Continguts

 

EXPRESSIÓ

L'argumentació

PAÍS

La societat

SINTAXI

L'oració: la seva estructura, els seus tipus i les seves funcions

MORFOLOGIA

Els pronoms

NORMATIVA

LINGÜÍSTICA

 

 

F17. En davant d'infinitiu

F18. Hi ha /hi havia, sense plural

F19. Flexió dels determinants:

quant / tant/ molt / poc

F20. Flexió deels determinants: gaire / bastant

 

Fets i conceptes

- Definició de l'argumentació 

- La tesi.

- L'estructura de l'argumentació

- Tipus de textos argument.

 - La participació en la història de Catalunya (des de la 2a. República fins a la democràcia)

- La societat actual de Catalunya. Reptes .

- Civisme i actituds positives per a la construcció

- Complements del verb: diferents tipus de verb / diferents possibles complements (continuació)

- L'estructura de l'oració: tipus d'oracions

- Els pronoms . Definició i classificació.

Procediments

- Recerca i enriquiment del lèxic

- Pensament i discussió .

- Confecció d'esquemes i iniciació de  redaccions argumentatives

- Comentaris de text

- La recerca d'informació.

- El resum dels fets més importants i del fons que comporten.

- Contrast d'opinions.

- Anàlisis sintàctiques completes.

- Cerca d'oracions en textos

- La  flexió i la concordança.

- Normes ortogràfiques que cal tenir en compte .

Actituds valors i normes

- Valoració d'exemples .

- El valor de les opinions

- Actituds cíviques

- Valor de la complexitat social  

- La implicació personal i  col·lectiva  i la història d'un país

- La lectura per documentar-se

- La capacitat de construir oracions valorada com a facultat humana per a l'expressió del pensament

- Visió dels elements gramaticals com a eines i recursos per a l'expressió

 

 

 

Objectius didàctics

V

AA

1

- Saber situar els fets històrics més importants del segle XX a Catalunya. Saber veure-hi elements de participació i de configuració social .

5

E

TG

2

- Saber deduir d' alguns elements de cançons, poemes, cinema , TV,  etc.    que facin referència a la societat del país. Concretament sobre els temes : immigració i publicitat.

5

E

TG

3

- Escoltar i llegir atentament. Saber agafar les idees més importants . Contrastar diferents idees. Triar, escriure una tesi i fer un esquema per argumentar-la

10

O

R

4

- Gaudir de  la lectura d'un text  o de la visió d'una pel.lícula . Mostrar interès pel tema.

3

O

5

- Saber explicar la definició d'ARGUMENTACIÓ  i conèixer-ne un esquema que serveixi de base.

5

E

R

6

- Saber reconèixer una  argumentació   i  elaborar-ne un esquema bàsic. Iniciar la redacció argumentativa.

10

R

TG

7

- Conèixer    i  distingir els diferents tipus d'oracions principals

10

E

8

- Fer anàlisis sintàctiques seguint l'esquema de l'oració

5

E

9

- Analitzar correctament els diferents sintagmes - predicat  estudiats. Crear-ne de nous donades unes condicions...

10

E

10

- Saber reconèixer i definir un pronom com a categoria gramatical

5

E

11

- Saber classificar els diferents pronoms de la llengua catalana i utilitzar-los amb la flexió correcta.

5

E

12

- Saber de memòria la classificació i la flexió dels pronoms estudiats

5

E

13

- Millorar l'ortografia incorporant els aprenentatges que proposen les fitxes treballades a classe.

10

E

R

L

14

- Realitzar els treballs proposats amb una bona presentació

3

TG

15

- Tenir el quadern de llengua amb una bona presentació

3

L

16

- Participar activament en les activitats de classe

3

O

17

- Participar activament  en el teu equip de redacció

3

O

TG