|
||
Seccions còniques com a interseccions de plans amb un mateix con A finals del segle III aC, Apol·loni va escriure els vuit llibres de les Còniques, dels quals els quatre primers contenien resultats coneguts daltres autors anteriors com Aristeu i Euclides. Una de les novetats de la presentació va ser la dutilitzar un sol con no necessàriament recte per definir les seccions com a interseccions amb plans de diferents inclinacions. Orígens de les seccions còniques La qüestió dels orígens de les seccions còniques
resta oberta quan examinem les obres clàssiques. Algunes idees
per a la reflexió sobre el tema podrien ser:
El que és clar és que les dues concepcions, la de generació punt a punt o plana, i la de seccions del con o sòlida, van conviure en la recerca i les presentacions, des dalgun moment abans dEuclides fins molts segles després. Per exemple, Apol·loni, a les seves Còniques, utilitzà el con la via sòlida per a la seva presentació de les seccions, però lestudi de les seves propietats les feu per mètodes plans. Symptoma: Propietat que caracteritzava els punts d'una línia. Vindria a ser la descripció de la línia com a lloc geomètric dels punts que satisfan una propietat determinada. Donats dos segments p i q, es tracta d'inserir dues mitjanes proporcionals x i y. És a dir, x i y han de complir Aquestes mitjanes servien per duplicar un cub de costat c. Només cal agafar p=2c, q=c, i resulta que el costat x del cub duplicat satisfà Presentació de línies com a intersecció de superfícies L'interès en evitar certs tipus de paradoxes és una de les possibles causes de la recerca de mètodes, en la presentació de línies, alternatius als mètodes derivats de l'ús del seu symptoma. Amb la generació de línies a partir de superfícies o mitjançant moviments, la línia es presenta a la ment com a tal línia, no com un conglomerat de punts que pot plantejar de problemes filosòfics en què intervé linfinit. A més, la concepció de la línia a partir de la propietat que caracteritza els seus punts queda sotmesa a una certa dependència del mètode de construcció que sassocia a aquesta propietat. En aquest cas, els mètodes de construcció i la línia construïda tenen més a veure amb el món de les aparences, que no amb el món dels conceptes i idees que transcendeixen les aparences. Des daquest punt de vista es podria interpretar que, amb les concepcions de les línies com a interseccions de superfícies o generades per moviments, sintentaria evitar la paradoxa de fer dependre la concepció dels objectes geomètrics, els quals transcendien el món de les aparences, de procediments i imatges daquest món. Un cas especial, en què ni tant sols la concepció de generació mitjançant moviments és satisfactòria, és el de la línia quadratriu, concebuda per trisecar langle i quadrar el cercle. Della es fa una primera presentació com a generada a partir del moviment de dos segments. Per dur-la a terme es necessitava conèixer la raò p/2 entre un quart de cercle i el seu radi, la qual cosa era equivalent a suposar conegut el resultat del problema de quadrar el cercle que es volia resoldre amb ella. Pappos va expressar la situació dient que la línia era massa mecànica, i va proposar una concepció alternativa utilitzant interseccions de superfícies. Una interpretació del perquè d'aquesta recerca d'alternativa, des del punt de vista de la filosofia, podria ser que la concepció de la quadratriu a partir de moviments sha de basar en una aproximació a la idea de p mitjançant un mecanisme. Llavors, això no és satisfactori, en ser la concepció daquesta línia dependent de moviments poc geomètrics (com equivalent a massa mecànics i lligats al món de les aparences), en estar concebuts sobre una aproximació mecànica de lobjecte ideal, la raó p.
|
||
Construcció pas a pas |