ORGANITZACIÓ DE L'EDUCACIÓ FÍSICA

EN UN CENTRE D'EDUCACIÓ ESPECIAL

 

RESUM
Després de més de 10 anys de pràctica de l'Educació Física en una escola d'Educació Especial expliquem com organitzem l'àrea: la constitució dels grups, la metodologia, els objectius, les sessions, l'avaluació, les sortides pedagògiques, les competicions esportives i la valoració que en fem de tota aquesta feina.

Publicat en castellà a la revista Tàndem, nº 12; Julio - Agosto - Septiembre 2003

 
      1. DESCRIPCIÓ DEL CENTRE: EL SEU FUNCIONAMENT I LA SEVA ORGANITZACIÓ
      2. ORGANITZACIÓ DE L'ÀREA D'EDUCACIÓ FÍSICA
      3. LES CLASSES DEL CURS 2000-2001:
          1. Etapa d'educació infantil adaptada
          2. Etapa d'educació primària adaptada
          3. Etapa d'educació secundària adaptada
      4. CONCLUSIONS
      5. BIBLIOGRAFIA
 

 

DESCRIPCIÓ DEL CENTRE: EL SEU FUNCIONAMENT I LA SEVA ORGANITZACIÓ

Parlem d'una escola pública d'Educació Especial d'àmbit comarcal que en el curs 2000-2001 acull 75 alumnes amb necessitats educatives especials greus i permanents derivades d'una discapacitat psíquica des dels tres fins als divuit anys que en determinats casos presenten trastorns motrius, sensorials i de personalitat associats.
Agrupem els alumnes en funció de la seva edat cronològica i el seu nivell de competències cognitives tot respectant les tres etapes dels ensenyaments bàsics (MASFERRER, R. i PERATILLA, C. 1999):

      • Etapa d'Educació Infantil Adaptada (de 3 a 7 anys)
      • Etapa d'Educació Primària Adaptada (de 8 a 13 anys)
      • Etapa d'Educació Secundària Obligatòria Adaptada (de 14 a 18 anys)

Dins de cada una de les etapes la distribució en grups-classe ve determinada pel nivell d'aprenentatges dels alumnes, tractant de crear grups el més homogenis possible.
La organització actual dels grups del centre és com segueix:

      • Etapa d'Educació Infantil Adaptada: 16 alumnes organitzats en tres grups-classe.
      • Etapa d'Educació Primària Adaptada: 28 alumnes organitzats en sis grups-classe
      • Etapa d'Educació Secundària Obligatòria Adaptada: 31 alumnes organitzats en sis grups-classe

C
B
A
SECUNDÀRIA
9 alumnes en dos grups segons l'edat
Un grup de 5 alumnes
17 alumnes en tres grups segons l'edat
PRIMÀRIA
SUPERIOR
Un grup de 4 alumnes
Un grup de 5 aumnes
Un grup de 5 alumnes
INICIAL
Un grup de 4 alumnes
Un grup de 5 alumnes
Un grup de 5 alumnes
INFANTIL
Un grup de 5 alumnes
Un grup de 5 alumnes
Un grup de 6 alumnes

En els grups A d'aquest quadre en cada una de les franges d'edat cronològica hi ha agrupats els alumnes amb un nivell de competències superior, i en els grups C hi trobem els alumnes amb un nivell inferior de competències, restant en els grups B, els alumnes amb un nivell de competències intermig.
En els darrers cursos s'ha produït una variabilitat important en l'etiologia de la discapacitat que presenten els alumnes del centre, augmentant de forma considerable els alumnes amb dèficit motriu important i els que presenten problemes greus de personalitat i conductes disruptives cada cop més distorsionadores segons queda reflectit amb claredat en el següent quadre:

 
CURS 97-98
CURS 00-01
Síndrome de Down
24 %
16 %
Paràlisi Cerebral, síndrome de West, o altres
17 %
25 %
Espectre autista i/o alteracions de la personalitat o de la conducta
12 %
17 %
Altres síndromes
27 %
13 %
Inespecífic o sense diagnòstic
20 %
27 %

ORGANITZACIÓ DE L'ÀREA D'EDUCACIÓ FÍSICA

La organització de l'àrea que expliquem aquí és el fruit d'un treball iniciat el curs 1989-1990 que amb diferents matisacions i canvis al llarg de tot aquest temps ens ha conduït als plantejaments que actualment estem portant a la pràctica.
Els darrers cursos hem desenvolupat el segon nivell de concreció del currículum prenent com a base les orientacions del Departament d'Ensenyament en les tres etapes sense necessitat de realitzar modificacions significatives. Les tasques principals han estat:

      • prioritzar els continguts més adients atenent a les característiques i necessitats específiques de l'alumnat,
      • adaptar tot el necessari, sobre tot, en el referent a metodologia
      • adopció de mesures i estratègies per treballar amb grups molt heterogenis des del punt de vista d'habilitats coordinatives i capacitats motrius.

Una idea, i al mateix temps, objectiu cabdal és que cada alumne de cada un dels grups classe ha d'avançar i progressar a partir del punt evolutiu i d'aprenentatges en el que es troba a l'inici de cada curs.
Els continguts es treballen tenint cura de no situar en primer lloc l'ensenyament dels elements tècnics d'execució i, posteriorment, els elements de decisió, sinó que procurem combinar-los per tal que l'alumne aprengui al mateix temps una habilitat i la manera d'aplicar-la.
Cada curs i per cada un dels grups partim d'uns objectius generals a assolir per a tots els alumnes del grup i del planteig d'unes activitats bàsiques i vàlides per a tots, però amb un nivell d'exigència diferenciat segons les pròpies capacitats i amb les adaptacions pertinents per a cadascú. Moltes vegades per cada una de les activitats tenim previst tres nivells de dificultat o d'adaptació diferents.
Dins d'aquests objectius i aquestes activitats sempre fem una gran incidència en l'adquisició d'actituds, com una de les parts més importants del currículum.

ACTITUDS, VALORS I NORMES
- Acceptació, valoració i respecte del propi cos.
- Adquirir un coneixement ajustat del propi cos i llurs possibilitats.
- Control de l'agressivitat durant els jocs i els esports.
- Reaccionar davant dels problemes i tractar de cercar solucions i demanar ajuda si és necessari.
- Mantenir l'esforç i l'interès per acabar les activitats començades.
- Actuar amb precaució davant de les situacions que poden ser perilloses.
- Mostrar confiança en si mateix i en les pròpies possibilitats
- Ser realista en els seus objectius personals, tot esforçant-se per vèncer les dificultats.
- Disposició per participar en una activitat amb qualsevol grup de
companys i companyes sense tenir en compte les seves capacitats o altres característiques diferenciadores.
- Tolerància i acceptació del comportament dels altres tot mantenint una actitud crítica envers els comportaments incorrectes.
- Acceptació dels resultats en els jocs i els esports.
- Preocupació per assolir fites comunes.
- Acceptació de les regles i normes de l'activitat física
- Ser responsable amb els compromisos adquirits.
- Mostrar predisposició per establir relacions positives amb els companys i els adults.
- Acceptar les rectificacions i/o les crítiques.
- Ser capaç de treballar de forma regular i constant.
- Respecte envers l'entorn natural i urbà.
- Preocupació i respecte per la utilització adequada del material i les instal·lacions.
- Tenir cura d'utilitzar la roba i el calçat adequats a l'activitat

Totes les sessions de classe segueixen el mateix esquema adaptat a l'edat i capacitat dels alumnes a qui va dirigida, amb l'objectiu de posar l'èmfasi en la dificultat de la tasca que es proposa i facilitar en la mesura del possible els elements externs que la envolten.
Tota sessió s'inicia sempre en el mateix lloc amb uns moments de salutació, comentaris, explicacions prèvies del que farem. Moltes vegades són els propis alumnes els que pregunten què farem. A continuació passem a uns moments d'escalfament en els que utilitzem sempre activitats ja conegudes pels alumnes, abans d'iniciar les activitats pròpies d'ensenyament-aprenentatge planificades per aquella sessió en concret. Finalment, després de recollir el material emprat, cerquem uns moments de "relaxació" que posin a l'alumne en disposició de canviar de lloc i d'àrea de treball.
En alguns grups en aquesta part final de cada sessió, i abans de donar per finalitzada la classe s'informa al grup en el seu conjunt i a cada alumne a nivell individual de com es valora el seu treball del dia, i se li donen indicacions que l'ajudin a poder millorar en properes sessions (evidentment en aquestes indicacions es tenen molt en compte les capacitats de comprensió de cadascú). Així mateix cap a final de curs comentem amb ells el contingut general de l'informe que lliurarem a les famílies.
Cal tenir en compte que l'avaluació és sempre en funció del progrés de cada alumne respecte al seu nivell d'habilitats motrius i coneixements inicials.
Emprem estratègies didàctiques diferents: unes basades en la reproducció del model que facilita el professor, que serveixen per a l'aprenentatge de tècniques; unes altres, muntades a partir de situacions problemàtiques i jocs adaptats, que afavoreixen les activitats d'expressió i la presa de decisions per part dels alumnes, i unes altres basades en l'aprenentatge entre iguals, en que els alumnes més avantatjats ensenyen i corregeixen algunes habilitats concretes als que presenten una major dificultat.
Sempre al llarg del segon trimestre de cada curs organitzem com a part de l'àrea una sortida pedagògica per tots els alumnes de l'etapa de primària i una altra per tots els alumnes de l'etapa secundària, que consisteix en una excursió a peu pel rodal de Sabadell o per alguna localitat propera que sigui de fàcil accessibilitat amb les següents finalitats:

      • incidir en els aspectes relacionats amb la salut, l'esport i el lleure que poden quedar més al marge en treball del dia a dia dins del marc de l'edifici de l'escola.
      • permetre que en un ambient lúdic s'estableixin relacions entre alumnes de diferents capacitats, sobre tot, amb els que per llurs dificultats motrius i cognitives no poden gaudir de la mateixa manera de l'activitat física
      • oferir possibilitats senzilles i properes per tal de poder gaudir de diferents activitats a la natura.


En cada una de les sortides establim diversos nivells de dificultat, així mentre un grup realitza una caminada força llarga i amb alguna dificultat pròpia del terreny, un altre es mou per un espai més planer i protegit i encara un tercer grup que precisa d'unes condicions més adaptades se'ns pot afegir just a l'hora de l'àpat en comú, en els jocs de comiat i el viatge de tornada.
També coordinats i supervisats des de l'àrea, participen en alguns dels campionats de diferents esports que organitzats per la Federació d'Esports del Disminuïts Psíquics (A.C.E.LL.) es realitzen cada curs i que utilitzem com a eina de motivació pels alumnes i com a forma de posar en pràctica alguns dels aprenentatges realitzats en situacions de joc real.
Totes les classes són impartides pels dos professors que compartim l'àrea amb rols molt específics i plenament reconeguts per part dels alumnes dins de la sessió: un, actua com el que dirigeix la classe, proposa els exercicis, marca els canvis d'activitat i l'altre actua, per una banda, com a reforç amb els alumnes que presenten més dificultats o major part dels conflictes, i per altra banda, com a observador. Les classes les preparem i programem de manera conjunta i en aquesta preparació, així com en l'avaluació són molt valuoses les aportacions de la persona que actua com observadora.
A l'hora de plantejar els agrupaments per la realització de les classes d'educació física tenim en compte el nivell de competències dins de l'àrea de cada un dels alumnes i la necessitat de un número mínim d'alumnes per tal de poder organitzar activitats de jocs i esports. Malgrat que la ratio dels grups-classe a l'escola d'educació especial és de 4 ó 5 alumnes en l'àrea d'educació física s'arriba amb facilitat a grups de 10 a 15 alumnes.
Tots els alumnes amb mobilitat autònoma de l'escola participen de les activitats d'educació física. La única excepció són els alumnes amb molt poques capacitats de moviment, dels que podríem arribar a dir que no es poden desplaçar per sí mateixos. Aquests substitueixen les classes de l'àrea per activitats de rehabilitació fisioterapèutica.
Malgrat que en alguns moments hem organitzat algun grup específic d'alumnes usuaris de cadira de rodes per tal de practicar activitats físiques més adaptades a les seves habilitats específiques, actualment el fet de la diferència d'edat i capacitat dels alumnes que utilitzen cadira de una forma autònoma ens ha fet optar per agrupar-los en els seus respectius grups de companys de classe i cercar estratègies d'adaptació de les activitats a les seves possibilitats de moviment i d'aprenentatge. Ara bé, en cap moment descartem la possibilitat de tornar a recuperar aquest tipus d'agrupament en el futur, sempre en funció de la variabilitat de la matrícula en cada un dels cursos.

LES CLASSES DEL CURS 2000-2001

En articles anteriors (MASFERRER, R; PERATILLA, C., 1993, 1995) hem exposat el segon nivell de concreció d'aquesta àrea en el nostre centre. En aquest preferim especificar els objectius concrets per cada un dels grups-classe d'aquest curs i fer-ne una valoració del seu grau assoliment i, fins i tot, el nostre grau de satisfacció al respecte.
A l'hora de planificar les classes de l'àrea per aquest curs hem agrupat els alumnes de la següent manera:

  • Etapa d'Educació Infantil Adaptada:


· Un grup de vuit alumnes amb edats compreses entre 5 i 7 anys que inclou a tots els alumnes que tenen desplaçament autònom de l'etapa, fins i tot, un alumne usuari de cadira de rodes que no pot caminar, però que realitza desplaçaments per terra i un altre que a partir del gateig al llarg del curs ha començat a fer les primeres passes.
Els objectius de treball bàsic amb aquests alumnes són:

  • Coneixement de l'espai i dels objectes propis del gimnàs
  • Coneixement i participació activa en l'esquema temporal de la sessió d'educació física: entrar al gimnàs, seure al banc i saludar, realització d'activitats lliures amb material divers, recollida del material, descans i sortida del gimnàs
  • Increment de les relacions interpersonals i de grup, amb la conseqüent millora de les habilitats comunicatives.
  • Experimentació de diferents habilitats de moviment segons la capacitats de cadascú, i en la mesura de les seves possibilitats, tot treballant amb diversitat de materials i d'objectes.

Al mateix temps contemplem objectius de treball individuals més específics per cada alumne en funció de les habilitats i mancances observades.
Al llarg de la sessió es fan intervencions tan a nivell individual com de petit grup per tal d'incidir en l'assoliment dels objectius proposats.
En aquest grup es dona molta llibertat d'actuació als alumnes, ja que les pautes de treball són molt generals. Tan sols s'exigeix el compliment de l'esquema temporal de la sessió i algunes normes bàsiques com no obrir els armaris, no sortir del gimnàs, etc.
Malgrat que aquesta llibertat d'actuació pot fer pensar en alguns moments que els alumnes no milloren per una manca de planificació d'objectius, a hores d'ara, estem observat un progrés important en la comunicació entre ells i amb els professors, la utilització adient del material que es presenta en les diferents sessions, i, sobre tot, en l'execució de les instruccions tan individuals com col·lectives que donem, fet que al principi de curs podia semblar una missió impossible.

  • Etapa d'Educació Primària Adaptada:

· Un grup de 10 alumnes de cicle inicial de nivell A i B amb edats compreses entre els 8 i 11 anys.
Els objectius de treball bàsic amb aquests alumnes són:

  • Coneixement i aplicació de diversos conceptes espaials: dins-fora, junts-separats, a prop-lluny...
  • Millora de les habilitats coordinatives generals: marxa, carrera, gateig, salt, i equilibri.
  • Millora de les habilitats coordinatives específiques
  • Iniciació a jocs molt senzills, amb una o dues normes.

Aquest és un grup format bàsicament al llarg dels dos cursos anteriors, i és el primer curs en què utilitzem una metodologia molt dirigida. Com en el grup anterior havíem començat amb una metodologia molt oberta i amb molt poca direcció en les diferents activitats i propostes de treball. A partir del segon trimestre del curs passat aproximadament, vàrem començar amb una metodologia més dirigida, però amb una bona part de temps de la sessió dedicada al joc lliure. A hores d'ara els progressos d'una part dels alumnes d'aquest grup estan sent espectaculars, encara que una altra part estan aprenent amb més lentitud. També observem algun alumne que mostra moltes dificultats per seguir la dinàmica generada pel grup i que ens fa pensar en prendre decisions diferents al respecte en propers cursos.


· Un grup de 11 alumnes de cicle superior de nivell A i B amb edats compreses entre els 11 i 14 anys
Els objectius de treball bàsic amb aquests alumnes són:

  • Millora de la lateralitat i del coneixement dreta-esquerra
  • Incidència en les diferents qualitats físiques: bàsicament flexibilitat, velocitat i força
  • Millora de les habilitats coordinatives generals i específiques
  • Iniciació a diferents jocs
  • Iniciació a alguns dels gestos bàsics del bàsquet.

Aquest és un grup molt complexa degut a la seva heterogeneïtat, ja que inclou dos alumnes que presenten greus conductes disruptives, i una alumna usuària de cadira de rodes. La coexistència en un sol grup d'aquestes dues tipologies d'alumnes no és un problema nou, sinó que el venim arrossegant des de cursos anteriors. Malgrat haver assajat diferents possibilitats no acabem de trobar quina seria la millor solució. El grup a nivell general treballa bé i progressa, però en molts moments es trenca la dinàmica de treball que es veu condicionada per les conductes que presenten els alumnes esmentats, i dificulta tot el procés d'ensenyament-aprenentatge.

· Un grup de 5 alumnes de nivell C amb desplaçament autònom amb edats compreses entre 11 i 14 anys, un d'ells usuari de cadira de rodes
Els objectius de treball bàsic amb aquests alumnes són:

  • Mantenir el grau de mobilitat adquirit
  • Insistir en la millora de les habilitats coordinatives generals i específiques.

És un grup en el que no hi ha progrés evident i en que l'únic objectiu és el manteniment de les habilitats i moviments ja adquirits en anteriors cursos. La poca capacitat cognitiva dels alumnes fa molt difícil que es pugui produir alguna millora substancial quan s'arriba a certes edats, i aleshores, l'objectiu bàsic dins de l'àrea d'Educació Física és mantenir els aprenentatges que en algun moment al llarg de la seva evolució motriu ja han assolit.

  • Etapa d'Educació Secundària Obligatòria Adaptada:


· Un grup de 18 alumnes de nivell A i B amb edats compreses entre 14 i 18 anys. Amb el grup d'alumnes d'aquestes característiques el planteig de cada curs és l'aprenentatge i pràctica d'un esport concret que és diferent cada any. Així com el curs passat el vàrem dedicar al handbol (MASFERRER, R; PERATILLA, C. 2001), aquest any ha estat el curs del futbol-sala.
Els objectius de treball bàsic amb aquests alumnes són:

  • Millora de les qualitats físiques, bàsicament la resistència.
  • Conèixer les regles del futbol-sala.
  • Conèixer i practicar les funcions bàsiques dels jugador en defensa: recuperar la pilota, obstaculitzar la progressió de l'adversari i protegir la porteria.
  • Conèixer i practicar les funcions bàsiques dels jugadors en atac: conservar la pilota, progressar cap a porteria, marcar gols
  • Millora de les habilitats específiques del fútbol-sala: xutar, passar i conduir.
  • Resoldre situacions de partit tot coordinant-se amb els companys per aconseguir fites comunes: evitar o marcar el gol.
  • Conèixer i posar en pràctica les diferents posicions en el camp.
  • Situar-se estratègicament en el terreny de joc, per facilitar accions coordinades amb la resta de l'equip.

Malgrat la diferència d'habilitats en un grup tan nombrós, la progressió és important en la major part dels alumnes, amb una gran sensació d'equip, fins i tot, amb els alumnes menys hàbils en la pràctica d'aquest esport com són dos nois que pels seus desplaçaments utilitzen la cadira de rodes.

· Un grup de 11 alumnes de nivell B i C amb edats compreses entre 15 i 17 anys.
Els objectius de treball bàsic amb aquests alumnes són:

  • Mantenir el grau de mobilitat adquirit i millorar-lo en la mesura del possible.
  • Millora de les habilitats coordinatives generals (marxa, carrera, salt, pujar i baixar escales, ...) i específiques.
  • Establir diferents vies i estratègies de comunicació amb els professors i entre els companys.

Malgrat que els alumnes d'aquest grup estan molt estancats en les possibilitats de millora dels seus aprenentatges, amb la creació d'una dinàmica el més lúdica possible encara s'aconsegueixen alguns avenços en alguns casos concrets, encara que evidentment, no en tots.

Finalment cal tenir en compte que en gairebé tots els grups trobem alumnes que sumat al seu handicap intel·lectual presenten en diferent grau algun tipus de discapacitat auditiva i/o visual. Aquest fet obliga moltes vegades a tenir que considerar diferents mitjans per tal de comunicar-se, com són el llenguatge de signes i la utilització de pictogrames, bàsicament.

CONCLUSIONS FINALS

El treball continuat al llarg dels anys i la reflexió sobre el mateix acaba produint els seus fruits en el rendiment i aprofitament dels alumnes, així com, en la satisfacció personal al observar aquests fruits. Els anys han permès anar aplicant correccions a la nostra tasca.
Per assolir aquesta evolució ha estat fonamental el treball compartit per dos professors amb funcions cada vegada més delimitades. En tots aquests grups, donades les seves particulars característiques, sempre pot sorgir el conflicte, que pot anar des de les típiques picabaralles pròpies dels adolescents fins a conductes pertorbadores i, fins i tot, agressives conseqüència de trastorns de la personalitat que cal controlar. Així mentre un es dedica a controlar aquests problemes l'altre dirigeix l'activitat sense interrupcions poden dedicar tota la seva atenció als processos d'ensenyament-aprenentatge. Per altra banda, aquesta manera de treballar facilita en alguns moments de la sessió poder organitzar el grup en dos subgrups d'habilitats motrius diferenciades per la realització d'activitats diverses.
Cal afegir que el fet de treballar en una mateixa línia des de que són molt petits (3-4 anys) facilita una progressió força harmònica i un seguiment molt acurat de la seva evolució, tenint sempre molt en compte el seu punt de partida inicial.
La evolució dels alumnes és en general molt positiva en molts aspectes, no simplement els més específics de l'àrea. La nostra experiència diària ens ha demostrat que l'àrea d'Educació Física facilita molt la comunicació i relació entre els nois sigui quin sigui el seu nivell de competències, així com amb els professors. També és un àrea en la que ben conduïda es poden detectar i tractar de reconduir els aspectes més negatius de la personalitat dels nois, tan l'agressivitat com el negativisme i la baixa autoestima.
També observem com en els darrers cursos, quan els alumnes ja entren en el període adolescent són capaços d'aprendre de forma força satisfactòria tan l'execució com el gaudi d'un esport concret i, fins i tot, ser capaços de generalitzar aprenentatges d'un esport a un altre, amb l'augment considerable de la consideració social i l'autoestima que tot això comporta.

BIBLIOGRAFÍA
ARGAL, M.; MASFERRER, R.; PERATILLA, C. (2000) Juguem i aprenem plegats.- Guix 265
MASFERRER, R.; PERATILLA, C. (1993) La organización de la educación física en la educación especial.- Revista de Educación Especial núm 14
MASFERRER, R.; PERATILLA, C. (1995) El moviment i la diversitat.- Guix 212
MASFERRER, R.; PERATILLA, C. (1999) La organización de los alumnos en un centro de educación especial. (268/33 - 268/99) en " GAIRIN, J y DARDER, P. "Estrategias e instrumentos para la Gestión Educativa Ed. Praxis (1994) Barcelona
MASFERRER, R.; PERATILLA, C.- (2001).- Balonmano, un deporte adaptable a todos.