DESCRIPCIÓ
DEL CENTRE: EL SEU FUNCIONAMENT I LA SEVA ORGANITZACIÓ
Parlem d'una
escola pública d'Educació Especial d'àmbit comarcal
que en el curs 2000-2001 acull 75 alumnes amb necessitats educatives especials
greus i permanents derivades d'una discapacitat psíquica des dels
tres fins als divuit anys que en determinats casos presenten trastorns
motrius, sensorials i de personalitat associats.
Agrupem els alumnes en funció de la seva edat cronològica
i el seu nivell de competències cognitives tot respectant les tres
etapes dels ensenyaments bàsics (MASFERRER,
R. i PERATILLA, C. 1999):
- Etapa
d'Educació Infantil Adaptada (de 3 a 7 anys)
- Etapa
d'Educació Primària Adaptada (de 8 a 13 anys)
- Etapa
d'Educació Secundària Obligatòria Adaptada
(de 14 a 18 anys)
Dins de cada
una de les etapes la distribució en grups-classe ve determinada
pel nivell d'aprenentatges dels alumnes, tractant de crear grups el més
homogenis possible.
La organització actual dels grups del centre és com segueix:
- Etapa
d'Educació Infantil Adaptada: 16 alumnes organitzats en tres
grups-classe.
- Etapa
d'Educació Primària Adaptada: 28 alumnes organitzats
en sis grups-classe
- Etapa
d'Educació Secundària Obligatòria Adaptada:
31 alumnes organitzats en sis grups-classe
|
C
|
B
|
A
|
SECUNDÀRIA
|
9
alumnes en dos grups segons l'edat
|
Un
grup de 5 alumnes
|
17
alumnes en tres grups segons l'edat
|
PRIMÀRIA
|
SUPERIOR
|
Un
grup de 4 alumnes
|
Un
grup de 5 aumnes
|
Un
grup de 5 alumnes
|
INICIAL
|
Un
grup de 4 alumnes
|
Un
grup de 5 alumnes
|
Un
grup de 5 alumnes
|
INFANTIL
|
Un
grup de 5 alumnes
|
Un
grup de 5 alumnes
|
Un
grup de 6 alumnes
|
En els grups
A d'aquest quadre en cada una de les franges d'edat cronològica
hi ha agrupats els alumnes amb un nivell de competències superior,
i en els grups C hi trobem els alumnes amb un nivell inferior de competències,
restant en els grups B, els alumnes amb un nivell de competències
intermig.
En els darrers cursos s'ha produït una variabilitat important en
l'etiologia de la discapacitat que presenten els alumnes del centre, augmentant
de forma considerable els alumnes amb dèficit motriu important
i els que presenten problemes greus de personalitat i conductes disruptives
cada cop més distorsionadores segons queda reflectit amb claredat
en el següent quadre:
|
CURS
97-98
|
CURS
00-01
|
Síndrome
de Down |
24
%
|
16
%
|
Paràlisi
Cerebral, síndrome de West, o altres |
17
%
|
25
%
|
Espectre
autista i/o alteracions de la personalitat o de la conducta |
12
%
|
17
%
|
Altres
síndromes |
27
%
|
13
%
|
Inespecífic
o sense diagnòstic |
20
%
|
27
%
|
ORGANITZACIÓ
DE L'ÀREA D'EDUCACIÓ FÍSICA
La organització
de l'àrea que expliquem aquí és el fruit d'un treball
iniciat el curs 1989-1990 que amb diferents matisacions i canvis al llarg
de tot aquest temps ens ha conduït als plantejaments que actualment
estem portant a la pràctica.
Els darrers cursos hem desenvolupat el segon nivell de concreció
del currículum prenent com a base les orientacions del Departament
d'Ensenyament en les tres etapes sense necessitat de realitzar modificacions
significatives. Les tasques principals han estat:
- prioritzar
els continguts més adients atenent a les característiques
i necessitats específiques de l'alumnat,
- adaptar
tot el necessari, sobre tot, en el referent a metodologia
- adopció
de mesures i estratègies per treballar amb grups molt heterogenis
des del punt de vista d'habilitats coordinatives i capacitats motrius.
Una idea,
i al mateix temps, objectiu cabdal és que cada alumne de cada un
dels grups classe ha d'avançar i progressar a partir del punt evolutiu
i d'aprenentatges en el que es troba a l'inici de cada curs.
Els continguts es treballen tenint cura de no situar en primer lloc l'ensenyament
dels elements tècnics d'execució i, posteriorment, els elements
de decisió, sinó que procurem combinar-los per tal que l'alumne
aprengui al mateix temps una habilitat i la manera d'aplicar-la.
Cada curs i per cada un dels grups partim d'uns objectius generals a assolir
per a tots els alumnes del grup i del planteig d'unes activitats bàsiques
i vàlides per a tots, però amb un nivell d'exigència
diferenciat segons les pròpies capacitats i amb les adaptacions
pertinents per a cadascú. Moltes vegades per cada una de les activitats
tenim previst tres nivells de dificultat o d'adaptació diferents.
Dins d'aquests objectius i aquestes activitats sempre fem una gran incidència
en l'adquisició d'actituds, com una de les parts més importants
del currículum.
ACTITUDS,
VALORS I NORMES
|
-
Acceptació, valoració i respecte del propi cos.
- Adquirir un coneixement ajustat del propi cos i llurs possibilitats.
- Control de l'agressivitat durant els jocs i els esports.
- Reaccionar davant dels problemes i tractar de cercar solucions i
demanar ajuda si és necessari.
- Mantenir l'esforç i l'interès per acabar les activitats
començades.
- Actuar amb precaució davant de les situacions que poden ser
perilloses.
- Mostrar confiança en si mateix i en les pròpies possibilitats
- Ser realista en els seus objectius personals, tot esforçant-se
per vèncer les dificultats.
- Disposició per participar en una activitat amb qualsevol
grup de companys
i companyes sense tenir en compte les seves capacitats o altres característiques
diferenciadores.
- Tolerància i acceptació del comportament dels altres
tot mantenint una actitud crítica envers els comportaments
incorrectes.
- Acceptació dels resultats en els jocs i els esports.
- Preocupació per assolir fites comunes.
- Acceptació de les regles i normes de l'activitat física
- Ser responsable amb els compromisos adquirits.
- Mostrar predisposició per establir relacions positives amb
els companys i els adults.
- Acceptar les rectificacions i/o les crítiques.
- Ser capaç de treballar de forma regular i constant.
- Respecte envers l'entorn natural i urbà.
- Preocupació i respecte per la utilització adequada
del material i les instal·lacions.
- Tenir cura d'utilitzar la roba i el calçat adequats a l'activitat |
Totes les
sessions de classe segueixen el mateix esquema adaptat a l'edat i capacitat
dels alumnes a qui va dirigida, amb l'objectiu de posar l'èmfasi
en la dificultat de la tasca que es proposa i facilitar en la mesura del
possible els elements externs que la envolten.
Tota sessió s'inicia sempre en el mateix lloc amb uns moments de
salutació, comentaris, explicacions prèvies del que farem.
Moltes vegades són els propis alumnes els que pregunten què
farem. A continuació passem a uns moments d'escalfament en els
que utilitzem sempre activitats ja conegudes pels alumnes, abans d'iniciar
les activitats pròpies d'ensenyament-aprenentatge planificades
per aquella sessió en concret. Finalment, després de recollir
el material emprat, cerquem uns moments de "relaxació"
que posin a l'alumne en disposició de canviar de lloc i d'àrea
de treball.
En alguns grups en aquesta part final de cada sessió, i abans de
donar per finalitzada la classe s'informa al grup en el seu conjunt i
a cada alumne a nivell individual de com es valora el seu treball del
dia, i se li donen indicacions que l'ajudin a poder millorar en properes
sessions (evidentment en aquestes indicacions es tenen molt en compte
les capacitats de comprensió de cadascú). Així mateix
cap a final de curs comentem amb ells el contingut general de l'informe
que lliurarem a les famílies.
Cal tenir en compte que l'avaluació és sempre en funció
del progrés de cada alumne respecte al seu nivell d'habilitats
motrius i coneixements inicials.
Emprem estratègies didàctiques diferents: unes basades en
la reproducció del model que facilita el professor, que serveixen
per a l'aprenentatge de tècniques; unes altres, muntades a partir
de situacions problemàtiques i jocs adaptats, que afavoreixen les
activitats d'expressió i la presa de decisions per part dels alumnes,
i unes altres basades en l'aprenentatge entre iguals, en que els alumnes
més avantatjats ensenyen i corregeixen algunes habilitats concretes
als que presenten una major dificultat.
Sempre al llarg del segon trimestre de cada curs organitzem com a part
de l'àrea una sortida pedagògica per tots els alumnes de
l'etapa de primària i una altra per tots els alumnes de l'etapa
secundària, que consisteix en una excursió a peu pel rodal
de Sabadell o per alguna localitat propera que sigui de fàcil accessibilitat
amb les següents finalitats:
- incidir
en els aspectes relacionats amb la salut, l'esport i el lleure que
poden quedar més al marge en treball del dia a dia dins del
marc de l'edifici de l'escola.
- permetre
que en un ambient lúdic s'estableixin relacions entre alumnes
de diferents capacitats, sobre tot, amb els que per llurs dificultats
motrius i cognitives no poden gaudir de la mateixa manera de l'activitat
física
- oferir
possibilitats senzilles i properes per tal de poder gaudir de diferents
activitats a la natura.
En cada una de les sortides establim diversos nivells de dificultat, així
mentre un grup realitza una caminada força llarga i amb alguna
dificultat pròpia del terreny, un altre es mou per un espai més
planer i protegit i encara un tercer grup que precisa d'unes condicions
més adaptades se'ns pot afegir just a l'hora de l'àpat en
comú, en els jocs de comiat i el viatge de tornada.
També coordinats i supervisats des de l'àrea, participen
en alguns dels campionats de diferents esports que organitzats per la
Federació d'Esports del Disminuïts Psíquics (A.C.E.LL.)
es realitzen cada curs i que utilitzem com a eina de motivació
pels alumnes i com a forma de posar en pràctica alguns dels aprenentatges
realitzats en situacions de joc real.
Totes les classes són impartides pels dos professors que compartim
l'àrea amb rols molt específics i plenament reconeguts per
part dels alumnes dins de la sessió: un, actua com el que dirigeix
la classe, proposa els exercicis, marca els canvis d'activitat i l'altre
actua, per una banda, com a reforç amb els alumnes que presenten
més dificultats o major part dels conflictes, i per altra banda,
com a observador. Les classes les preparem i programem de manera conjunta
i en aquesta preparació, així com en l'avaluació
són molt valuoses les aportacions de la persona que actua com observadora.
A l'hora de plantejar els agrupaments per la realització de les
classes d'educació física tenim en compte el nivell de competències
dins de l'àrea de cada un dels alumnes i la necessitat de un número
mínim d'alumnes per tal de poder organitzar activitats de jocs
i esports. Malgrat que la ratio dels grups-classe a l'escola d'educació
especial és de 4 ó 5 alumnes en l'àrea d'educació
física s'arriba amb facilitat a grups de 10 a 15 alumnes.
Tots els alumnes amb mobilitat autònoma de l'escola participen
de les activitats d'educació física. La única excepció
són els alumnes amb molt poques capacitats de moviment, dels que
podríem arribar a dir que no es poden desplaçar per sí
mateixos. Aquests substitueixen les classes de l'àrea per activitats
de rehabilitació fisioterapèutica.
Malgrat que en alguns moments hem organitzat algun grup específic
d'alumnes usuaris de cadira de rodes per tal de practicar activitats físiques
més adaptades a les seves habilitats específiques, actualment
el fet de la diferència d'edat i capacitat dels alumnes que utilitzen
cadira de una forma autònoma ens ha fet optar per agrupar-los en
els seus respectius grups de companys de classe i cercar estratègies
d'adaptació de les activitats a les seves possibilitats de moviment
i d'aprenentatge. Ara bé, en cap moment descartem la possibilitat
de tornar a recuperar aquest tipus d'agrupament en el futur, sempre en
funció de la variabilitat de la matrícula en cada un dels
cursos.
LES CLASSES
DEL CURS 2000-2001
En articles
anteriors (MASFERRER, R; PERATILLA, C., 1993, 1995) hem exposat el segon
nivell de concreció d'aquesta àrea en el nostre centre.
En aquest preferim especificar els objectius concrets per cada un dels
grups-classe d'aquest curs i fer-ne una valoració del seu grau
assoliment i, fins i tot, el nostre grau de satisfacció al respecte.
A l'hora de planificar les classes de l'àrea per aquest curs hem
agrupat els alumnes de la següent manera:
- Etapa
d'Educació Infantil Adaptada:
· Un grup de vuit alumnes amb edats compreses entre 5 i 7 anys
que inclou a tots els alumnes que tenen desplaçament autònom
de l'etapa, fins i tot, un alumne usuari de cadira de rodes que no pot
caminar, però que realitza desplaçaments per terra i un
altre que a partir del gateig al llarg del curs ha començat a fer
les primeres passes.
Els objectius de treball bàsic amb aquests alumnes són:
- Coneixement
de l'espai i dels objectes propis del gimnàs
- Coneixement
i participació activa en l'esquema temporal de la sessió
d'educació física: entrar al gimnàs, seure al banc
i saludar, realització d'activitats lliures amb material divers,
recollida del material, descans i sortida del gimnàs
- Increment
de les relacions interpersonals i de grup, amb la conseqüent millora
de les habilitats comunicatives.
- Experimentació
de diferents habilitats de moviment segons la capacitats de cadascú,
i en la mesura de les seves possibilitats, tot treballant amb diversitat
de materials i d'objectes.
Al mateix
temps contemplem objectius de treball individuals més específics
per cada alumne en funció de les habilitats i mancances observades.
Al llarg de la sessió es fan intervencions tan a nivell individual
com de petit grup per tal d'incidir en l'assoliment dels objectius proposats.
En aquest grup es dona molta llibertat d'actuació als alumnes,
ja que les pautes de treball són molt generals. Tan sols s'exigeix
el compliment de l'esquema temporal de la sessió i algunes normes
bàsiques com no obrir els armaris, no sortir del gimnàs,
etc.
Malgrat que aquesta llibertat d'actuació pot fer pensar en alguns
moments que els alumnes no milloren per una manca de planificació
d'objectius, a hores d'ara, estem observat un progrés important
en la comunicació entre ells i amb els professors, la utilització
adient del material que es presenta en les diferents sessions, i, sobre
tot, en l'execució de les instruccions tan individuals com col·lectives
que donem, fet que al principi de curs podia semblar una missió
impossible.
- Etapa
d'Educació Primària Adaptada:
·
Un grup de 10 alumnes de cicle inicial de nivell A i B amb edats compreses
entre els 8 i 11 anys.
Els objectius de treball bàsic amb aquests alumnes són:
- Coneixement
i aplicació de diversos conceptes espaials: dins-fora, junts-separats,
a prop-lluny...
- Millora
de les habilitats coordinatives generals: marxa, carrera, gateig, salt,
i equilibri.
- Millora
de les habilitats coordinatives específiques
- Iniciació
a jocs molt senzills, amb una o dues normes.
Aquest és
un grup format bàsicament al llarg dels dos cursos anteriors, i
és el primer curs en què utilitzem una metodologia molt
dirigida. Com en el grup anterior havíem començat amb una
metodologia molt oberta i amb molt poca direcció en les diferents
activitats i propostes de treball. A partir del segon trimestre del curs
passat aproximadament, vàrem començar amb una metodologia
més dirigida, però amb una bona part de temps de la sessió
dedicada al joc lliure. A hores d'ara els progressos d'una part dels alumnes
d'aquest grup estan sent espectaculars, encara que una altra part estan
aprenent amb més lentitud. També observem algun alumne que
mostra moltes dificultats per seguir la dinàmica generada pel grup
i que ens fa pensar en prendre decisions diferents al respecte en propers
cursos.
· Un grup de 11 alumnes de cicle superior de nivell A i B amb edats
compreses entre els 11 i 14 anys
Els objectius de treball bàsic amb aquests alumnes són:
- Millora
de la lateralitat i del coneixement dreta-esquerra
- Incidència
en les diferents qualitats físiques: bàsicament flexibilitat,
velocitat i força
- Millora
de les habilitats coordinatives generals i específiques
- Iniciació
a diferents jocs
- Iniciació
a alguns dels gestos bàsics del bàsquet.
Aquest és
un grup molt complexa degut a la seva heterogeneïtat, ja que inclou
dos alumnes que presenten greus conductes disruptives, i una alumna usuària
de cadira de rodes. La coexistència en un sol grup d'aquestes dues
tipologies d'alumnes no és un problema nou, sinó que el
venim arrossegant des de cursos anteriors. Malgrat haver assajat diferents
possibilitats no acabem de trobar quina seria la millor solució.
El grup a nivell general treballa bé i progressa, però en
molts moments es trenca la dinàmica de treball que es veu condicionada
per les conductes que presenten els alumnes esmentats, i dificulta tot
el procés d'ensenyament-aprenentatge.
·
Un grup de 5 alumnes de nivell C amb desplaçament autònom
amb edats compreses entre 11 i 14 anys, un d'ells usuari de cadira de
rodes
Els objectius de treball bàsic amb aquests alumnes són:
- Mantenir
el grau de mobilitat adquirit
- Insistir
en la millora de les habilitats coordinatives generals i específiques.
És
un grup en el que no hi ha progrés evident i en que l'únic
objectiu és el manteniment de les habilitats i moviments ja adquirits
en anteriors cursos. La poca capacitat cognitiva dels alumnes fa molt
difícil que es pugui produir alguna millora substancial quan s'arriba
a certes edats, i aleshores, l'objectiu bàsic dins de l'àrea
d'Educació Física és mantenir els aprenentatges que
en algun moment al llarg de la seva evolució motriu ja han assolit.
- Etapa
d'Educació Secundària Obligatòria Adaptada:
· Un grup de 18 alumnes de nivell A i B amb edats compreses entre
14 i 18 anys. Amb el grup d'alumnes d'aquestes característiques
el planteig de cada curs és l'aprenentatge i pràctica d'un
esport concret que és diferent cada any. Així com el curs
passat el vàrem dedicar al handbol (MASFERRER,
R; PERATILLA, C. 2001), aquest any ha estat el curs del futbol-sala.
Els objectius de treball bàsic amb aquests alumnes són:
- Millora
de les qualitats físiques, bàsicament la resistència.
- Conèixer
les regles del futbol-sala.
- Conèixer
i practicar les funcions bàsiques dels jugador en defensa: recuperar
la pilota, obstaculitzar la progressió de l'adversari i protegir
la porteria.
- Conèixer
i practicar les funcions bàsiques dels jugadors en atac: conservar
la pilota, progressar cap a porteria, marcar gols
- Millora
de les habilitats específiques del fútbol-sala: xutar,
passar i conduir.
- Resoldre
situacions de partit tot coordinant-se amb els companys per aconseguir
fites comunes: evitar o marcar el gol.
- Conèixer
i posar en pràctica les diferents posicions en el camp.
- Situar-se
estratègicament en el terreny de joc, per facilitar accions coordinades
amb la resta de l'equip.
Malgrat la
diferència d'habilitats en un grup tan nombrós, la progressió
és important en la major part dels alumnes, amb una gran sensació
d'equip, fins i tot, amb els alumnes menys hàbils en la pràctica
d'aquest esport com són dos nois que pels seus desplaçaments
utilitzen la cadira de rodes.
·
Un grup de 11 alumnes de nivell B i C amb edats compreses entre 15 i 17
anys.
Els objectius de treball bàsic amb aquests alumnes són:
- Mantenir
el grau de mobilitat adquirit i millorar-lo en la mesura del possible.
- Millora
de les habilitats coordinatives generals (marxa, carrera, salt, pujar
i baixar escales, ...) i específiques.
- Establir
diferents vies i estratègies de comunicació amb els professors
i entre els companys.
Malgrat que
els alumnes d'aquest grup estan molt estancats en les possibilitats de
millora dels seus aprenentatges, amb la creació d'una dinàmica
el més lúdica possible encara s'aconsegueixen alguns avenços
en alguns casos concrets, encara que evidentment, no en tots.
Finalment
cal tenir en compte que en gairebé tots els grups trobem alumnes
que sumat al seu handicap intel·lectual presenten en diferent grau
algun tipus de discapacitat auditiva i/o visual. Aquest fet obliga moltes
vegades a tenir que considerar diferents mitjans per tal de comunicar-se,
com són el llenguatge de signes i la utilització de pictogrames,
bàsicament.
CONCLUSIONS
FINALS
El treball
continuat al llarg dels anys i la reflexió sobre el mateix acaba
produint els seus fruits en el rendiment i aprofitament dels alumnes,
així com, en la satisfacció personal al observar aquests
fruits. Els anys han permès anar aplicant correccions a la nostra
tasca.
Per assolir aquesta evolució ha estat fonamental el treball compartit
per dos professors amb funcions cada vegada més delimitades. En
tots aquests grups, donades les seves particulars característiques,
sempre pot sorgir el conflicte, que pot anar des de les típiques
picabaralles pròpies dels adolescents fins a conductes pertorbadores
i, fins i tot, agressives conseqüència de trastorns de la
personalitat que cal controlar. Així mentre un es dedica a controlar
aquests problemes l'altre dirigeix l'activitat sense interrupcions poden
dedicar tota la seva atenció als processos d'ensenyament-aprenentatge.
Per altra banda, aquesta manera de treballar facilita en alguns moments
de la sessió poder organitzar el grup en dos subgrups d'habilitats
motrius diferenciades per la realització d'activitats diverses.
Cal afegir que el fet de treballar en una mateixa línia des de
que són molt petits (3-4 anys) facilita una progressió força
harmònica i un seguiment molt acurat de la seva evolució,
tenint sempre molt en compte el seu punt de partida inicial.
La evolució dels alumnes és en general molt positiva en
molts aspectes, no simplement els més específics de l'àrea.
La nostra experiència diària ens ha demostrat que l'àrea
d'Educació Física facilita molt la comunicació i
relació entre els nois sigui quin sigui el seu nivell de competències,
així com amb els professors. També és un àrea
en la que ben conduïda es poden detectar i tractar de reconduir els
aspectes més negatius de la personalitat dels nois, tan l'agressivitat
com el negativisme i la baixa autoestima.
També observem com en els darrers cursos, quan els alumnes ja entren
en el període adolescent són capaços d'aprendre de
forma força satisfactòria tan l'execució com el gaudi
d'un esport concret i, fins i tot, ser capaços de generalitzar
aprenentatges d'un esport a un altre, amb l'augment considerable de la
consideració social i l'autoestima que tot això comporta.
BIBLIOGRAFÍA
ARGAL, M.; MASFERRER, R.; PERATILLA, C. (2000) Juguem
i aprenem plegats.- Guix 265
MASFERRER, R.; PERATILLA, C. (1993) La organización de la educación
física en la educación especial.- Revista de Educación
Especial núm 14
MASFERRER, R.; PERATILLA, C. (1995) El moviment i la diversitat.- Guix
212
MASFERRER, R.; PERATILLA, C. (1999) La
organización de los alumnos en un centro de educación especial.
(268/33 - 268/99) en " GAIRIN, J y DARDER, P. "Estrategias e
instrumentos para la Gestión Educativa Ed. Praxis (1994) Barcelona
MASFERRER, R.; PERATILLA, C.- (2001).- Balonmano,
un deporte adaptable a todos.
|