REPORTATGE EN
VÍDEO SOBRE EL TREBALL INTERDISICIPLINARI |
Projecte: Fer un
reportatge on quedi reflectit el procés seguit en l’elaboració del T.I.:
organització, desenvolupament i presentació de tots els projectes i recerques.
§ El grup o grups de treball estaran formats per quatre alumnes en el nostre supòsit, que són els que formen el grup base.
§ Depenent de les possibilitats de cada centre treballarem amb vídeo digital o analògic. Una càmera de vídeo, una taula mescladora de so i imatge analògics, un vídeo i diversos monitors de televisió ens permetrien treballar en excel·lents condicions, ara bé, si aconseguíssim en el CRP, en algun centre de la zona, pares, etc. una càmera de vídeo i un equip de realització digitals que ens permetessin incorporar elements de les TIC, com ara alguns efectes especials, les capçaleres o els títols de crèdit en el muntatge final.
§ En la realització d’aquest projecte l’alumnat hi podrà esmerçar al voltant de tretze hores.
SINOPSI /
PLANIFICACIÓ. S’haurien de decidir diferents pautes en el desenvolupament del
reportatge: §
Què volem explicar? Com estructurarem el reportatge? §
Quant de temps hem d’esmerçar en cada part? §
Quina duració ha de tenir el reportatge? §
On hem de rodar? §
Hem de pautar les intervencions
de l’alumnat o del professorat? §
Posarem música? De quin tipus? §
Hem de posar títols? Quins? Quan? §
Posarem veu en off? §
Etc. |
Esquema del guió
literari
ORGANITZACIÓ |
PROTAGONISTA |
ESPAI DE
RODATGE |
Presentació
del T.I |
Un/a professor/a |
Aules tutoria |
Composició
dels grups |
Un/a portaveu d’un grup base |
Aules tutoria |
Presentació
dels projectes |
Un/a
portaveu d’un grup base |
Aules tutoria, Aula Informàtica, Taller tecnologia |
Presentacions
de les recerques. |
Un membre
qualsevol d’un grup de recerca |
Aula
Informàtica, Aules tutoria, Carrer |
Presentacions
i exposicions últim dia |
Mesa i
ponents |
Sala
d’actes |
DESENVOLUPAMENT |
|
|
Alumnat
treballant en el projecte |
Grups base
(Uns segons de tots) |
Aules
tutoria, Aula Informàtica, Taller tecnologia |
Alumnat
treballant en les recerques |
Grups
recerca (Uns segons de tots) |
Aula
Informàtica, Carrer |
Alguna
reunió de fixació d’objectius: matí |
Grup base
o recerca i professorat |
Aules
tutoria, Aula Informàtica, Taller tecnologia |
Alguna
reunió de posada en comú: final del treball diari |
Grup base
o recerca |
Aules
tutoria, Aula Informàtica, Taller tecnologia |
GATTACA:
al finalitzar la pel·lícula, algunes opinions |
Qualsevol
alumne/a |
Sala
d’actes o cinema |
GATTACA:
treballant el qüestionari |
Qualsevol
grup base |
Aules
tutoria |
Rebels del
Swing: al finalitzar la pel·lícula, algunes
opinions |
Qualsevol
alumne/a |
Sala
d’actes o cinema |
Rebels del
Swing: debat |
Qualsevol
grup base |
Aules
tutoria |
Guió tècnic o àudio-visual
CONTINGUT |
IMATGE |
PLA |
ÀUDIO |
TÍTOL |
Visualització de l’institut |
Edifici i
entorn, si s’escau, de l’institut |
Pla
general |
Música |
Si no es
veu el nom a la façana, rètol amb el nom de l’institut |
Presentació
del T.I |
Professor/a |
Primer pla |
Veu del professor/a |
Nom del
professor/a i càrrec |
Composició
dels grups |
Alumne/a |
Pla
general amb tot el grup |
Veu de
l’alumne/a |
Nom de
l’alumne/a |
Presentació
dels projectes |
Alumne/a |
Pla
general amb tot el grup i primer pla |
Veu de
l’alumne/a |
Petit
títol amb el nom de cada projecte |
... |
... |
... |
... |
... |
El grup o
grups que duguin a terme aquest projecte podrien formar dos equips de treball:
un pels temes d’ ”organització” i un altre pels de “desenvolupament”. Dintre de
cada equip de treball es repartiran les feines: cadascú anirà enregistrant una
presa per torns; mentrestant, els altres tindran cura del material, faran
observacions al càmera etc. Si el grup tingués més
d’una càmera es podrien fer diferents preses i
desprès en el muntatge decidir les més adient.
La duració
del reportatge hauria de ser com a màxim de 35 minuts.
TEMES REPORTATGE |
TEMPS APROXIMAT(MIN) |
Presentació del T.I |
3 |
Composició dels grups |
2 |
Presentació dels projectes |
3 |
Presentacions de les recerques. |
3 |
Presentacions i exposicions últim dia |
10 |
Alumnat treballant en el projecte |
1 |
Alumnat treballant en les recerques |
1 |
Alguna reunió de fixació d’objectius: matí |
1 |
Alguna reunió de posada en comú: final del treball diari |
1 |
GATTACA: al finalitzar la pel·lícula, algunes opinions |
3 |
GATTACA: treballant el qüestionari |
2 |
Rebels del Swing: al finalitzar la
pel·lícula, algunes opinions |
3 |
Rebels del Swing: debat |
2 |
Abans de començar cada sessió de
treball serà convenient consultar el guió tècnic i decidir què enregistren i
com, és a dir: ordre de l’enregistrament, temps que hi volen destinar, què
necessitaran per fer el rodatge (càmera, trípode,
micròfon extern a la càmera, etc.), a més de quines
funcions es farà càrrec cadascun del components del grup.
El muntage
dependrà del maquinari que hi hagi al centre (propi o deixat) o del que es
pugui disposar (col·laboració de les ràdios o televisions locals).
Una feina a tenir molt en compte és
l’adequació de la veu en off i la música amb les imatges rodades .
Un llibre a consultar és el de Casaponsa, Xavier i altres. El vídeo: estratègies i recursos
didàctics. Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament. 1999