Participar en projectes europeus
Ensenyar en llengua estrangera

Projecte ORATOR

Per ensenyar una matèria utilitzant una llengua forana, tot reforçant-la, estem obligats a tenir en compte tant la didàctica de l’ensenyament de llengües foranies, com la de la pròpia mataria. Tanmateix per assolir el mateix nivell de coneixement específics, ja sigui a nivell conceptual com procedimental estem obligats de centrar-nos en les necessitats del estudiants.

Si es pretén reforçar l’ús de la llengua:

• S’ha de garantir una mínima comprensió oral i escrita.
  • Un bon ús oral, cada cop més fluid, de la llengua vehicular.

Les activitats han de ser variades, però de fàcil comprensió. Que mantinguin l’atenció de l’estudiant. Suggerim una ratio màxima de sis activitats diferents per cada 30 hores lectives, sense tenir en compte les possibles proves orals o escrites.

Posem un exemple: una activitat prèvia a la realització d’una experiència podria ser en forma de preguntes introductòries. Aquesta activitat es repetiria cinc vegades, realitzant les preguntes que pertoquin, en cinc experiències diferents. Donat que l’activitat ha de ser en anglès seria interessant preparat prèviament les preguntes i les respostes en fitxes separades. Així, en treballar per parelles, poden demanar que un dels components del grup llegeixi al seu company una pregunta escollida a l’atzar i que el company tingui que buscar la resposta i llegir-la en veu alta. Aquesta activitat fomentarà l’ús de la llengua oral i reforçarà els coneixements adquirits en les classes teòriques.

Un segon exemple, desprès d’una breu explicació, donar per escrit en tires de paper separades tot el procediment i demanar a cadascun dels grups que les ordenin abans de l’experimentació.

Com podem veure estem plantejant un treball adreçat a alumnes que realment necessitin i puguin treure profit d’un reforç en llengua estrangera. Si tractéssim amb alumnes amb un nivell suficient l’anglès podríem evitar alguna d’aquestes tècniques adreçades a fomentar l’ús del llenguatge.

Rosa M. Melià Avià