Economia i organització d'empresa

Presentació



La matèria d' Economia i organització d' empresa és una matèria de modalitat del batxillerat d'Humanitats i ciències socials, estructurada en  dos  cursos  acadèmics,   amb un total de sis crèdits.   El seu objectiu  fonamental  és  estudiar  què  és  una   empresa  de  forma global,  relacionant  els  seus   elements   interns  i   observant  com l' entorn la  pot determinar.  D' aquesta manera es vol actuar en dos nivells  amplis;  primer,  proporcionar  continguts  acadèmics  sobre què és una empresa,  i segon, l'alumne coneixerà totes les àrees d'una empresa i podrà veure en quina d'elles s'hi sent més identificat o còmode d'aquesta forma es pretén contribuir a la formació personal dels alumnes de batxillerat  que en un  futur proper hauran de començar a pensar en les seves carreres laborals i professionals.

Al primer curs d'aquesta matèria es treballaran els crèdits 1, 2 i 3 en què es tracta l'estructura interna de l'empresa, les àrees de producció i comercial i una introducció a la comptabilitat.

En el Crèdit 1, L'empresa i la seva organització, s'estudia què és una empresa, les tipologies i l'entorn econòmic i social. Es mostren els elements de la direcció de l'empresa i la importància de la presa de decisions. Es tracta també l'organització d'una empresa, la seva importància i les diferents modalitats que hi ha. Finalment, s'estudien els recursos humans dins de l'empresa, i es treballa l'organització del treball i la gestió del personal de l'empresa.
Aquest crèdit estarà estructurat en quatre unitats didàctiques que són:

  • Unitat 1. L'empresa i l'entorn
  • Unitat 2. El procés de direcció
  • Unitat 3. L'organització interna de l'empresa
  • Unitat 4. Recursos humans
Per a treballar aquestes unitats didàctiques ens connectem sovint a la xarxa, busquem empreses de diversos sector, observem la seva forma jurídica, etc. També busquem ofertes de treball a la xarxa i als diaris, confeccionem un currículum vitae i una carta de sol·licitud de feina. Fem un joc de rol on l'alumne pot tenir el rol d' empresari que vol contractar o bé de jove que busca feina, és una activitat molt divertida.
També a través de casos de contractació de personal veiem com tots nosaltres tenim prejudicis alhora de contractar personal, ja sigui per l'edat, sexe, situació familiar, cultural o racial.

En el crèdit 2, L'àrea de producció, es tracta l'activitat de l'empresa i la seva funció productiva. S'estudien els costos de l'empresa i la gestió de producció, incloent aspectes tan dinàmics i actuals com la gestió de la qualitat i la protecció del medi ambient. Es finalitza el crèdit amb dues unitats que estudien la gestió d'aprovisionament de l'empresa i l'administració i gestió de les existències.
Aquest crèdit estarà estructurat en quatre unitats didàctiques que són:

  • Unitat 1. La funció productiva i els costos de l'empresa
  • Unitat 2. La gestió de producció
  • Unitat 3. L'aprovisionament i les existències
  • Unitat 4. La valoració i l'administració de les existències
PLANIFICACIÓ DE LA PRODUCCIÓ
 

Un dels mètodes i tècniques de planificació de la producció és el mètode PERT-CPM, donat que els casos proposats en els llibres són poc coneguts pels alumnes, com podeu veure en la fotografia el què es va fer va ser muntar un negoci fictici de menjars cuinats, cada alumne va cuinar un plat, a casa és clar, i va anotar tots el processos que anava fent i el temps que trigava en cadascun d'ells, d'aquesta forma vàrem planificar el procés productiu de tots aquests plats i a més ens els vàrem menjar i per cert, estaven molt bons. Hi havia una truita de patates, sandvitxos, una pizza, un pastís de llimona i una coca.

Els alumnes que varen cuinar aquests plats són de 1 Batx. curs 2000/2001 i els podeu veure tot seguit, per ordre d'esquerra a dreta: Montserrat Serra, Anna Grau, Marc Pelegrín, Raúl Bautista i Rosana Lobato

Donat que sovint som pocs alumnes ens podem permetre molts luxes, com ara fer la gestió de la valoració d'existències amb el full de càlcul Excel, això és molt bo per l'alumne, ja que a més d'aprendre els continguts de la matèria aprèn a utilitzar una de les eines més necessàries en el mon empresarial.

El crèdit 3, L'àrea comercial. Introducció a la comptabilitat, mostra la importància i la rellevància de la funció comercial de l'empresa. S'estudia el contingut de l'anàlisi dels mercats i s'introdueix el concepte de màrqueting i els elements fonamentals d'estudi dins del pla de màrqueting: producte, preu, promoció i distribució. Finalment es destina una unitat a introduir la comptabilitat, en què es presenta la sistemàtica del tractament comptable de la informació econòmica de l'empresa i una visió global del cicle comptable.
Aquest crèdit estarà estructurat en cinc unitats didàctiques que són:
 

  • Unitat 1. La funció comercial i l'anàlisi de mercat
  • Unitat 2. El màrqueting i els seus elements
  • Unitat 3. El producte i el preu
  • Unitat 4. La distribució i la promoció

En aquest crèdit els alumnes s'ho passen molt bé, comentem molts anuncis de publicitat. 
En cursos anteriors els recomanava que veiéssin el programa   de publicitat que emetien al canal 33 els dimarts a les 21.25 hores i després a classe comentàvem els anuncis que més ens havien cridat l'atenció. Sovint els gravàvem en video i després els comentem a classe. Aquest curs ja no s'emet aquest programa però en fan un de molt semblant que es diu PUBLI&Co també al canal 33 els dilluns cap a les 10 de la nit.

A través d'internet també anem a veure empreses, que trien els alumnes, i veiem com presenten el seu producte. Hem visitat moltes webs, de cotxes, de motos, de paraments de la llar com IKEA, de menjar com Caprabo i moltes més, sempre a gust de l'alumne.

A més també veiem vídeos d'algunes empreses com la NIKE que aposten en gastar molt en publicitat i reduir costos en la ma d'obra de producció. També veurem un reportatge de l'empre ZARA que es va emetre en el canal+

El curs anterior també vàrem tenir una convidada d'excepció que va venir a fer una presentació de la seva empresa, com haureu vist en el portal del departament, sinó podeu anar-hi clicant tot seguit al nom de l'empresa .

Els alumnes també fan un treball d'exposició d'un producte, amb Power Point, presenten el producte, exposen al mercat al qual va adreçat, com enfocarien la companya publicitària etc. Sempre surten uns treballs molt macos i ben presentats.

En el segon curs d'aquesta matèria es treballaran els crèdits 4, 5 i 6, que tracten la sistemàtica de la informació comptable de l'empresa, l'àrea financera de l'empresa, i l'anàlisi dels estats comptables i el projecte d'iniciativa empresarial. Els crèdits que es desenvoluparan són:

En el crèdit 4. Normalització i legislació de la informació econòmica i financera, s'estudia la sistemàtica comptable necessària per recollir i processar la informació econòmica de l'empresa. Es comença amb els continguts de la normalització comptable com a únic sistema per reflectir la informació comptable, estudiant específicament el Pla general comptable, principis comptables reconeguts, els comptes i la seva valoració. Igualment es treballen els continguts fonamentals de la legislació mercantil i fiscal referents a la comptabilitat de l'empresa. Finalment, s'estudien els estats financers de l'empresa, els documents que mostren de manera concreta la situació i l'evolució dels registres comptables de l'empresa: quins són els comptes anuals (el balanç, el compte de pèrdues i guanys, la memòria, etc.), com es confeccionen i quina és la seva utilitat...
Aquest crèdit estarà estructurat en tres unitats didàctiques que són:
 

  • Unitat 1. Normalització i verificació comptable
  • Unitat 2. Legislació mercantil i fiscal com a regulació comptable
  • Unitat 3. Els estats financers


En el crèdit 5, L'àrea financera, es continua amb l'estudi tant de la inversió de l'empresa com del finançament. En primer lloc, es treballen les característiques d'una inversió i la seva tipologia. S'estudia el valor del diner en el temps i com la inflació pot afectar les inversions. També es tracten les tècniques i els criteris utilitzats per seleccionar inversions. En segon lloc, es considera el finançament de l'empresa a partir de les fonts de finançament (pròpies i alienes) i el cost que significa per a l'empresa. Finalment, es treballen els cicles de funcionament de l'empresa (a curt o a llarg termini) amb relació al finançament de l'activitat empresarial.
Aquest crèdit estarà estructurat en tres unitats didàctiques que són:
 

  • Unitat 1. La inversió en l'empresa
  • Unitat 2. El finançament en l'empresa l. Les fonts de finançament
  • Unitat 3. El finançament en l'empresa ll. Els cicles interns.


En el crèdit 6, L'anàlisi econòmica i financera i el projecte empresarial, s'estudien primordialment les tècniques i els procediments necessaris per analitzar la situació de l'empresa en diversos nivells (anàlisi patrimonial, anàlisi financera i anàlisi econòmica). L'objectiu és poder fer una anàlisi acurada i aproximada de la situació de l'empresa mitjançant l'estudi dels estats financers, d'una banda, treballant concretament l'estructura de les seves inversions (actiu), la relació amb les fonts de finançament (passiu), la situació financera pel que fa a la solvència i, de l'altra, estudiant les rendibilitats de l'empresa i de la seva activitat. 

Podeu enllaçar en unes pàgines d'aquest tema clicant a continuació Anàlisi de Balanços
Finalment, es destina una unitat a introduir el projecte empresarial. Es tracta el plantejament del projecte d'iniciativa empresarial de manera general, observant-ne les característiques, la planificació i les obligacions legals i formals que cal tenir en compte. L'objectiu és mostrar una idea global d'allò que caldria fer a l'hora de plantejar-se el projecte de creació d'una empresa en tots els seus àmbits.
Aquest crèdit estarà estructurat en tres unitats didàctiques que són:
 

  • Unitat 1. Anàlisi d' estats comptables: introducció i anàlisi  patrimonial
  • Unitat 2. Anàlisi financera dels estats comptables de l'empresa
  • Unitat 3. Anàlisi econòmica de l'empresa: estudi dels resultats i de la rendibilitat
  • Unitat 4. El projecte empresarial