BÀSQUET
Sistemes
Treballs

Introducció

El bàsquet (o basquetbol ) és un esport practicat entre dos equips de cinc jugadors en joc cadascun, que cerquen d' introduir una pilota dins de la cistella defensada per l' equip contrari, amb l'objectiu d' aconseguir més punts que l' adversari, tot respectant les regles del joc.

Història i naixament

El nord-americà de Massachusetts James A. Naismith és considerat com el pare i l' inventor del bàsquet. Aquest professor d' educació física,preocupat perquè durant els freds dies hivern,els seus alumnes no podien fer activitats físiques i esportives a l' exterior, va inventar un joc que es practicava al gimnàs i que consistia a introduir una pilota dins una cistella.

Esport de conjunt que va tenir el seu primer reglament l' any 1891.

Ràpidament s' estengué per tota l Amèrica del Nord aviat es professionalitzà. Els soldats nord americans que combatien en la Primera Guerra Mundial l' exportaren a Europa, i l' any 1936 va ser ja admès com a esport olímpic

El bàsquet a Catalunya - Història

L' escolapi Eusebi Millán, coneixedor d'aquest esport arrel de la seva estada Cuba fou l' introductor del bàsquet a Catalunya l' any 1922. El 1924 es creà la Federació Catalana de Basquetbol.

El primer campionat de Catalunya, format per una lliga de 8 equips disputada el 1923 la va guanyar Societe Patrie. El 1924 va guanyar l' Europa. El 1925 va guanyar el Futbol Club Martinenc. El 1926 va tornar a guanyar l' Europa. El 1927 torna a guanyar el Martinenc i el 1928 el Laietà per primera vegada.

La selecció catalana disputa el seu primer partit el 25 de març de 1927 al camp de futbol del FC Gràcia, contra l' equip argentí de l' Hindú de Buenos Aires. Aquests últims es van emportar la victòria per 16-50 en un encontre on el resultat va ser el menys important, doncs en realitat el partit va significar un moment clau en el coneixement del bàsquet a Catalunya

Badalona es va convertir ben aviat en la localitat catalana on més popularitat i tirada obtingué el bàsquet. El primer equip català de renom conegut fou el Club Esportiu Laietài posteriorment altres equips com el Joventut de Badalona , el Picader de Barcelona i la secció de bàsquet del Futbol Club Barcelona foren els principals equips catalans que disputaren els primers campionats de lliga espanyola enfrontant-se a conjunts com el Real Madrid, l'Estudiantes del col.legi Ramiro de Maeztu de Madrid o la Societat Deportiva Kas de Bilbao.

En la màxima competició europea cal destacar que dos equips catalans han aconseguit ser-ne campions: el Joventut de Badalona el 1994 i la secció de bàsquet del FC Barcelona el 2003.

Pel que fa a jugadors catalans cal destacar-ne un parell per sobre de la resta per haver jugat en la NBA, es tracta de Pau Gasol escollit número 3 del draft de la NBA i Raül López

En bàsquet femení caldria destacar l' equip Universitari, ara anomenat UB Barça després d'un acord de col·laboració amb el F. C. Barcelona L' U.B. Barça ha estat un referent de la lliga femenina espanyola aconseguint diverses copes de la reina i diverses lligues