IMATGE

En un còmic es disposen els elements en la vinyeta com si fossin enfocats per una càmera de cine o de fotos; per tant, s'estructura l'espai des de diferents punts de vista. Això es fa alternant els diversos plans i els angles de "visió" de l'escena. En un còmic, doncs, també es pot parlar de planificació i de punts de vista.

PLANIFICACIÓ

Es parla de planificació quan ens referim al grau d'apropament del dibuix a la realitat. En aquest sentit, hi ha una classificació que pren com a referència la persona humana.

GRAN PLA GENERAL
Veiem un gran escenari, un gran paisatge o una multitud. La natura o l'entorn tenen més importància que la persona.
PLA DE CONJUNT
Veiem un petit grup de persones o un ambient determinat. La persona és en un espai definit, però té marge de moviment.
PLA SENCER
Els límits inferior i superior de la vinyeta coincideixen amb el cap i els peus d'un o dos personatges.
PLA AMERICÀ
Els límits inferior i superior de la vinyeta coincideixen amb el cap i els genolls d'un o dos personatges. Es diu americà perquè s'utilitza als westerns per mostrar 2 elements claus: la cara i la pistola.
PLA MITJÀ
Veiem la persona tallada per la cintura, de mig cos en amunt.
PRIMER PLA
Veiem el rostre sencer d'una persona, o bé rostre i espatlla.
PRIMERÍSSIM PLA
Veiem una part del rostre o del cos de la persona.
PLA DETALL
Veiem un objecte o una part d'un objecte. L'autor ens reclama l'atenció!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alguns exemples:

 

 

 

 

 

 

 

PLA DE CONJUNT
PLA SENCER

PLA MITJÀ

PRIMER PLA

PRIMERÍSSIM PLA

PLA DETALL

PUNT DE VISTA

 

 

 

 

 

GRAN PLA GENERAL
PLA AMERICÀ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NORMAL

lateral

frontal-posterior

El punt de vista fa referència a l'angle de visió, a la diferència entre el lloc des d'on s'observa la imatge i el lloc on és aquesta imatge. Hi ha tants punts de vista com es vulgui, però en destacarem els tres més utilitzats:

NORMAL
El nivell de la mirada del personatge coincideix amb el punt d'observació. La vista pot ser frontal, posterior, lateral...
PICAT
El dibuixant es mira les coses des de dalt: el dibuix es fa des de dalt cap a baix. Sol utilitzar-se per empetitir el personatge, per mostrar inferioritat...
CONTRAPICAT
El dibuixant es mira les coses des de baix: el dibuix es fa des de baix cap a dalt. S'utilitza per reforçar el valor expressiu. El personatge queda engrandit...

Els punts de vista picat i contrapicat poden ajudar a oferir una visió grotesca dels personatges, per això potser és aconsellable no fer-ne un ús indiscriminat.

lateral

PICAT

posterior

CONTRAPICAT