GUIA DIDÀCTICA

La WebQuest ELS RIUS està creada pensant en els alumnes de Cicle Mitjà de Primària, però pot ser també aplicable a alumnes de Cicle Superior, dins l'Àrea de Coneixement del Medi.

 

OBJECTIUS:

  • Conèixer les característiques dels rius.
  • Conèixer les diferents utilitats que es deriven dels rius i la manera com s'aprofiten.
  • Conèixer els problemes que comporta la contaminació de l'aigua dels rius i descobrir com evitar-la.
  • Adonar-se de l'escassetat de l'aigua potable i descobrir com es pot estalviar aigua.
  • Aprendre com funciona l'abastament d'aigua a la pròpia localitat.
  • Aprendre els principals rius de Catalunya i saber situar-los en el mapa.

La metodologia de treball es basarà en el treball cooperatiu. Servirà per aprofundir en el domini de les TIC con a eines de cerca i d'elaboració de treballs amb suport digital i també per aprendre a processar i organitzar la informació de manera clara i entenedora i transmetre-la de manera comprensiva als altres.

 

 

 

ORGANITZACIÓ

Per dur a terme la WebQuest els alumnes s'organitzaran en grups de dos components. Cada grup agafarà un dels rols proposats: investigadors, ecòlegs i geògrafs. La recerca d'informació a Internet la farà cada grup independentment. A l'hora de la producció del treball demanat, mural, dossier explicatiu, presentació en Power Point i exposició oral, els diferents grups que tinguin el mateix rol s'ajuntaran per realitzar-lo.

 

 

 

TEMPORITZACIÓ

Partirem d'una sessió prèvia en la qual s'explicaran els objectius de la WebQuest, es faran els grups i es distribuiran els diferents rols. En aquesta sessió el mestre presentarà els Criteris d'avaluació perquè els alumnes coneguin quins aspectes de la seva tasca es valoraran. D'aquesta manera, podran autoregular més fàcilment el procés d'aprenentatge i d'elaboració del projecte.

Les següents sessions, el nombre de les quals pot variar en funció de la dinàmica dels grups, els coneixements previs i l'agilitat en l'ús de les eines informàtiques, es dedicaran a les diferents parts del procés.

L'última sessió es dedicarà a fer les exposicions orals de les descobertes de cadascun dels tres grups.

 

 

ESPAIS I RECURSOS

En funció de les característiques de cada centre el treball es desenvoluparà a l'aula d'informàtica o a l'aula ordinària si és aquí on el centre té ubicats els ordinadors.

També cal preveure que per fer la recerca sobre l'aigua del propi municipi s'haurà de contactar amb algun responsable municipal per entrevistar-lo.

Per desenvolupar aquesta WebQuest, els nois i les noies han de tenir uns coneixements mínims d'informàtica:

  • Crear una carpeta
  • Fer anar el processador de textos.
  • Guardar un document.
  • Insertar imatges a un document
  • Capturar imatges a INTERNET
  • Guardar les imatges a la carpeta
  • Fer anar un navegador.
  • Coneixements bàsics de Power Point

 

 

AVALUACIÓ

L'avaluació constarà de dues parts:

  • Una primera d'autoavaluació dels alumnes que valorarà el procés de treball i la col·laboració entre ells. Els criteris d'aquesta avaluació ja figuren explicats en l'apartat corresponent de la WebQuest dels alumnes. És important que els alumnes els coneguin abans de començar el procés.
  • Una segona, on el mestre avaluarà les diferents tasques de cada membre de l'equip i el treball presentat.
CORRECTE
BO
EXCEL·LENT
TOTAL
Organització dels grups Els costa posar-se d'acord i cooperar per solucionar les dificultats Tenen algunes dificultats però han sigut capaços de cooperar i arribar a l'entesa amb el grup S'organitzen ràpidament i amb ganes. Troben solucions positives.  
Navegació Es perden, deixen recursos sense visitar , però acaben la recerca Entren, surten diverses vegades però acaben trobant tot el que se´ls demana Demostren competència en la cerca dins els diferents recursos  

Mural

Cartell

Poc atractiu visualment Les informacions són poc completes. Hi ha intenció de produir alguna cosa visualment atractiva. La quantitat de la informació demostra el seu coneixement del tema Material visualment atractiu. El treball és creatiu. Les informacions són completes i en forma de síntesi  

Presentació en Power Point

Presenten algunes diapositives referents al tema, amb algun text comprensible. Les diapositives son suficients, les explicacions s´adeqüen al tema i l´ortografia es força correcte. Hi ha el nombre adequat de diapositives, amb imatges i el text explicatiu necessari, escrit correctament i amb un final atractiu.  
Dossier sobre l'aigua del poble El treball té índex, és força ordenat i té alguna imatge. El treball és ordenat, les informacions mostren les seves descobertes. Poques faltes d'ortografia. Treball ben estructurat, amb el contingut clar i entenedor, amb imatges explicatives. Bona ortografia i presentació  
Exposició oral Presentació poc ordenada i amb poca fluïdesa. Expliquen el que han preparat de manera entenedora, sense errors i força fluïdesa. S´organitzen per torns de parla, es reparteixen els arguments, raonen les seves explicacions. Exposició ordenada, fluïda i original  

 

 

CRÈDITS I REFERÈNCIES

Aquesta WebQuest és el resultat final del curset "Les WebQuests: una estratègia eficaç i potent per a la integració de les TIC a l'aula" conduit per la Carme Barba. El curs s'ha fet al juliol de 2004 dins el programa de l'Escola d'Estiu del Bages.

Recursos utilitzats per a desenvolupar-la:

Agrairé a tothom qui em vulgui fer arribar suggeriments per a millorar aquesta WQ. Si la treballeu amb els vostres alumnes i em voleu explicar com ha anat la vostra experiència, ho podeu fer a:

Paquita Rifà

prifa@pie.xtec.es