Applets > Cinemàtica > Moviment rectilini > Funcionament                    
Moviment rectilini        
Executa l'applet
Funcionament  
 
Simulació de...                    

Aquest applet simula el moviment d'un cotxe que es mou segons un moviment rectilini uniforme (MRU), uniformement accelerat (MRUA) o qualsevol seqüència correlativa d'aquests moviments.

Per exemple: podem simular un cotxe que va amb una velocitat constant i després frena, o un cotxe que arrenca, frena i torna enrrera fins el lloc d'origen, o un cotxe que accelera i després continua amb velocitat constant, o ...

Nosaltres podem definir (de forma senzilla amb el ratolí) un conjunt de paràmetres important: la posició i la velocitat inicial, el nombre i la durada de cada interval, l'acceleració o la velocitat final de cada interval.

Mentre té lloc el moviment del cotxe,en el mateix applet, es representen les gràfiques x-t, v-t i a-t de forma quantitativa.

El moviment pot ser automàtic tot i que, amb els botons Inici / Reset i Pausa / Continua, podem aturar-lo i continuar-lo després en qualsevol moment.

Amb les fletxes de desplaçament vermelles, també podem manualment situar el cotxe en qualsevol posició dins de la seva trajectòria.

 

 
           
   
Paràmetres d'entrada  
   

Cal definir el següents paràmetres a la barra d'entrada:

  • Posició inicial (xo) des d'on comença el moviment del cotxe, expressada en metres (m).
  • Velocitat inicial (vo) amb què el cotxe inicia el seu moviment expressada en metres per segon (m/s). Pot ser positiva (dreta) o negativa (esquerra).

A més amb el ratolí (arrossegant els punts o fletxes vermelles) cal definir tota la resta de paràmetres del moviment:

  • Durada de cada interval, en segons, arrosegant les dobles fletxes de desplaçament.
  • L'acceleració de cada interval, en m/s², arrosegant els punts vermells de la gràfica a-t.
  • La velocitat final de cada interval, en m/s, arrosegant els punts vermells de la gràfica v-t. Cal tenir en compte que en modificar aquests valors es modifiquen els valors d'acceleració.
  • El nombre d'intervals. Si arrosseguem la última doble fletxa cap a l'esquerra quan el temps sigui de 180 segons apareixerà un nou interval sobre el temps de 200 segons. Així, successivament, podem anar creant nous intervals. Per reduir el nombre d'intervals només hem d'arrossegar el penúltim cap a la dreta fins a t = 200 s.

 

                 
             
                 
   
                 
     
Valors de sortida

En qualsevol instant de l'animació podem llegir els següent valors a la barra de sortida:

  • Posició (x) del cotxe expressat en metres (m).
  • Velocitat (v) del cotxe expressada en metres per segon (m/s).
  • Acceleració (a) en un instant determinat expressada en m/s².
  • Temps en segons (s) transcorregut des del moment de l'inici del moviment.

 

 
Altres elements de control

Amb quadres de validació podem:

  • Visualitzar o no el vector velocitat (color blau) així com la gràfica v-t.
  • Visualitzar o no el vector acceleració (color verd) i la gràfica a-t.
  • Visualitzar la trajectòria del cotxe, amb una línia verda i punts corresponents a cada segon transcorregut.
  • Ajustar els paràmetres d'entrada a valors predeterminats (múltiples de...) si els modifiquem amb el ratolí.

També podem ajustar l'escala de cada gràfica:

  • Zoom negatiu (lupa amb signe menys) com si ens allunyéssim de la gràfica. L'utilitzarem quan alguns valors de la gràfica surtin de l'espai disponible.
  • Escala automàtica (lletra A dins del cercle) optimitza el valor d'escala de manera que tots els valors de la gràfica es puguin representar en l'espai disponible.
  • Zoom positiu (lupa amb signe més) com si ens acostéssim a la gràfica. La podem utilitzar quan la gràfica representada sigui "petita".

 

       
     
Configuracions predeterminades                

Per facilitar la tasca de la utilització de l'applet, tant pel professor com per l'alumne , existeix el desplegable amb configuracions predeterminades que després es poden modificar amb facilitat.

Les configuracions predeterminades corresponen, aproximadament, a les que poden ser més interessants de treballar per assolir completament l'aprenentatge del moviment rectilini.

   
                     
                 
Veurem...                          
  • El moviment del cotxe corresponent als paràmetres i intervals corresponents.
  • Els vectors velocitat i acceleració (dibuixats sobre el cotxe proporcionalment al seu valor).
  • La trajectòria del cotxe amb la seva posició en cada segon transcorregut.
  • Les gràfiques a-t, v-t i x-t quantitatives.
  • L'àrea (grisa) sota la gràfica v-t que coincideix amb el desplaçament del cotxe.