PROGRAMACIÓ DE L'ACTIVITAT: Calendari solar
 

NIVELL: Adreçada preferentment a 1r d'ESO, però pot servir per reforçar coneixements a cursos superiors de l'ESO.

MATERIAL: Per a la construcció del calendari solar:

  • Fullola (com a mínim 50cmx50cm)
  • Gnònom o perfil de fusta d'uns 25 cm
  • Brúixola
  • Llapis

Per fer les activitats:

  • Gomets (opcional, es poden fer les marques amb un llapis)
  • Imprimir la fitxa d'activitats

CONSTRUCCIÓ: Per a la construcció del calendari solar:

  1. Es dibuixen a la fullola els punts cardinals i el punt on col·locarem el gnòmon.
  2. Es serra el perfil de fusta deixant uns 25cm per fer el gnòmon. El perfil haurà de tenir una base suficientment ampla per sostenir-se per si mateix.

METODOLOGIA: Una vegada heu realitzat la 1ª sessió i la presa de dades es fan les activitats finals.

TEMPORALITZACIÓ: Per observar com canvia la posició del sol d'una estació a altra és necessari un període de temps superior al mes.

ESPAI: Aula d'informàtica, pati i aula.

AVALUACIÓ: Aquesta és la rúbrica d'avaluació, és convenient que l'alumnat la llegeixi perquè conegui els criteris d'avaluació.

FLUIX (2 punts)
REGULAR (5 punts)
BÉ (6 punts)

MOLT BÉ

(8 punts)

EXCEL·LENT

(10 punts)

PUNTUACIÓ
RECERCA D'INFORMACIÓ
Poc esforç en la recerca i pobresa dels materials trobats.
S'aprecia un esforç en la recerca dels materials utilitzats, tot i que no sempre són els més adients.
En general hi ha hagut un esforç a buscar els materials i s'han sabut seleccionar.
La recerca ha estat acurada i els material trobats són els adients.
S'ha fet una bona recerca de materials i s'han triat els millors.
 
ACTITUD DURANT EL TREBALL Passivitat i tendència a distreure's o crear conflictes. En general participa en el treball. Activa i positiva. Activa, positiva i sense distraccions. Activa, positiva i col·laboradora.  
PRESENTACIÓ Descurada i no atractiva. Correcta però poc atractiva. Acurada i  visual. Ben treballada i  visualment atractiva. Ben treballada, atractiva i original.  
CRITERIS D'AVALUACIÓ No sap distingir quina és la inclinació dels raigs solars. Sap distingir les inclinacions però no les relaciona amb l'estació de l'any. Sap distingir les inclinacions, les estacions de l'any i quan la radiació solar és més intensa. Contesta bé totes les preguntes però el mapa no el relaciona amb el projecte. Contesta tot bé i entén i situa les zones climàtiques i els climes.  
PUNTUACIÓ TOTAL  

ACTIVITATS DE REFORÇ O RECUPERACIÓ:

  • Fes un mapa del món situant les zones climàtiques i els climes del món.