Crossroads

(Cruïlla de camins, 1986)

Director: Walter Hill

Actors: Ralp Macchio, Joe Seneca i Jami Bertz

Banda sonora: Ray Cooder

Argument: Eugine és un noi amb un gran talent per a la guitarra clàssica però el seu somni és arribar a ser una estrella del blues. Per aconseguir-ho, emprèn un viatge al sud dels Estats Units per tal d'entendre l'essència d'aquest estil i ho fa amb l'ajut de Willie Brown, una llegenda de l'harmònica de blues i l'amic a qui Robert Johnson demana ajut al blues de la cruïlla.

Aspectes musicals: en aquest viatge patirà en pròpia carn què és ser un bluesman: fer de rodamon, enamorar-se i perdre aquest amor, el racisme, viure al límit de la legalitat, no tenir-ne ni cinc... fins que s'haurà d'enfrontar en un duel musical amb el mateix diable!

Si us queda temps gaudiu d'algunes altres escenes d'aquesta pel·lícula:

1. Al començament, Eugine està tocant en un examen de guitarra clàssica a la prestigiosa Julliard School de New York. Interpreta perfectament una peça de Mozart però el final la converteix en un blues, cosa que no sembla fer massa gràcia al seu professor!

2. El noi descobreix que Willie Brown es troba en una residència d'ancians, encara que aquest nega la seva veritable identitat. Quan el noi li ensenya una fotografia antiga amb Robert Johnson, Brown recordarà -en un curiós flashback amb un leitmotiv propi- el seu pacte amb el dimoni (al minut 12 aproximadament).

3. Els tres protagonistes es troben una nit en una ciutat del sud dels EUA al mig d'un carrer on blancs i negres encara es diverteixen en locals separats. Observa com en un costat s'escolta country i a l'altre, blues. Tot va bé fins que la noia es posa en un embolic i han d'anar a demanar ajut a Willie Brown. Només la música podrà desfer el malentès! (als 60 minuts aproximadament).

Pots veure fragments d'aquesta extraordinària pel·lícula en aquest enllaç al YouTube:

Recordeu que el rock neix als anys 50 precisament de la barreja d'una mica de country i molt de blues i que serà, per fi, la primera música de tot el món que unirà joves de totes les races i cultures.