CONSTRUCCIÓ D’ARTEFACTES ÒPTICS
|
Projecte: construcció d’algunes joguines òptiques.
En el nostre cas el grup de treball estarà format per quatre alumnes, que
són els que formen un grup base. En la realització d’aquest projecte l’alumnat
hi podrà esmerçar al voltant de tretze hores. Aprofitant l’exposició
fotogràfica que farà un del grups base com a
projecte, podria ser atractiu afegir a l’exposició un annex amb els
aparells construïts amb una nota explicativa de cadascun d’ells tant des del
punt de vista històric com del tècnic.
Possibles joguines òptiques a construir:
Inventat a París el 1825. Es tractava d’un disc o
rectangle de paper subjectat als dos extrems per uns fils de tal manera que
aquests es poguessin remolinar entre el dit i el
polze i un altre dit. Les dues cares del disc presentaven dibuixos diferents
i complementaris (ex.: una gàbia i un ocell), de tal manera que si a aquest
se li imprimia un moviment de rotació ràpid, les imatges es convertien en una
de sola i connexa. |
Inventat
per J.A. Plateau el 1832. L’aparell consistia en un disc amb ranures sobre
les quals s’ordenaven dotze o més imatges de les fases successives d’un
moviment. Mitjançant rosques i cargols el disc es fixava a l’extrem d’una
vareta i es feia girar davant un mirall. La imatge reflectida pel mirall i
observada a través de les ranures prenia un moviment constant. |
Inventat
per W.G. Horner el 1834 i inspirat en el fenaquistoscopi, però amb l’avantatge que la imatge en
moviment la podien observar diverses persones al mateix temps. Consistia en
un tambor de metall o cartró, amb diverses ranures verticals, que girava
horitzontalment al voltant d’un pivot muntat sobre un peu sòlid. El zoòtrop tenia una sèrie de bandes de paper longitudinal igual al perímetre del tambor i la
meitat de la seva alçada. Aquestes bandes es col·locaven dins el tambor i
s’observaven a través de les ranures mentre aquest girava, donant la sensació
de moviment continu de la imatge. Les imatges de les bandes eren dibuixos
senzills que reflectien les diverses fases d’un moviment. |
Foliscopi Inventat
per Linnet el 1868 i anomenat originàriament “Flick-book”. Es tractava de
diverses targetes en cada una de les quals hi ha reproduïda una fase d’un
moviment. Enquadernades aquestes en forma de llibre i passades ràpidament
donava la sensació de moviment. Molt aviat es substituirien les imatges
dibuixades per fotografies i amb invents tan originals com el Mutoscopi. |
Inventat
per E. Reynaud el 1877 era un perfeccionament del zoòtrop. Les ranures eren substituïdes per miralls
rectangulars situats a l’interior del tambor, els quals reflectien les
imatges de la banda, donant una sensació de moviment menys sobtat, més pausat
i amb més lluminositat que el zoòtrop, ja que
eliminava el temps d’obturació. |
·
Potser,
si l’alumnat no té massa referències sobre el tema podrien, abans de començar a
treballar, veure el vídeo del Departament d’Ensenyament La màgia de les imatges en moviment. Trucs i animació que es troba
en la majoria de CRP. També és prou
interessant el vídeo Educació Audiovisual
II. Dos videogrames Les eines de l’audiovisual i de la llanterna màgica al
cinema. Vídeo. Departament d’Ensenyament.
·
És
molt recomanable consultar el llibre d’en Pons Busquet, Jordi. Història d’una fascinació.
Ajuntament de Girona. 2002.
·
També
es pot consultar aquestes pàgines on s’explica d’una manera molt entenedora la
construcció d’aquest objectes:
http://www.xtec.es/audiovisuals/av_aula/pdfs/magia.pdf
http://www.edu365.com/videofoto/animacio/animac4.htm
http://omega.ilce.edu.mx:3000/sites/colibri/cuentos/arte4/htm/sec_13.htm
http://icarito.tercera.cl/icarito/2000/782/pag7.htm
FIXACIÓ
D’OBJECTIUS
El/la coordinador/a del grup enceta la reunió per decidir l’organització i
els objectius del dia. §
Es farà un sol artefacte
de cada proposta? O més d’un? §
Quants aquest matí? §
Veuen les parts del
vídeo que poden ser interessant pel treball? §
Naveguen per Internet per cercar informació? §
Materials necessaris El/la
secretari/a pren nota de les decisions
§
Decideixen treballar
per parelles i cada una d’elles farà una joguina òptica. §
Dos dels alumnes
veuran els vídeos i els altres dos cercaran per internet? §
Els sembla que avui
podran dissenyar i construir dos dels artefactes? En funció de com vagi
aquest matí prendran les decisions pertinents. §
Es decideix els
tipus de vinyetes que es dibuixaran. El/la responsable del
suport tècnic va a buscar a secretaria, consergeria, aula habilitada,
etc. el material necessari que hagi decidit el grup per poder portar a terme
els projectes del matí. El/la responsable del
suport tècnic informàtic, proposa diferents
tipus de formats per les figures a dibuixar en funció de la temàtica que hagi
decidit el grup i si els dibuixos els fan a mà o informàticament. Si s’ha
decidit que alguna de les tasques s’ha de fer informàticament, haurà de veure
quin serà el millor programa o programes per dur-les a terme. Alternativament els membres del grup aniran fent fotografies per poder reflectir el procés
de desenvolupament del projecte en la presentació. POSADA EN COMÚ
Al final del dia, el coordinador modera la reunió, els
membres del grup aporten el treball finalitzat o per acabar i es plantegen
els objectius pel matí següent. Cadascú pren nota de les responsabilitats que
tindrà al dia següent: materials que es necessitaran, cercar algun tipus
d’informació complementària, CD per anar guardant les fotografies, les actes,
el diari etc. El secretari ho anota tot en el diari del grup. TOT EL GRUP Seria molt positiu que l’alumnat portés un diari durant
el treball interdisciplinari. És un
bon instrument de treball, tant per la regulació com per l’autoregulació de l’aprenentatge. La seva lectura proporciona
al professorat un context més ampli en el qual avaluar l’alumnat. El grup
confeccionaria la memòria final amb les actes i els diaris de l’alumnat que
el composa. |