Serra de Mont-roig

L'excursió és una travessa integral de la serra del Mont-roig, gairebé sempre per carena, amb vistes panoràmiques excel·lents si agafem un bon dia d'hivern, de cels clars, sobretot amb el taló de fons del Montsec i els Pirineus, darrere. S'hi hi ha boira baixa, la plana la veurem com un mar de núvols. Per tot això l'elecció del dia és important. Nosaltres la vam fer dins el cicle "Els Montsecs i el seu entorn", programat pel CMSC.

A la presa de Camarasa s'hi accedeix per la C-13, la carretera del Doll, entre Balaguer i Tremp. A Vilanova de la Sal per la C-12, entre Balaguer i Àger. Al monestir de les Avellanes s'agafa una carretera local.

Durada: 4.40 h.
Desnivell: + 800, - 550 m.
Dificultat: Terreny molt pedregós i alguns camins poc clars.

És imprescindible un bon calçat de muntanya i anar ben assortit d'aigua.
Tenint present que és una travessa, cal preveure transports alternatius.

Presa de Camarasa - L'Extrem - Pala Alta - Mare de Déu de Montalegre - Vilanova de la Sal
0.00 h. Presa de Camarasa. 324785 - 4641870 - 332. Després d'admirar l'obra d'enginyeria de la presa de l'embassament de Camarasa, en sortim pel camí de la Baga que, passant al costat de les barraques abandonades de les obres, segueix la ribera dreta de l'embassament. Quan fa poc que pugem deixem un corriol a l'esquerra. El camí continua pujant i després planeja, entrant en terreny de pi. Al cap d'una estona (30'; 323789 - 4641778 - 449), en un torrentet, deixem el camí i pugem (E, i després S) seguint unes fites, fins que arribem a una carena al costat de la cova del Pas del Sastre (25'), on es retroba un camí que ens mena sobre la cinglera, un gran mirador sobre la presa de Camarasa (15'; 323957 - 4641099 - 708), però que en el dia de la nostra sortida no vam poder admirar per una espessa boira. Continuem (SW) ran de cinglera, per camí precari, fins a l'Extrem.

1.25 h. L'Extrem. 323362 - 4640713 - 752. Hi trobem un camí travesser que puja del costat de Montgai fins al pletiu de l'Extrem, que es troba a 100 m a la dreta. Ens hi acostem i veiem que està en procés de recuperació a càrrec d'un grup escolta de Lleida. Continuem (E) ran de cigle, pujant i baixant la carena, endevinant el camí, precari. Arribem a la pala del Coll de Porta (55'; 321563 - 4640762 - 895) i baixem al coll, on trobem una pista procedent de Vilanova de la Sal fins al pletiu de l'Extrem. La seguim uns metres a l'esquerra i de seguida continuem per carena, ja per camí més clar.

2.45 h. Pala Alta. 320609 - 4640728 - 954. Punt més alt de la serra de Mont-roig. Els núvols ens queden per sota i podem gaudir de les bones vistes que ofereix. Continuem est.

3.12 h. Ermita de la Mare de Déu de Montalegre. 319656 - 4640475 - 867. Ermita força lletja, edificada en un mirador extraordinari de la Noguera. Durant l'any s'hi fan dos aplecs: un l'1 de maig i l'altre el tercer diumenge de setembre. En sortim seguint un centenar de metres la bona pista que hi arriba i després ens desviem a l'esquerra pel camí antic, que travessa la pista i continua avall, fins que retroba la pista molt a prop ja de la font de Fontanelles (45'; 318547 - 4639685 - 559), al costat de dos roures monumentals. A partir d'aquí continuem per la pista (E), que només deixem per una curta drecera, fins a Vilanova de la Sal.

4.40 h. Vilanova de la Sal. 316464 - 4638870 - 594. Final de la travessa. El poblet, que forma municipi amb Santa Linya, té una església parroquial dedicada a Santa Maria, romànica, amb carreus escairats: tot i que modificada, conserva l'absis semicircular i el portal amb arquivoltes del segle XIII.

Data del recorregut: Itinerari fet el 19 de gener de 2008 amb el CMSC i guiada per Joan Josep Carmona.

No hi ha bons mapes excursionistes de la zona. És útil el mapa comarcal 1: 50 000 de l'ICC.