El color és un element important en molts còmics.
Ara bé, no tots els còmics tenen color: de vegades el
dibuix ja és prou expressiu i ens diu tot el que els autors volen
comunicar-nos. Aleshores parlem de còmics sense color. La freqüència
d'aparició del còmic pot influir en aquesta qüestió:
un dibuixant que cada dia ha de publicar la seva historieta en un diari
potser no pot entretenir-se massa amb el color. Altres, en canvi, prefereixen
treballar en blanc i negre. En fi, en bona part és només
una qüestió de preferències.
En general, podem parlar de tres aspectes a tenir en
compte: el color com a LLUM, el color com a TRET
D'IDENTITAT de certs personatges i el color com a SENTIMENT.
Amb la llum i amb les ombres aconseguim donar consistència
al dibuix, li afegim el volum necessari per trencar l'efecte pla del
paper. Podem jugar amb el color, doncs, per estructurar el dibuix i
donar-li volum.
També, amb un ús intencionat de la llum,
farem destacar els colors que ens permetin mostrar la profunditat d'una
imatge. O ens ajudarà a posar un accent expressiu als personatges
segons l'angle d'on provingui el focus lluminós.
En la vida real, amb els noms dels colors expressem sentiments
i emocions, els fem servir per indicar el que sent una persona, o la
seva manera de ser. Per exemple, amb "es posa vermell com un
tomàquet" manifestem vergonya o ràbia, i amb
"té el cor molt negre" representem la maldat.
Els dibuixants han aconseguit traslladar això
als seus treballs, i expressen amb colors els sentiments i les reaccions
emocionals dels personatges. D'aquesta manera, per subratllar o exagerar
determinats aspectes d'aquests personatges es poden canviar alguns colors
per accentuar allò que simbolitzen.
Sovint, per mitjà del color, o precisament per
la seva absència, se'ns vol comunicar alguna cosa especial: un
somni, un record, un diàleg interior, la presencia d'un mort,
d'un fantasma...
Quan un dibuixant crea un personatge ha d'aturar-se,
per força, a donar-li una personalitat ben concreta: manera d'actuar,
de vestir, entorn... Si no fos així, correria el risc de crear
un ésser canviant, un camaleó que varia capítol
a capítol o, encara pitjor, vinyeta a vinyeta. Això no
faria altra cosa que desorientar el públic.
És per aquesta raó que molts autors identifiquen
els personatges per la roba, per exemple, o per determinada coloració
de la pell o del cabell... Si canviem aquests trets estem canviant els
personatges. Moltes vegades aquest color és el seu senyal d'identitat,
la manera de poder-lo reconèixer. Algú s'imagina la "Pantera
Rosa" de color groc? O en "Superman" vestit amb una granota
de mecànic?
Aquí tenim una petita galeria de personatges que
es poden identificar per algún detall que els individualitza.
Sabries identificar aquest detall?