GUIA DIDÀCTICA

Introducció

• La Webquest "Una bona alimentació per a una excel·lent nutrició", és una activitat dirigida a l'aprenentatge de les ciències de la naturalesa de segon cicle d'ESO, però, que també es pot utilitzar en altres nivells. També és útil, per treballar i assolir els diferents objectius de les competències bàsiques en les TIC.

• Els alumnes hauran de tenir alguns coneixements previs com:

- Coneixements bàsics a nivell d’usuari d’informàtica i de navegació per internet.

- Coneixements bàsics sobre la nutrició.

• Els principals objectius curriculars que es volen assolir són:

- Comprendre que la funció de nutrició no implica únicament l’alimentació, sinó que es tracta d’un conjunt de processos destinat a obtenir matèria i energia.

- Adquirir coneixements bàsics sobre la composició dels aliments i sobre la utilització que fa l’organisme d’aquests components.

- Distingir els grups d’aliments i adjudicar a cadascun un valor dietètic corresponent, i indicar els que han de ser majoritaris a la dieta.

- Avaluar les necessitats energètiques d’una persona i relacionar-les amb el grau d’activitat física que desenvolupa quotidianament.

- Conèixer els criteris per a elaborar una dieta completa i equilibrada.

- Adquirir hàbits saludables en relació amb la nutrició i amb la dieta.

- Fomentar la cooperació i el treball en equip.

- Utilitzar adequadament els principals programes informàtics, així com la xarxa d’Internet per obtenir informació i saber analitzar la informació obtinguda.

• Per a la seva realització, es necessari que els alumnes tinguin assolides unes competències bàsiques en l'ús de les TIC:

- Navegació per Internet.

- Captura i inserció d’imatges en un document.

- Ús de processadors de textos.

- Ús de programes de realització de presentacions.

Organització

• El temps previst per la realització de les quatre activitats proposades és de 4 sessions d’uns 45 minuts de durada. Les tres primeres sessions per a realitzar la recerca d'informació i preparar cada una de les tres activitats, i la darrera per a finalitzar els treballs i preparar l'exposició oral. Per tant, s'ha de preveure quan volem que es realitzi l'exposició oral, si en aquesta quarta classe o en una altre sessió. Finalment hem de determinar en quin moment realitzem l'avaluació, que pot ser a posteriori.

• Les activitats es portaran a terme mitjançant el treball en petits grups, de 3 o 4 persones, en funció dels alumnes que tinguem a classe i dels recursos informàtics de què es disposi. Una possibilitat a tenir en compte és la realització d'aquesta activitat durant les hores partides de què disposa l'àrea de ciències de la naturalesa.

• El lloc adient per la realització d'aquesta activitat, és l'aula d'informàtica, però s'ha de tenir present que necessitarem un espai de treball per a poder realitzar el treball en grup.

• El material previst és:

- Ordinadors amb accés a internet (un per cada grup de 3-4 alumnes)

- Processador de textos (Word u OpenOffice writer)

- Programa per elaborar presentacions (Power point o algun altre)

- Una impresora.

- Estris per escriure, retallar, dibuixar…

Avaluació

• Aquesta WebQuest serà avaluada des de dos aspectes diferents. Pel professor mitjançant la Rúbrica de valoració dels treballs realitzats, i també pels mateixos alumnes per mitjà de la Rúbrica d'avaluació de la participació individual en el treball en grup. Per tant, és important que tot l'alumnat conegui com es farà l'avaluació del seu treball. A més, el professorat haurà d'anar controlant el treball que es fa a cada una de les sessions, per tal que l'aprofitament sigui uniforme per part de tot l'alumnat.

Cal tenir en compte que són importants tant els procediments, els fets i conceptes com les actituds envers les feines encomanades, els companys i el professor.

• Si heu utilitzat aquesta WebQuest i em voleu fer arribar comentaris  ho podeu fer a la següent adreça: pilarstarp@hotmail.com.