**** |
Durant
l'etapa d'Educació Infantil els nens i nenes coneixen moltes facetes de l'entorn per primera vegada.
Gran nombre de realitats els resulten noves
i senten curiositat per
descobrir-les.
****
A l'aula l'entorn
natural
i social
pot ser un punt de partida com a centre
d'interès
per a l'aprenentatge de les diferents àrees. Un exemple,
l'estudi de la formiga pot donar peu a treballar:
Descoberta d'un mateix:
- Els hàbits: fer fileres, ser treballadors, ... com les
formigues.
- Psicomotricitat: un joc de rol on els personatges siguin
formigues,..
Els diferents llenguatges:
- Verbal: llegir textos sobre formigues (narratius, científics
però que ells/es puguin entendre), conversar tenint cura de la
pronunciació (ensenyar alguna onomatopeia que es pugui relacionar amb
les formigues), treballar el vocabulari sobre aquest tema, la
construcció de les frases,...
- Matemàtic: comptar formigues, resoldre problemes de càlcul
mental que plantegin situacions d'aquests animals,...
- Plàstic: dibuixar-les, modelar la forma de les formigues amb fang o guix i després
pintar-les, ...
- Musical: ensenyar alguna cançó com 'Les petites formiguetes a
l'estiu', moure's seguint el ritme de la música com si fossin formigues,...
Descoberta
de l'entorn: observar i conèixer les seves característiques
morfològiques, classificar el tipus d'animal, l'alimentació, habitat,
reproducció, vida en societat,...
****
També els nens i nenes poden proposar un tema de l'àrea de Descoberta
de l'entorn
natural i social que els interessi i treballar-lo com a projecte:
expressant els seus coneixements
previs, formulant-se noves preguntes sobre què volen saber, investigant
individualment o en grups per trobar les respostes, arribant a unes
conclusions sobre què han après.
|
****
|
L'ENTORN
NATURAL
|
|
Els nens i nenes senten curiositat per conèixer l'entorn natural i
gaudeixen quan estan en contacte
directe amb la
natura. Encara que a les
escoles fem sortides de descoberta d'aquest medi, mai no podrà ser
suficient i és important que els pares i mares també facin possible
aquest contacte que per als seus fills/es és necessari; sempre
transmetent que la
natura és un
valuós patrimoni de
tots, que hem
de cuidar i
protegir.
El coneixement del medi natural és pot realitzar a partir de:
-
L'observació
directa i
vivencial de
la
natura, a través de sortides a
la muntanya, a la platja,... mirant les plantes, els animals, esbrinant-ne els
noms, les característiques morfològiques, com s'adapten al medi,..
-
L'observació
indirecta a través de fotografies,
llibres, explicacions, vídeos o altres mitjans multimèdia, ...
Els petits i petites expressen les idees i nocions (a vegades intuïtives) que ja tenen,
observen, formulen preguntes, reben noves informacions i a través
del
diàleg estructuren i
ordenen tot allò
que saben. D'aquesta manera aniran
formant i
construint els
seus propis
coneixements.
|
|
L'ENTORN
SOCIAL
|
Les nenes i els nens creixen en un determinat entorn social: la seva
família, l'escola, el poble o el barri,... Dia
a dia van
descobrint aquest
món més
proper que
els envolta.
A través dels mitjans de comunicació coneixen també altres realitats
que no són físicament tan properes.
Ensenyar l'entorn social vol dir ajudar-los
a
interpretar
el món
que tenen
al seu
voltant.
Comencen exterioritzant la informació
que ja tenen, l'organitzem a través del diàleg,
formulem o ells mateixos formulen noves preguntes que els faran
aprofundir i ampliar els seus coneixements. Els pares
i les mares
com a acompanyants habituals dels seus fills/es tenen una gran ocasió de convertir-se en
formadors/es de l'àrea de l'entorn: observant juntament amb ells/es,
escoltant-los, conversant,...
Alguns temes de l'entorn
social
que treballem en el cicle de tres a sis anys són:
-
La família: avis,
pares, fills,... el pas del temps.
-
La casa:
diferents tipus d'habitatges, com es construeixen, noms i funcions de
les estances, dels diversos tipus de mobles, dels aparells de la
llar, quines són les feines de la casa, ...
-
L'escola: conèixer
les parts de l'edifici, les persones,...
-
El carrer:
els diferents tipus d'edificis, la diversitat d'elements que veiem
al carrer, com canvia quan és de dia o de nit, ...
-
El poble
o barri:
diferents tipus de construccions (habitatge, fàbrica,...),
de serveis (botigues, biblioteca, dispensari, ajuntament,...), mirar plànols, explicar i dibuixar el recorregut de casa a l'escola,...
-
Els mitjans
de transport
i l'educació
vial.
-
Els diferents oficis:
podem escriure una carta convidant a les mares, pares, avis,... que
vulguin venir a l'escola per explicar-nos el seu ofici.
-
Els mitjans
de comunicació.
-
Les tradicions
i les festes.
-
...
El tractament que donem als diferents temes es basa en transmetre unes pautes
de
comportament
social:
aprendre a conviure i a relacionar-se amb una actitud de respecte
cap a
totes
les persones
i cap al patrimoni
particular o públic.
|
|
****
Informació
i recursos:
Activitats
Clic d'Educació Infantil. Ciències experimentals. Ciències socials.
http://www.xtec.es/recursos/clic/cat/act/ei.htm
Ambinet,
la web del reciclatge.
http://www.xtec.es/recursos/ciencies/ambinet/flash.htm
El
safareig, un espai de comunicació i diàleg a l'entorn de la
natura. http://www.xtec.es/~ccols/
Parc
Zoològic de Barcelona. http://www.zoobarcelona.com/ZOO_Barcelona/Catalan/catalan.asp#
Descobreix
Catalunya al Palau Robert, programa educatiu
per a les escoles, exposicions i molta informació. http://www.gencat.es/probert/
Les
aventures d'en Foquet http://www.gencat.es/probert/expo/dracfoqu.htm
La
Malla, espai digital de comunicació
i serveis en català. Canals com el d'Educació i l'Infantil. Serveis
com el de Parcs Naturals i Biblioteques. http://www.lamalla.net/
Festes
populars http://www.xtec.es/escola/festes/index.htm
Museu
de la ciència i de la tècnica de Catalunya.
Terrassa. Visites i tallers per a totes les edats.
http://www.mnactec.com
Museu
de la ciència. Barcelona. Activitats
per a educació infantil i primària. http://www1.lacaixa.es:8090/webflc/wpr0pres.nsf/wurl/mcbcip1_cat?OpenDocument
NASA
just for kids, la NASA per als
nens/es (planetes, coets, astronautes,...). http://www.nasa.gov/kids.html
UNICEF
para enredados. http://www.enredate.org/
Fem
Ciència. http://www.xtec.es/%7Empedreir/
****
|
**** |
|