Applets > Gravitació > Gravitació > Per l'alumne
Gravitació

Per acabar d'aclarir els conceptes i procediments relacionats amb el camp i el potencial gravitatori pots intentar contestar les qüestions i resoldre aquests problemes. El seu grau de dificultat és creixent.

Recorda que pots recòrrer a l'ajuda i l'applet et pot servir per comprovar el resultat però també per acabar de solucionar els dubtes que tinguis.

• En un punt entre dos planetes pot ser nul el camp gravitatori? Pot ser zero el potencial?
  • Quin és el treball que hem de fer per moure 20 metres una massa de 10 kg entre dos punts situats damunt d'una mateixa línia equipotencial?
  • Si ens fixem en un determinat punt de l'espai, com són entre elles les direccions del camp gravitatori i de la línia equipotencial que passa per aquest punt?
  • Si augmentem tres vegades la distància a un planeta, com variarà el camp gravitatori? I el potencial gravitatori?
  • En una configuració de diferents planetes, hi pot haver algun punt en l'espai que tingui potencial gravitatori zero?
  • A l'univers hi ha un únic microplaneta de 4.000 kg, calcula el camp gravitatori i el potencial a 200 metres de distància.
  • Dos planetes de 4.000 kg estan separats 200 metres. La recta AB és paralel·la a l'eix que passa pels dos planetes i està a 100 metres d'aquest eix. Calcula el camp gravitatori i el potencial en un punt situat damunt de la recta AB i a la mateixa distància de cadascun dels planetes. Quin serà el camp i el potencial si aquest punt està situat damunt de la recta AB però a la mínima distància d'un planeta?
  • Situem tres planetes de masses 1.000, 2.000 i 3.000 kg consecutivament damunt dels vértexs d'un quadrat de 200 metres de costat. Calcula el camp i el potencial gravitatori en el quart vèrtex del quadrat.
  • Dos microplanetes de 1.000 i 4.000 kg estan separats per una distància de 600 metres. En quin punt entre els dos el camp gravitatori és nul? En aquest punt el potencial és zero? Si la resposta és afirmativa explica el perquè, si és negativa, calcula'l.
  • Dos punts, A i B, i dos microplanetes estan alineats. Els planetes són de 2.000 i 4.000 kg i estan situats simètricament a 100 metres de l'origen. Els punts A i B estan a 200 metrs de l'origen i situats també simètricament. Calcula el treball que s'ha de fer per traslladar una massa de 5 kg des del punt A al B.
Ara seria el moment de plantejar-te tu sol alguns problemes o exercicis de gravitació, per poder-los resoldre quantitativament o qualitativa i després comprovar-ne els resultats amb l'ajuda de l'applet. Endavant!