El mancala awari (aualé)

Origen
  • Hi ha una gran varietat de jocs de tipus mancala. El seu origen sembla ser egipci, on es troben taulers gravats en pedra al peu de les piràmides. Altres noms amb què se'l coneix són: Wari, Warri, Ware, Walle, Aware, Awaoley, Awele, Oware, Owari, Wouri
  • Són jocs típicament africans. A cada regió es juga una versió amb normes pròpies, però la idea fonamental és la mateixa: sembrar llavors, de una en una, en una sèrie de clots excavats en una taula de fusta o bé a terra. També s'hi juga a Oceania i algunes parts d'Àsia. A Amèrica li van portar els esclaus africans.
  • L'aualé, awari, o wari, es juga a les Antilles. És un joc de raonament per a dues persones on no influeix l'atzar. Una partida dura de 15 a 30 minuts.
Elements
  • Es juga en un tauler d'uns 60 cm. de llarg i 30 cm. d'ample, encara que és fàcil d'improvisar-ne un, amb 14 clots repartits com es veu a la figura. Els més grans són els dipòsits on es guarden les llavors capturades, un per a cada jugador.
  • Els jugadors es col·loquen a les bandes llargues del tauler.
  • Cada jugador necessita 24 llavors o pedretes que reparteix de 4 en 4 en els seus clots petits i deixa buit el dipòsit.
   
Moviments
  • Alternativament, cada jugador agafa les llavors d'un dels clots de la seva banda i les sembra en els següents, d'una en una i en el sentit antihorari. Si el clot contenia més de 12 llavors donarà més d'un tomb i se saltarà aquell on havia començat.
Captures
  • Si la darrera llavor sembrada cau en un clot del camp adversari que tenia 1 o 2 llavors, les captura totes i les posa al seu dipòsit. També captura les dels clots adjacents que tinguin 2 o 3 llavors, sempre que formin una sèrie ininterrompuda amb l'inicial. No hi haurà captura si la darrera llavor cau en el camp propi o en un clot que, després de la jugada, conté una sola llavor o bé més de 3.
  • Un jugador no pot deixar totalment buit el camp contrari, de manera que no podria continuar la partida. No pot fer les jugades que provoquin aquesta situació. Si no té cap possibilitat de jugar, s'acaba la partida.
  • Guanya qui aconsegueix acumular més de 24 llavors al seu dipòsit.
Exemples:
  • Si el jugador B, de la part inferior del tauler, agafa les 7 llavors i les sembra, el tauler quedarà com segueix:
  1 2 1 1 2 2  
4 4 2 0 2 1


  1 3 2 2 3 3  
4 4 2 0 2 1
  • Amb la qual cosa capturarà 3 + 2 + 2 + 3 + 3 = 13 llavors.
  • Imaginem la situació següent:
  0 0 0 0 0 0  
4 0 3 1 5 2
  • El jugador B està obligat a jugar des d'un dels dos clots de la dreta per deixar llavors en el camp contrari.
  0 0 1 1 1 1  
4 0 3 1 0 3
  • O bé
  0 0 0 0 1 1  
4 0 3 1 5 0
  • En la situació següent el jugador B no pot jugar des del clot que conté 6 llavors perquè deixaria buit el camp contrari.
  2 3 2 1 2 1  
1 0 6 3 0 2


Índex