EL FERROCARRIL: EL PRESENT

Avui en dia el ferrocarril és un mitjà de transport ràpid i còmode. Després d'una reducció de la xarxa comercial han restat unes línies principals que són les que comuniquen les capitals de província i una xarxa secundària que permet l'accés a d'altres indrets. També estan apareixent línies de gran velocitat que es fan amb ample europeu. La primera fou la de Madrid a Sevilla inaugurada el 20 d'abril del 1992. Actualment s'està treballant en la de Madrid a Barcelona i la frontera francesa.

Les obres de construcció de l'estació elevada de Girona (1973)

Les condicions del trànsit que hi ha avui en dia a les carreteres i sobretot a les grans ciutats fan que el ferrocarril afronti el present des d'una posició òptima. Afavoreix la mobilitat, és ràpid, contamina molt menys que el transport per carretera i té un índex de sinistralitat molt menor. Prova d'aquest ressorgiment és l'obertura d'antics traçats ferroviaris clausurats i el disseny de trams nous.
Actualment a Catalunya operen dues companyies de ferrocarrils: la RENFE que explota les línies d'ample ibèric i els FGC (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya) que manté en funcionament la xarxa d'ample inferior a l'ibèric -bàsicament ample internacional i ample mètric-.

Pàgina principal