Efecte lupa

El text i les images són Copyright (C) de Jens T. Lautenbacher i no es poden utilitzar sense el permís de l'autor.
El tutorial original en anglès el podeu trobar aquí.

 Objectiu

L'objectiu és ara ensenyar-vos algunes coses divertides que podeu fer amb la navalla suïssa dels filtres de distorsió, el filtre Desplaça

Si no sabeu com funciona i ja heu jugat amb ell, és molt probable que  hàgiu renunciat molt aviat a intentant generar alguna cosa útil, perquè la única cosa que hàgiu aconseguit són alguns desplaçaments divertits de la imatge original.

En la meva humil opinió, Desplaça és el filtre més complicat conceptualment. Per suposat, alguns dels generadors de fractals tenen moltes més opcions i són més difícils d'entendre, però la majoria només tenen el seu paper en una part petita i ben definida del procés de generació d'una imatge.

 Teoria

Com es suposa que treballa el filtre Desplaça? Be, la primera cosa que heu de saber és que podeu utilitzar fins a dues imatges anomenades Mapes de Desplaçament, una en la direcció de l'eix X (horitzontal) i l'altra en la direcció de l'eix Y (vertical). De forma que us les heu de veure amb un total de 4 imatges: els dos mapes (X i Y), la imatge d'entrada (A) i la imatge de sortida (B), la qual sobreescriu A després d'aplicar el desplaçament a A

  • Regle 0: Totes les 3 imatges inicials (o capes) A, X, Y han de tenir les mateixes dimensions d'amplada x alçada.

  • Regle 1: Els mapes X i Y es consideren que són imatges d'escala de grisos, el que significa és que si doneu una imatge (o capa) RGB com a mapa de desplaçament (la qual cosa és perfectament possible) només la informació del valor és important (i considerada). Això ens fa adonar que podem considerar els mapes com a matrius en les què cada cel·la té una valor entre 0 i 255.

  • Per obtenir també valors negatius, heu de canviar el punt origen a 128. Així les cel·les tindran un valor entre -128 i +128 en comptes d'entre 0 i 255. Podeu veure fàcilment que un valor de gris al 50% ens donarà el valor 0 en la  matriu del nostre dibuix. El blanc tindrà el valor positiu més gran, i el negre el valor negatiu més baix (128 i -128 respectivament).

  • Un altra complicació: Us podeu haver adonat que, en el quadre de diàleg de Desplaça, podeu donar un factor a cada mapa. Cada cel·la serà multiplicada per aquest factor i després serà dividida per 128. El valor resultant serà utilitzat com a desplaçament en la direcció X o Y, depenent del mapa (X o Y). Conseqüentment podeu veure fàcilment que introduir un factor 128 no canviarà el valor final, que de fet es multiplicarà per 1.

  • Aquestes dues matrius descriuen la projecció entre la imatge A i B. Un senzill exemple:

    Es vol saber el color en la posició (10,10). Suposeu que els factors tant de X com de Y són 128, i que el valor en la posició (10,10) del mapa X és 30, i que el valor en la posició (10,10) del mapa Y és 15. Aleshores la cel·la (10,10) de la imatge B correspondrà a la a cel·la (10+30,10+15)=(40,25) de la imatge A. El píxel (40,25) de A serà desplaçat al píxel  (10,10) de B.

  • Molt sovint només es vol desplaçar una part de la imatge. Sabem que totes les parts que són grises en un 50% tindran un desplaçament de 0. Però normalment no és tant fàcil tenir en un 50% de gris les parts desitjades, i que es mantinguin així duran la creació del mapa. Per exemple, considereu que voleu ajustar la brillantor del mapa i que per aquest motiu, el píxels totalment transparents es consideren que són grisos al 50%, al menys des del que afecta al desplaçament.

Massa teoria? Espero que no, però un exemple ajudaria a entendre-ho. Us mostraré com podeu simular un efecte de lupa amb el filtre Desplaça. El que és divertit es que el filtre de Desplaça pot reemplaçar filtres de distorsió com Vent, Decalatge o Olifica.

 Exemple

Comenceu generant (amb l'ajuda del filtre Filtres > Composa > Patró > Graella ) alguna cosa com la de la imatge de l'esquerra. Això us ajudarà a veure l'efecte dels mapes de desplaçament. Afegiu dues capes transparents, que seran els mapes X i Y  (Recordeu que no desplaçaran res en la seva part totalment transparent). Al mig de la imatge, feeu una selecció circular amb l'eina Selecció. No la mogueu ni la feu flotar! Si mireu les altres capes veureu que la selecció es manté activa fins hi tot si activeu un altra capa. Això és el que es vol, no desactivar la selecció ja que cal seleccionar més d'una capa!

Per estar segurs de no desfer la selecció, generalment es considera una bona idea executar l'opció Selecciona > Desa al canal.

Això crearà un nou canal, tal com podeu veure en el quadre de diàleg de Canals, el qual emmagatzema la geometria de la selecció com una imatge en escala de grisos, i la qual pot ser posteriorment restablerta a una selecció (via el menú del quadre de diàleg de Canal "Canal per a la selecció").

Només pot estar actiu una capa o un canal en un mateix moment. Quan es salva una selecció a un canal, aquest nou canal és l'element actiu. Per tant, no us oblideu de reactivar la capa amb la que voleu treballar abans de continuar, o les operacions que dugueu a terme a continuació s'aplicaran sobre el canal seleccionat.



Seleccioneu la primera de les dues capes transparents (diguem que és la del mapa X). Utilitzeu l'eina Omple amb degradat amb el negre com a color de primer terme i el blanc com a color de fons per fer un degradat de l'esquerra a la dreta, de forma que la part esquerra del cercle sigui negra i la part dreta sigui blanca. Amb la selecció encara activa, aneu a l'altra capa transparent (el mapa Y) i feu un degradat des de la part superior del cercle fins a la part inferior (si heu perdut la selecció, podeu reactivar-la des del quadre de diàleg del Canals). Obtindreu alguna cosa semblant a aquesta en el quadre de diàleg de Capes:

Ara podeu desactivar la selecció (via Selecciona > Res) i ocultar les capes mapa X i mapa Y. Per acabar activeu la capa de la graella, que ara és la única que es veu.

Obriu el filtre de Desplaça (Filtres > Mapa > Desplaça). El valor per defecte de 20 com a factor de desplaçament en aquest cas és correcte, però heu de canviar el signe dels dos mapes a "-".

El que s'ha aconseguit és una lupa. Podeu executar Desplaça una vegada i un altra i veureu com va augmentant el zoom en la imatge.



Fixeu-vos que els dos mapes tenen una regió de gris al 50%: el mapa X i el mapa Y tenen una línia vertical de gris al 50%. Com a conseqüència, l'única part de la imatge que no es deforma és on es creuen aquestes dues línies, en el centre del cercle. Anant cap a una vora de forma radial, la quantitat de desplaçament s'incrementa més i més. Anant cap a una vora de forma vertical, la quantitat de desplaçament només s'incrementa en Y (positiva o negativa) i anant  cap a una vora de forma horitzontal, la quantitat de desplaçament només s'incrementa en X.

Qualsevol altre moviment (que no sigui estrictament vertical o horitzontal) incrementa les dues quantitats de desplaçament. Com a resultat obtindràs un desplaçament "lluny del centre" (amb increment lineal), que crea l'efecte d'una lupa.