Patolli

El patolli era el joc preferit dels asteques (250-900 dC), que resaven al déu Macuilxochitl perquè els ajudés a guanyar.

Es jugava sobre un tauler en forma d'aspa (X) dibuixat sobre una catifa. Tenia 4 divisions centrals i 52 caselles. Com a daus usaven fesols marcats amb un punt blanc per una cara. Es tiraven 5 daus, per tant la puntuació obtinguda anava de 0 a 5 punts. Cada jugador movia les seves fitxes (6 pedres de diferent color per a cada adversari) al llarg del tauler intentant fer-les arribar a la meta (La casella anterior a la central on ha començat, després d'haver donat tot el tomb al tauler). El nombre de caselles estava basat en el calendari asteca que té un cicle de 52 anys. Es feien grans apostes i alguns perdien tot el que tenien.

Hi ha referències que Moctezuma i Hernán Cortés hi havien jugat i el segon feia trampes per guanyar les joies d'or que s'apostaven.

Normes

Per entrar una fitxa al tauler s'ha de treure un punt en una tirada dels 5 daus (la marca d'un d'ells queda a la vista).

Una vegada dins s'avança en el sentit de les agulles del rellotge, es dona tot el tomb al tauler i s'ha de posar cada fitxa a la casella central del tauler que li correspon. El nombre de punts de la tirada ha de coincidir amb el de caselles que falten per arribar a la meta. Si falta una casella per entrar i el jugador treu un punt, no pot intoduir una nova fitxa al tauler fins que s'hagi situat l'anterior a la meta.

A cada tirada s'avancen tantes caselles com indica la puntuació excepte si es treuen 5 punts, llavors el valor es doble.

No hi pot haver dues fitxes a la mateixa casella. Si una fitxa és a una de les caselles centrals o a les que hi toquen pot ser eliminada per una contrària que cau al mateix lloc.

Quan s'entra una fitxa a la meta es cobra una aposta i es realitza una nova tirada. Si a la jugada següent el contrincant treu els mateixos punts que s'han utilitzat per entrar a la meta, el primer jugador perd la fitxa.

Si alguna fitxa cau a una de les caselles de sota dels triangles negres, paga dues apostes. Si cau a la zona semicircular que hi ha al final de cada braç del tauler, juga dos torns seguits.

Si un jugador treu un nombre de punts que no li permat avançar cap fitxa, paga una aposta i passa el torn al jugador següent.

Si un jugador es queda sense fitxes al tauler, perd la partida i paga una aposta.

L'objectiu és colocar les fitxes a la meta abans que el contrari o guanyar al contrincant totes les seves reserves d'apostes.

 


Índex