COMPRENSIÓ i LÈXIC:
1.
Comprensió dels textos de la UP 6
TEXT 1) A. Expliqueu el sentit que té el títol del text : "Les relacions amb els altres ens revelen els nostres deures" .
B. Expliqueu el sentit del penúltim paràgraf .
C.. On queda ben reflectida la tesi d'aquest text ?
TEXT 2) Quin concepte de LLIBERTAT defensa el text anomenat "El respecte, la disposició adient " ?
TEXT 3) A. En aquest capítol del llibre "El Petit Príncep", que hem comentat alguna vegada a classe,trobareu alguns fragments en què el protagonista posa de manifest algunes contradiccions del rei.
Busqueu-les i exposeu-les. Expliqueu també quina crítica es fa al món dels adults.
B. Expliqueu què vol dir això de les ordres "raonables"...
TEXT 4) Aquest és un text llarg i complex... Procurarem aprendre a fer un esquema. Fixeu-vos que té tres parts (A, B i C) i que cadascuna d'elles anuncia amb un títol el fonament del seu contingut.
Llegirem el text a classe i vosaltres n'elaborareu l'esquema que reflecteixi les idees principals... Però serà important, després, comprovar com sou capaços d'explicar tot el text a partir del vostre esquema. Ja sabeu que aquesta pràctica és molt important per aprendre a aprendre.
TEXT 5) A. Quines idees en traieu del relat sobre en Joan, la Míriam els malucos i els nadies ?
B. Què en penseu dels interrogants que es fa en Joan cap al final de la narració
( Però què hi podem fer ? ...)
C.. Elaboreu una definició de les ONG. Procureu que sigui completa i entenedora.
2.
Lèxic que hauríem de conèixer... Busqueu-ne el significat
i expliqueu-lo o feu-ne una frase que demostri que compreneu el seu sentit
|
aïllada* |
deplorables |
s'embarbussava |
|
irremplaçable* |
consenteixis |
raonable |
|
regularment |
aversions* |
puntualment |
|
neci |
tonificar |
autoritari* |
|
secundaris |
s'amuntega |
contemporània |
|
filials |
treva |
mancances |
|
propòsit* |
cavil·lava* |
vulnerabilitat |
|
et concerneix |
súbdit |
presumpta |
|
convincent |
esbrinar |
afins* |
|
una allau |
intuïció |
aferrissadament |
|
aclapara |
supòsits |
laics |
|
expectatives |
abastar |
incidència |
|
indolents |
parer* |
basen |
|
tarannà |
excloure* |
han tendit a |
|
aptituds |
reivindicacions |
diagnòstic |
|
actituds |
col·lectiva |
assequibles* |
|
fonamentals |
coexistir |
tramesa |
|
indispensable |
quotidianes* |
esponsoritzant |
|
vulnerem |
cedeix* |
|
|
promoure |
coalicions |
3.
Busqueu sinònims
per a les paraules que porten un asterisc (*)
4.
Expliqueu breument el significat de les expressions següents que trobareu
en els textos
TEXT 1: "comptat i debatut", " imperatiu moral"
TEXT 2: " a empentes i rodolons", "a corre-cuita", "m'han arribat al cor".
TEXT 4: " situació socioeconòmica", "gustos i plantejaments vitals", "es fan per
contrast", "famílies monoparentals", "són de la seva competència"
TEXT 5: "d'una revolada", "tanta polseguera aixeca", "no se'n sabia avenir", "trencar-se la closca", "entitats sense ànim de lucre"
![]()
EXPRESSIÓ
5. Busqueu als diaris alguna notícia relacionada amb un tema que
sigui objecte de debat polític d'actualitat a Catalunya , a Espanya o
a Europa. Llegiu-ne la informació, retalleu-la o fotocopieu-la, porteu-la
a classe i expliqueu quines són les diferents posicions enfrontades.
Exposeu també ( i argumenteu) quina seria la vostra posició.
6. Elaboreu un text argumentatiu defensant la necessitat de FER-SE VOLUNTARI
en una entitat o ONG.
![]()
MORFOLOGIA i SINTAXI
7. Heu de ser capaços de memoritzar la definició d'ADVERBI
i els tipus d'adverbis que conté la nostra llengua.
8.
Busqueu tots els adverbis que hi ha en els textos 2 i 3 i classifiqueu-los segons
el tipus.
9. Repassem la sintaxi. Seleccionarem alguns fragments
dels textos que hem treballat en aquesta unitat per tal de reconèixer-hi
oracions i els seus components. Haureu de treballar per parelles i ajudar-vos,
però caldrà posar molta atenció en els procediments que
utilitzem per tal d'identificar les diferents funcions de l'oració.
![]()
NORMATIVA LINGÜÍSTICA
10. Quan us lliurem una fitxa de normativa l'heu de llegir, estudiar
i , al darrere, fer 5 frases en què s'utilitzi correctament la norma
explicada.
![]()
11 . DICTATS PER PREPARAR.
21. Busca quines són i comprèn les teves relacions amb les altres persones . En reconèixer les teves relacions naturals i identificar-hi els deures definim la nostra situació en l'esquema còsmic. Els nostres deures són el resultat natural de relacions tan fonamentals com ara la família, el veïnat, el lloc d'estudi o de treball, l'estat o nació . Has d'adquirir l'hàbit d'examinar regularment les teves funcions ( pare o mare, filla o fill, veí o veïna, ciutadana o ciutadà) i els deures naturals que comporten. Un cop que sàpigues qui ets i a qui estàs vinculat, sabràs el que has de fer.
Si un homes és el teu pare, per exemple, hauràs de satisfer determinades exigències emocionals i pràctiques. El fet que sigui ton pare implica un vincle fonamental i durable entre vosaltres dos. Per naturalesa estàs obligat a tenir-ne cura, a escoltar el seu consell, a tenir paciència amb les seves opinions i respectar les seves indicacions.
Epictet, Les relacions amb els altres ens revelen els nostres deures
22. A la nostra vida, tots formem part de diferents grups de persones. La colla d’amics, els companys de classe o la nostra família en són alguns bons exemples.
Tots els grups estan formats per persones que comparteixen un objectiu, un sentiment o alguna característica comuna. Podem estar en un grup per aprendre alguna cosa, per amistat o simplement per fer qualsevol activitat, com ara sortir el cap de setmana, jugar a futbol...
Si estem sols és fàcil avorrir-nos, no assabentar-nos del que passa al nostre voltant i arribar a sentir-nos aïllats i desanimats.
Quan formem part d’un grup participem de la seva vida aportant idees, opinions, esforços... I a tots ens agrada que els altres ens tinguin en compte i valorin allò que sabem.
23. La universitat és , per definició, un recinte de llibertat i de confrontació d’idees . I com a conseqüència , aquelles persones que hagin estat invitades a participar en actes acadèmics, culturals i formatius de qualsevol universitat , tenen el dret de poder expressar les seves idees , i correspon a la comunitat universitària l’honor i la servitud de respectar aquesta exposició, fins i tot des de la discrepància més radical i absoluta. (...) La violència contra les idees no té cabuda en el marc universitari i ha de ser condemnada en tot cas. En aquest sentit, el Consell Interuniversitari de Catalunya fa una apel·lació a favor de recordar a tota la societat que els valors de la llibertat han de ser defensats per a tothom. (...) Aquest compromís ha inspirat i ha d’inspirar la vida universitària com a tribut a la seva raó de ser.
"Declaració de la Junta del Consell Interuniversitari de Catalunya a 20 de desembre de 1999" a MEDICAMPUS
24. I tant que hi vaig anar ! I tornàrem al jardí. Jo, vermella com una rosella, anava d'un cantó a l'altre , tallant aquí, plantant allà. Regant i adobant, fent rams. Mai m'hagués pensat que tot allò m'emplenés tant. Va passar la tarda que ni me'n vaig adonar , de ràpida, de lleugera. Cap al tard, la Isabel va fer com l'altre dia. Va dir que havia d'anar a Girona. Ens diguérem adéu. i vaig arribar a casa contenta com un gínjol. Més contenta que el canari.
Tampoc m'havia convidat a entrar a la casa. I , les mans, vaig rentar-me-les al safareig. Però tant se me'n donava.
Aquella nit vaig dormir més bé que mai .
DOLORS GARCIA i CORNELLÀ (1984), Albert, Editorial El Pont de Pedra , Girona