La pàgina web que us presentem és el resultat d'un procés llarg que va engegar-se ara fa quatre anys. El grup de professors que l'hem elaborat estàvem preocupats per l'aridesa amb què sovint es planteja la matèria de llengua catalana i literatura. Els alumnes expressen sovint aquesta sensació quan la llengua es converteix en un seguit de normes i d'exercicis que procuren fer aprendre, per repetició, estructures que després, a l'hora d'aplicar-se, no troben el fonament adequat.

Per nosaltres la llengua havia de servir per a molt més. La llengua és un dels instruments de comunicació dels éssers humans. Ha de servir per conèixer el món, per interpretar-lo, per opinar sobre ell, per intercanviar punts de vista amb l'altre. Ha de servir per al diàleg, per a la crítica... En definitiva, aprendre llengua a l'ESO ha de contribuir a la integració en la societat de totes i tots els alumnes.

Moguts per aquesta inquietud iniciàrem un projecte didàctic per als crèdits comuns de llengua catalana i literatura a Segon Cicle d'ESO. El que us presentem, mitjançant aquesta pàgina web, és el de 3r curs i es titula : EL CATALÀ, LA NOSTRA LLENGUA. LA LLENGUA D'UN PAÍS QUE CONSTRUIM PARTICIPANT. El projecte per a 4t curs porta el nom de EL CATALÀ. UNA LLENGUA AL MÓN i, en aquests moments, està en fase d'experimentació i elaboració.

Però centrem-nos en aquest . EL CATALÀ, LA NOSTRA LLENGUA... és un projecte didàctic, per a tot un curs, que consta de 6 unitats didàctiques o unitats de programació (UP) que estan interconnectades i que perdrien tot el seu sentit si es presentessin per separat.

El projecte es basa en utilitzar CATALUNYA i, per tant, el coneixement del país, com a escenari de fons per a l'aprenentatge de la llengua. Els alumnes aprenen els continguts propis de la llengua catalana mentre llegeixen, escolten, parlen i escriuen sobre el nostre país.

I encara més, al darrere d'aquest escenari hi ha un plantejament educatiu que pretén fer comprendre als adolescents que un país, el nostre, es construeix participant i que tots hi som convidats, també a través de la paraula.

S'estructura en dues UP per trimestre i cada trimestre planteja un aspecte de fons sobre el coneixement de Catalunya que servirà de base per a textos, fotografies, redaccions, sortides... El primer trimestre es dedica al PAISATGE i EL MEDI AMBIENT, el segon a LA HISTÒRIA i a la CULTURA (com a base de l'aprenentatge de la literatura i de la història de la llengua) i el tercer a la SOCIETAT .

La pàgina web s'estructura en dos grans apartats :

1 PARTICIPEM APRENENT

En aquest bloc hi trobareu, d'una banda , els CONTINGUTS, els OBJECTIUS i el sistema d'AVALUACIÓ de cada unitat, i de l'altra, els TEXTOS , els PROJECTES DE TREBALL, FITXERS amb material elaborat amb el CLIC per fer l'autoaprenentatge i l'autoavaluació dels temes de morfologia i FITXES D'APRENENTATGE de la normativa lingüística. Tot això constitueix el conjunt de materials amb què els alumnes realitzaran les activitats d'aprenentatge. També disposa de diversos LINKS que connecten amb pàgines web de les quals els alumnes podran extreure informació necessària o complementària i, en l'apartat d'avaluació, proves d'exemple perquè els alumnes puguin practicar la preparació d'exàmens.

2. PARTICIPEM LLEGINT i ESCRIVINT

Aquest espai serveix per establir un tauler en què els alumnes poden anar llegint les seves produccions escrites, que hauran enviat als professors per correu electrònic i també escrits que anirem demanant a diferents persones que ens puguin aportar la seva visió sobre CATALUNYA.

No cal dir que la pàgina web i el projecte estan en procés permanent de construcció ja que el plantejament permet anar afegint material nou i millorant el que ja existeix.

També ens agradaria molt que altres professors d'arreu de Catalunya ens féssiu arribar suggeriments, idees o nous materials per anar-hi incorporant.

Rosa Surroca, Lluïsa Geronès, Albert Pons, Albert Bayot i Rafel Juanola
Professores i professors de l'IES Josep Brugulat de Banyoles