Bony de Salòria

El bony de Salòria, impròpiament anomenat pic de Salòria, a més de ser el cim comarcal de l'Alt Urgell i vèrtex geodèsic, es una ascensió atractiva en qualsevol època de l'any. Els prats verds, els boscos de pins, l'ampla visió des del cim, tot són temptacions per a la vista. Ara bé, quan millor es pot gaudir del paisatge i de la panoràmica que ofereix el cim és a l'hivern.

Sortim de la Borda de la Plana (Hostal d'Os de Civís), sobre Aós de Civís. Per arribar-hi, cal agafar la N-145 cap a Andorra des de la Seu d'Urgell. Passat Sant Julià de Lòria cal agafar la cruïlla d'Aixovall a mà esquerra que ens porta cap a Bixessarri i Aós de Civís. Des d'aquí se seguirà la pista cap al Coll de Conflent fins on s'acaba la pista asfaltada, a l'hostal.

Durada: Unes 5 hores. Si es fa amb neu, cal comptar-ne unes 7.
Desnivell: 1.150 metres.
Dificultat: Sortida exigent, sobretot si es fa amb neu. En aquest cas es pot fer amb raquetes fins al coll de Conflent i la resta amb grampons. Però també es pot tenir sort, i fer-la tota simplement amb botes, com ens va passar a nosaltres. A l'estiu, si es puja en 4x4 fins a coll de Conflent és una ascensió molt més fàcil.
Cobertura mòbil: Sí

Cal estar acostumats a l'alta muntanya. La pujada per la pala sobre el coll de Conflent és molt dreta, aspecte que cal tenir en compte sobretot a l'hivern. També la carena a partir de la pala pot ser perillosa si hi ha molta neu o aquesta és dura. A l'estiu cal anar ben proveïts d'aigua, ja que no n'hi ha a partir del coll de Conflent.

Borda de la Plana - pla de la Cabana - coll de Conflent - bony de Salòria.

Borda de la Plana. 0:00 h; 1.640 m. En realitat avui dia és un hotel còmode. Pugem per la pista que va al coll de Conflent, però de seguida la deixem i n'agafem una altra a la dreta que puja prop del riu vers el fons de la vall.

Pla de la Cabana. 0:45 h; 1.920 m. La pista s'acaba. Seguim per un corriol poc marcat, que puja pel mig del bosc i prats, fins al proper coll, situat entre dos búnquers, manats construir pel dictador després de la Guerra Civil per evitar una possible invasió dels maquis. Un company del nostre club hi ha esmerçar moltes suades i maldecaps.

Coll de Conflent. 1:25 h; 2.175 m. Des del coll pugem en direcció NNE per una pala dreta, on de vegades cal grimpar una mica. Cap als 2.400 m arribem a l'aresta oest. Seguim per la cresta, en pujada una mica més suau. Al començament es força estreta, però després es va eixamplant.

Bony de Salòria. 3:00 h; 2.789 m. La vista paga l'esforç. Al sud tenim les terres de Lleida, on destaquen el Montsec i la vall del Segre; a l'oest veiem tota una sèrie de cims del Pallars, fins a l'Aneto, ja més enllà; al nord hi ha la Pica d'Estats i una mica a la seva dreta tots els cims fronterers d'Andorra; a l'est, la Tossa Plana de Lles, el Cadí i altres cims de la Cerdanya i del Berguedà.

Baixem pel mateix camí de pujada. Cal comptar-hi unes dues hores.
Si s'està molt en forma es pot completar l'itinerari carenejant cap al NW pels pics de Bassiets, la Torre de Cabús i el pic de Bassero, des d'on tornem directament al punt de sortida. No és una volta extraordinària i ens permet veure la vall de Setúria. Just una altra possibilitat de fer el Salòria és per aquesta carena que surt del port de Cabús (2.340 m), sobre les pistes d'esquí de Pal.

Data del recorregut: Itinerari fet el 23 de gener de 2005, amb el Grup de Muntanya del CMSC, guiada pel Manel Monteys.

Andorra-Cadí. ICC i Rando editions. 1:50 000.