Guia didŕctica

1. Aquesta cacera és una adaptació personal de la plantilla de Maria del Mar Lluelles de la Comunitat Catalana de WebQuest.

2. L'activitat està pensada per a l'alumnat de 2n cicle de l'ESO ja sigui per a la matèria comuna de 3r o per a l’optativa de 4t. La durada aproximada seria de 2 o 3 sessions més una classe per al debat final.

3. En principi la cacera es centra en l'origen de la música moderna en català però hi he afegit unes 15 propostes complementàries que enllaçarien el moviment inicial de la Nova Cançó amb el pop rock català actual.

Cada docent decidirà com i quines qüestions vol treballar, però potser aquesta ampliació pot fer l'activitat més atractiva i propera als gustos musicals del nostre alumnat. També això pot donar més opcions a l'hora de treballar-ho amb tot el grup-classe i distribuir millor les recerques (per exemple, que cada alumne/a respongui una de les 25 preguntes, o dues per parelles, o que analitzin més cançons i més grups...). La presentació en Prezi pot servir també per introduir el tema amb tot l'alumnat abans de la recerca.

4. El document de text final que ha d'elaborar l'alumnat és només una proposta i potser seria més interessant potenciar altres tipus de presentacions multimèdia més atractives que incorporessin so, imatge i vídeo. És a dir, un document PowerPoint/OpenOffice Impress, un blog, una pàgina web (tipus Wix, per exemple), un document compartit (tipus Google docs o una wiki), un llibre digital o un pòster multimèdia (tipus Glogster), entre altres possibilitats.

5. L'activitat pot complementar-se amb l'anàlisi de fragments dels films La nova cançó (1975) i Canet Rock (1976) de Francesc Bellmunt i/o de la més recent Rock & cat de Jordi Roigé (2006). Com a eina de consulta són útils els llibres de Miquel Pujadó: Diccionari de la Cançó. D'Els 16 Jutges al Rock Català (Enciclopèdia Catalana. Barcelona, 2000) i 50 anys de la cançó de Joaquim Vilarnau (Cossetània/Enderrock, 2009).

6. Pot ser molt interessant relacionar aquesta activitat amb les àrees de socials (dictadura i transició democràtica) i, lògicament, amb l'assignatura de llengua catalana (evolució i anàlisi dels textos de les cançons, música i poesia...).

Finalment només vull agrair l’interès dels professors i de les professores que desenvolupareu aquesta cacera amb el vostre alumnat i, per això, m’agradaria que em féssiu arribar tots els comentaris i suggeriments que vulgueu a l’adreça següent: rllanes@xtec.cat