relació que tenen amb la distribució i els drets d’autor.
La música també contribueix al desenvolupament de la competència per aprendre a aprendre, potenciant capacitats i habilitats fonamentals per a l’aprenentatge guiat i autònom com l’atenció, la concentració i la memòria, i alhora desenvolupa el sentit de l’ordre i de l’anàlisi. D’una banda, l’audició musical necessita una escolta reiterada per arribar a conèixer una obra, reconèixer-la, identificar-ne els elements, i «apropiar-se» d’ella. De l’altra, totes les activitats d’interpretació musical i d’entrenament auditiu requereixen la presa de consciència sobre les possibilitats de cadascú, la utilització de diferents estratègies d’aprenentatge, la gestió i control eficaç dels propis processos. En tots aquests casos, és necessària una motivació prolongada per assolir els objectius proposats des de l’autoconfiança en l’èxit del propi aprenentatge.
Respecte a la competència en comunicació lingüística, la música contribueix, igual que altres matèries, a enriquir els intercanvis comunicatius, i a adquirir i utilitzar un vocabulari musical bàsic. També col·labora en la integració del llenguatge musical i el llenguatge verbal, i en la valoració de l’enriquiment que genera aquesta interacció.
Des del punt de vista de la competència en el coneixement i la interacció amb el món físic, la música fa la seva aportació a la millora de la qualitat del medi ambient identificant i reflexionant sobre l’excés de soroll, la contaminació sonora i l’ús indiscriminat de la música, a fi de generar hàbits saludables. A més, els continguts relacionats amb l’ús correcte de la veu i de l’aparell respiratori, no solament per aconseguir resultats musicals òptims sinó també per prevenir problemes de salut, incideixen en el desenvolupament d’aquesta competència.