CONSTRUCCIÓ D’ARTEFACTES ÒPTICS

 

Projecte: construcció d’algunes joguines òptiques.

 

En el nostre cas el grup de treball estarà format per quatre alumnes, que són els que formen un grup base. En la realització d’aquest projecte l’alumnat hi podrà esmerçar al voltant de tretze hores. Aprofitant l’exposició fotogràfica que farà un del grups base com a  projecte, podria ser atractiu afegir a l’exposició un annex amb els aparells construïts amb una nota explicativa de cadascun d’ells tant des del punt de vista històric com del tècnic.

 

Possibles joguines òptiques a construir:

 

Taumàtrop

Inventat  a París el 1825. Es tractava d’un disc o rectangle de paper subjectat als dos extrems per uns fils de tal manera que aquests es poguessin remolinar entre el dit i el polze i un altre dit. Les dues cares del disc presentaven dibuixos diferents i complementaris (ex.: una gàbia i un ocell), de tal manera que si a aquest se li imprimia un moviment de rotació ràpid, les imatges es convertien en una de sola i connexa.

 

Fenaquitiscopi 

Inventat per J.A. Plateau el 1832. L’aparell consistia en un disc amb ranures sobre les quals s’ordenaven dotze o més imatges de les fases successives d’un moviment. Mitjançant rosques i cargols el disc es fixava a l’extrem d’una vareta i es feia girar davant un mirall. La imatge reflectida pel mirall i observada a través de les ranures prenia un moviment constant. 

 

Zoòtrop

Inventat per W.G. Horner el 1834 i inspirat en el fenaquistoscopi, però amb l’avantatge que la imatge en moviment la podien observar diverses persones al mateix temps. Consistia en un tambor de metall o cartró, amb diverses ranures verticals, que girava horitzontalment al voltant d’un pivot muntat sobre un peu sòlid. El zoòtrop tenia una sèrie de bandes de paper longitudinal igual al perímetre del tambor i la meitat de la seva alçada. Aquestes bandes es col·locaven dins el tambor i s’observaven a través de les ranures mentre aquest girava, donant la sensació de moviment continu de la imatge. Les imatges de les bandes eren dibuixos senzills que reflectien les diverses fases d’un moviment.

 

Foliscopi

Inventat per Linnet el 1868 i anomenat originàriament “Flick-book”. Es tractava de diverses targetes en cada una de les quals hi ha reproduïda una fase d’un moviment. Enquadernades aquestes en forma de llibre i passades ràpidament donava la sensació de moviment. Molt aviat es substituirien les imatges dibuixades per fotografies i amb invents tan originals com el Mutoscopi.

 

Praxinoscopi

Inventat per E. Reynaud el 1877 era un perfeccionament del zoòtrop. Les ranures eren substituïdes per miralls rectangulars situats a l’interior del tambor, els quals reflectien les imatges de la banda, donant una sensació de moviment menys sobtat, més pausat i amb més lluminositat que el zoòtrop, ja que eliminava el temps d’obturació.

 

 

 

·         Potser, si l’alumnat no té massa referències sobre el tema podrien, abans de començar a treballar, veure el vídeo del Departament d’Ensenyament La màgia de les imatges en moviment. Trucs i animació que es troba en  la majoria de CRP. També és prou interessant el vídeo  Educació Audiovisual II. Dos videogrames Les eines de l’audiovisual i de la llanterna màgica al cinema. Vídeo. Departament d’Ensenyament.

 

·         És molt recomanable consultar el llibre d’en Pons Busquet, Jordi. Història d’una fascinació. Ajuntament de Girona. 2002.

 

·         També es pot consultar aquestes pàgines on s’explica d’una manera molt entenedora la construcció d’aquest objectes:

http://www.xtec.es/audiovisuals/av_aula/pdfs/magia.pdf

http://www.edu365.com/videofoto/animacio/animac4.htm

http://omega.ilce.edu.mx:3000/sites/colibri/cuentos/arte4/htm/sec_13.htm

http://icarito.tercera.cl/icarito/2000/782/pag7.htm

 

 

POSSIBLE DESENVOLUPAMENT D’UNA SESSIÓ

 

Primer dia

 

FIXACIÓ D’OBJECTIUS

 

El/la coordinador/a del grup enceta la reunió per decidir l’organització i els objectius del dia.

§         Es farà un sol artefacte de cada proposta? O més d’un?

§         Quants aquest matí?

§         Veuen les parts del vídeo que poden ser interessant pel treball?

§         Naveguen per Internet per cercar informació?

§         Materials necessaris

 

El/la secretari/a pren nota de les decisions

§         Decideixen treballar per parelles i cada una d’elles farà una joguina òptica.

§         Dos dels alumnes veuran els vídeos i els altres dos cercaran per internet?

§         Els sembla que avui podran dissenyar i construir dos dels artefactes? En funció de com vagi aquest matí prendran les decisions pertinents.

§         Es decideix els tipus de vinyetes que es dibuixaran.

 

El/la responsable del suport tècnic va a buscar  a secretaria, consergeria, aula habilitada, etc. el material necessari que hagi decidit el grup per poder portar a terme els projectes del matí.

 

El/la responsable del suport tècnic informàtic, proposa diferents tipus de formats per les figures a dibuixar en funció de la temàtica que hagi decidit el grup i si els dibuixos els fan a mà o informàticament. Si s’ha decidit que alguna de les tasques s’ha de fer informàticament, haurà de veure quin serà el millor programa o programes per dur-les a terme.

 

Alternativament els membres del grup aniran fent  fotografies per poder reflectir el procés de desenvolupament del projecte en la presentació.

 

POSADA EN COMÚ

Al final del dia, el coordinador modera la reunió, els membres del grup aporten el treball finalitzat o per acabar i es plantegen els objectius pel matí següent. Cadascú pren nota de les responsabilitats que tindrà al dia següent: materials que es necessitaran, cercar algun tipus d’informació complementària, CD per anar guardant les fotografies, les actes, el diari etc.

El secretari ho anota tot en el diari del grup.

 

TOT EL GRUP

Seria molt positiu que l’alumnat portés un diari durant el treball interdisciplinari. És un  bon instrument de treball, tant per la regulació com per l’autoregulació de l’aprenentatge. La seva lectura proporciona al professorat un context més ampli en el qual avaluar l’alumnat. El grup confeccionaria la memòria final amb les actes i els diaris de l’alumnat que el composa.