EL PASSAT: HISTÒRIA DEL CARRILET
PALAMÓS - GIRONA - BANYOLES

El carrilet de Palamós a Girona i Banyoles es va inaugurar en diferents fases
El primer tram va ser el de Flaçà a Palamós. Va començar a prestar servei de passatgers i mercaderies el dia 23 de març del 1887.


El tramvia del Baix Empordà en plena línia
Font: Llibre El Tramvia del Baix Empordà de Carles Sameron i Bosch

El 26 de juny del 1921 la línia es va prolongar fins a Girona. L'estació estava situada al sector de Pedret.
La darrera ampliació va ser la construcció del ramal que des del Pont Major arribava fins a Banyoles. Es va inaugurar el 16 de març del 1928.
Vegeu els horaris del 1927
L'any 1938 hi hagué l'accident més greu de la història d'aquest carrilet. Al Pont Major van col·lisionar un comboi del carrilet amb un camió cisterna pla de combustible. De resultes de la topada el carburant es va incendiar i tot plegat va quedar cobert de flames. El resultat final fou una quinzena de morts.
Després de la guerra civil el carrilet estava en molt males condicions i l'estat va integrar-lo a EFE (Explotación de Ferrocarriles por el Estado). Reprengué el servei entre Palamós i Girona el 24 de juny del 1942. A banyoles hi arribaria de nou el 1945.
La competència del transport per carretera, el fet que la via circulava per un costat de la carretera i els accidents eren freqüents i la manca de renovació del material va fer que el carrilet desaparegués definitivament l'1 de març del 1956.

Pàgina principal