Patrons fàcils

El text i les images són Copyright (C) de Jens T. Lautenbacher i no es poden utilitzar sense el permís de l'autor.
El tutorial original en anglès el podeu trobar aquí.

  Objectiu

El concepte bàsic sobre la creació de patrons és el següent: el procés és dur a terme en dues fases. A la fase u es dibuixa alguna cosa i s'apliquen tota mena de filtres que no alterin les vores de la imatge, per conservar la capacitat d'aquesta d'ésser enrajolada de forma consistent (l'enrajolat consistent pot ser força trivial: una imatge blanca es pot enrajolar consistentment).

Utilitzareu l'opció Capes > Transforma > Desplaçament amb l'opció Ajusta l'entorn habilitada per moure les regions de la vora de la imatge cap al seu centre, mentre es conserven totes les propietats de la imatge. Això és degut a que l'opció Ajusta l'entorn mostrarà per un cantó de la imatge les parts del dibuix que han desaparegut per l'altre cantó de la imatge; per exemple, si es desplaça el dibuix (x/2) cap a la dreta (x representa l'amplada de la imatge, i y l'alçada), tota la imatge que queda fora es mostra a la part esquerra, de forma que la imatge conserva la capacitat de ser enrajolada.

A la fase dos aprendreu com aplicar filtres uniformes que canvien l'àrea de les vores d'una imatge sense destruir la propietat d'enrajolar, com per exemple el filtre Difumina, - el més important - .

 

  Tutorial

Fase 1:

Comenceu creant una imatge en blanc, i feu algunes línies a l'atzar com les que es mostren aquí, sense que les línies dibuixades toquin les vores de la imatge

El primer truc: com aconseguir un patró continu. Obriu el diàleg Desplaçament (Capes > Transforma > Desplaçament) i feu clic al botó (x/2, y/2) així col·locareu en el centre del dibuix el que inicialment estava a les seves vores. Si examineu la part superior i inferior de la imatge, veureu que aquestes coincideixen i es pot enrajolar.

Per tancar les línies utilitzeu un altre color (blau en aquest cas). Com podeu veure, desplaçant la imatge en (x/2, y/2) ajuda força, però encara deixa quatre àrees que no es desplaçaran mai al mig. Aquestes són les que tenen les línies pintades de vermell.



El problema és que aquestes àrees són projectades les unes sobre les altres quan són desplaçades en (x/2, y/2), de forma que l'àrea de la vora continua essent àrea de la vora. Però podeu desplaçar la imatge només en (x/2, 0), dibuixant una mica i tornar a desplaçar el dibuix, aquesta vegada en (x/2, y/2). La imatge de l'esquerra és el resultat d'aquest procés (s'ha tornat a canviar el color, de forma que s'apreciïn fàcilment el que s'ha dibuixat abans de cada desplaçament).

La imatge de l'esquerra és el resultat d'haver utilitzat Filtres > Distorcions > Gira i contrau... (en +120 graus) sobre l'exemple anterior,  desplaçant en (x/2, y/2) i un angle de gir de -120 graus.

Fase 2:

Ara ve el segon truc: Utilitzeu el filtre Filtres > Mapa > Composa un mosàic en una nova imatge per enrajolar la imatge original. En aquest cas comenceu amb una imatge de 100x100 píxels i enrajoleu-la per tal que sigui de 200x200 píxels.

Per què aplicar aquest filtre? La resposta és fàcil: Ara podeu utilitzar filtres que afectin les vores de la imatge, ja que després podeu retallar una tros enrajolable de la mateixa dimensió que la imatge original de l'inici de la fase dos. La següent imatge pot ajudar a clarificar aquest concepte:

Els 4 quadrats negres són la imatge enrajolada 4 vegades. La vora vermella representa l'àrea en la què la capacitat d'enrajolar ha estat invalidada per un filtre global. El quadrat blau és l'àrea que serà retallada per crear el patró final.

Un cop entesa la teoria, comenceu a difuminar la imatge. Aquí s'ha utilitzat una difuminació gaussiana a 20 ( Filtres > Difumina > Difuminació gaussiana). I el resultat és un dibuix bastant apagat. Però a partir d'aquí es poden fer bastantes millores.

Aquest efecte està generat utilitzant el quadre de diàleg de Nivell (Capes > Colors > Nivells). Utilitzeu uns paràmetres semblats als que es mostren en aquest quadre de diàleg (només la part de valor, ja que els tres canals de color no s'han tocat)

Comença a ser interessant.

Aquesta és gairebé la imatge final. Utilitze el quadre de diàleg de Corbes de colors (Capes > Colors > Corbes). Podeu veure que podeu canviar la corba en el valor i els tres canals vermell, blau i verd de forma independent. En aquest cas no canvieu el valors, però feu que la corba dels tres canals sigui igual, tal com es mostra aquí:

Es necessita una mica de teoria per entendre com treballa el quadre de diàleg de Corbes. Si l'obriu, veureu una línia recta des de la part inferior esquerra fins a la part superior dreta. Aquesta línia descriu la projecció entre els valors inicials i finals de lluminositat. Canviant la corba del canal Valor, canviarà tota la distribució d'àrees clares i àrees fosques de la imatge, mentre que utilitzant els canals dels colors (vermell, verd i blau) només canviarà la distribució en aquests canals. 
En aquest cas, el primer pic (esquerra) de la corba significa que el vermell molt fosc (o el verd o el blau..) es projectarà com a molt suau. El mínim situat a la seva dreta ens diu que les parts lleugerament més clares es mostraran totalment de color negre, i el següent pic provoca que parts que inicialment són de vermell relativament fosc es converteixin en parts molt clares en la imatge resultant d'aplicar aquest filtre. Movent els punts finals cap a baix i cap a la dreta, he suprimit les parts que inicialment eren més clares i he fet que es mostrin com a bastant negres.
El resultat de tot això, després d'haver fet el mateix en tots els canals de color, es que cada una de les formes originals està rodejada per una línia doble de color, que representa els dos pics del quadre de diàleg. Si no enteneu aquesta explicació tant confusa, juga amb l'eina i al final ho entendreu vosaltres mateixos :-)

Finalment! Utilitzeu l'eina Escapça i Canvia de Mida per retallar una part de la imatge de la mateixa dimensió que la imatge original (100x100 en aquest cas), aplaneu-la si hi ha imperfeccions en algunes capes (no n'hi haurien d'haver si heu seguit estrictament aquestes instruccions, però si no les heu seguit cap problema és bo experimentar) deseu-la com a fitxer .pat.