ACTIVITATS
|
ÍNDEX D'ACTIVITATS: |
Titol: APRENEM A ESCRIURE LA MÚSICA |
Nivell: Internivells Primària |
Àrea: Educació Musical |
Responsable: Pep Puigdemont i Julià |
Centre: ZER "El Llierca" (Argelaguer, Montagut, St. Jaume i Tortellà) |
Petit video resum de com iniciem els nens i nenes en la lectura i escriptura musical. Amb la intenció que siguin capaços de reconèixer els elements d'aquest llenguatge.
|
Titol: JOC DE LES NOTES MUSICALS I FIGURES RÍTMIQUES | |||
Nivell: Internivells Primària | |||
Àrea: Educació Musical | |||
Responsable: Pep Puigdemont i Julià | |||
Centre: ZER "El Llierca" (Argelaguer, Montagut, St. Jaume i Tortellà) | |||
Descripció de lactivitat:
Aquest joc és una unitat didàctica amb lobjectiu diniciar els nens i nenes en lescriptura musical, tant pel què fa a les característiques melòdiques com a les principals figures rítmiques. Bàsicament el joc consisteix en un pentagrama dibuixat a terra amb guix o amb els peus, a cada pentagrama hi juguen cinc o sis alumnes. Segons el número dalumnes del grup classe es fan més o menys pentagrames i es juga per grups. Rotativament, un alumne fa de CLAU DE SOL, la funció daquest alumne és dir on han danar els altres, en quina posició shan de situar: - Aneu a la nota DO 3 (greu). Seguidament tots els jugadors van cap a la nota anomenada. Si lalumne que fa de clau de sol detecta que hi ha nens i nenes copien pot fer que aquests surtin primer que els altres. Cada dues notes es canvia de clau de sol. Quan un jugador sequivoca per una "vida " i quan ha perdut 5 vides sacaba la partida , qui ha fallat més perd i qui ha fallat menys guanya, i sen comença una de nova. Aquest joc es juga durant tota la primària amb diferents nivells de dificultat. A Cicle Inicial hi juguem amb un paper que fa de mapa, elaborat pels mateixos alumnes en una sessió prèvia. A Cicle Mitjà hi juguem de memòria sense mapa per a col.locar-se. A Cicle Superior es juga també de memòria i a més afegim les figures rítmiques representant-les de la següent manera :
Mentre es desenvolupa el joc el mestre ha destar voltant pels grups per a veure si els nens i nenes sen surten i resoldre dubtes i conflictes que es puguin ocasionar. |
Titol: JOC DE LES PARELLLES DE SONS |
Nivell: Primària |
Àrea: Educació Musical |
Objectius didàctics:
Treballar la discriminació auditiva |
Metodologia: El joc està pensat per a jugar individualment o per parelles com a racó a laula i alhora permet el joc amb quatre o cinc alumnes com a joc de taula. |
Responsable: Pep Puigdemont i Julià |
Centre: ZER "El Llierca" (Argelaguer, Montagut, St. Jaume i Tortellà) |
Construcció:
Aquest joc es construeix amb pots de rodet de fotografia.
Seguidament caldrà buscar objectes per a posar a dins dels pots de manera que cada pot tingui un so diferent als altres. Els haurem de construir per duplicat. Parelles:
|
Descripció de lactivitat:
MANERES DE JUGAR-HI: 1. La primera manera és per jugar-hi individualment. Sagafa un dels pots, i escoltant bé el so que fa, sha daconseguir trobar la parella. Un cop sha trobada, es deixa a part i se nagafa un altre, i no es deixa fins que ha trobat la parella. I així successivament fins a trobar totes les parelles.
2. De 2 a 5 participants. Cada jugador té 3 intens per tal de trobar la parella, si la troba els separa i si no la troba els deixa dins la capsa i arriba el torn del següent jugador. S'aconsella que el número de jugadors no sigui superior a 5 ja que si és més gran s'alenteix molt el joc i es cau en l'avorriment. 3. En aquesta darrera manera de jugar es treuen els pots de la capsa i es posen drets formant un rectangle de 6 X 4 pots. Podem jugar-hi al voltant duna taula entre 2 i 5 participants. Un nen/a agafa dos pots per mirar si són iguals. Si no ho són els torna al seu lloc i ho fa laltre nen/a i així successivament. Sacaba la partida quan shagin trobat totes les parelles. També hi podem jugar individualment. És la forma de jugar-hi més complicada per la qual cosa s'aconsella a partir de Cicle Mitjà. Mentre es desenvolupa el joc el mestre ha destar voltant pels grups per a veure si els nens i nenes sen surten i resoldre dubtes i conflictes que es puguin ocasionar. |
Aquest joc ha estat realitzat amb la col·laboració de Cristina Serrat durant el curs 2001-2002
Titol: LA CARPETA DE MÚSICA |
Nivell: Internivells Primària |
Àrea: Educació Musical |
Responsable: Pep Puigdemont i Julià |
Centre: ZER "El Llierca" (Argelaguer, Montagut, St. Jaume i Tortellà) |
Descripció de lactivitat: Es tracta d'una metodologia d'organització del material dels alumnes a l'àrea d'educació musical que vol potenciar el gust per la música i la responsabilitat personal en la cura del propi material. Tots els alumnes de la ZER, excepte els d'educació infantil, han de tenir una carpeta exclusivament de música, en la que hi posaran sobres de plàstic per poder anar arxivant totes les cançons i fitxes que es vagin fent a les classes d'educació musical i així tenir-ho tot junt i ordenat. Ha de ser una carpeta de quatre anelles i tamany foli. A primer de Cicle Inicial començarem posant-hi tres sobres: - En el primer sobre s'hi aniran posant les cançons que es vagin fent al llarg del curs. - Cada curs afegirem un sobre a la carpeta on desarem tot el què hàgim fet durant el curs anterior. Això ens permetrà sempre recuperar qualsevol cançó del curs anterior per a cantar-la si ens ve de gust. -Tots els sobres els unirem per la seva obertura amb una pinça enquadernadora que poguem posar i treure fàcilment i evitarem que els sobres es buidin si s'agafa, per mala sort, la carpeta a l'inrevés. -El mes de juny cada alumne/a s'emporta la carpeta a casa i l'ha de conservar bé per a tornar-la a potar el curs següent. -D'aquesta manera, a final de Cicle Superior, els alumnes tindran en la carpeta totes les cançons i fitxes treballades durant la primària -un sobre per cada curs- i pot ser un molt bon record de les estones viscudes a l'àrea d'educació musical. |
Titol: LA PISSARRA DE MÚSICA |
Nivell: Internivells Primària |
Àrea: Educació Musical |
Responsable: Pep Puigdemont i Julià |
Centre: ZER "El Llierca" (Argelaguer, Montagut, St. Jaume i Tortellà) |
Descripció de lactivitat: Aquesta activitat es pretén aconseguir que els alumnes aprenguin a dibuixar la Clau de Sol (o qualsevol altra), el nom de les notes musicals i la seva situació al pentagrama. És una activitat d'iniciació a l'escriptura musical que es pot anar combinant durant la primaria amb el Joc de les notes musicals i figures rítmiques i amb el Joc d'enfonsar notes. La pissarra musical és un paper en el que hi ha dibuixades cinc línees paral·leles, les quals formen un pentagrama que ocupa pràcticament tot un paper DINA4. Aquesta pissarra, com ja hem dit anteriorment, la situarem en un dels sobres de la carpeta música. L'anomenem pissarra musical, perquè si posem el paper a dins un sobre, podrem guixar-hi tantes vegades com vulguem amb un retolador, al damunt del plàstic, sempre podrem esborrar i tornar-hi a guixar a sobre. Per esborrar, utilitzarem un tros de baieta, o bé una tros d'esponja. A l'hora d'esborrar, hem de procurar que ens marxi tot, fregant fort si cal, ja que sinó cada vegada anirà quedant més bruta. Si ens convé de tant en tant podem mullar l'esborrador i fer neteja a fons.
Amb aquesta pissarra podrem treballar diversos aspectes de l'escriptura musical: - La grafia de les claus, podent-les dibuixar tantes vegades com vulguem. - Situar notes en el pentagrama. El mestre, amb algun instrument, toca una, dos o més notes, i els nens han de situar-les damunt de la pissarra. Per fer aquest tipus d'activitat és molt bo tenir unes fitxes, que repartirem en els alumnes, i ells hauran d'anar situant en el lloc corresponent. Aquest exercici es pot fer només tocant o bé a nivells inicials a més de tocar la nota la direm: re agut o re4. |
Titol: JUGUEM A ENFONSAR NOTES |
Nivell: Internivells Primària |
Àrea: Educació Musical |
Responsable: Pep Puigdemont i Julià |
Centre: ZER "El Llierca" (Argelaguer, Montagut, St. Jaume i Tortellà) |
Descripció de lactivitat: Aquesta activitat es basa en el conegut joc dels "barcos". Preten ser una iniciació al l'escriptura musical i es pot convinar amb el joc de les notes musicals i la pissarra de música a partir de cicle mitjà Haurem de situar els alumnes per parelles o grups de tres de manera que tinguin la pissarra de música damunt la taula i amb una de les tapes de la Carpeta de música evitin que els companys els vegin les fitxes. Donarem cinc o sis fitxes a cada jugador i cal que cadascú les situi sobre el pentagrama una darrera l'altra. Cada jugador ha d'endevinar les notes que ha posat l'altre: "- en tercera posició has posar un si." Si el company ens encerta una nota retirarem la fitxa, ens haurà "enfonsat la nota". Cada vegada que provem d'enfonsar una nota del company i no l'encertem, amb el retolador ens farem una creu o un senyal en el lloc de la nota que hem dit per tal de no repetir-la. Guanya el jugador que primer "enfonsa les notes" de l'altre. Mentre es desenvolupa el joc el mestre ha destar voltant pels grups per a veure si els nens i nenes sen surten i resoldre dubtes i conflictes que es puguin ocasionar. |
Titol: ELEMENTS DE PERCUSSIÓ |
Nivell: Internivells Primària |
Àrea: Educació Musical |
Responsable: Pep Puigdemont i Julià |
Centre: ZER "El Llierca" (Argelaguer, Montagut, St. Jaume i Tortellà) |
Descripció de lactivitat: Els elements de percussió són objectes petits de la vida quotidiana que ens serviran per a acompanyar cançons en qualsevol moment. Els podem tenir sempre dins un dels sobres de la carpeta de música. Poden ser tants com se us acudeixin: un sobret de sucre, uns palets xinesos o de "pinxo", un tap de refresc de plàstic, un tros de paper d'alumini o de cel·lofan, unes culleretes de postres,.... Podrem acompanyar les nostres cançons amb aquests objectes i demostrarema als alumnes que la música és a tot arreu. Es poden fer exercicis de ritmes amb aquests objectes. |
© copyright Pep Puigdemont 2001 - All Rights Reserved