REPORTATGE EN VÍDEO SOBRE EL TREBALL INTERDISICIPLINARI

 

Projecte: Fer un reportatge on quedi reflectit el procés seguit en l’elaboració del T.I.: organització, desenvolupament i presentació de tots els projectes i recerques.

 

§     El grup o grups de treball estaran formats per quatre alumnes en el nostre supòsit, que són els que formen el grup base.

§     Depenent de les possibilitats de cada centre treballarem amb vídeo digital o analògic. Una càmera de vídeo, una taula mescladora de so i imatge analògics, un vídeo i diversos monitors de televisió ens permetrien treballar en excel·lents condicions, ara bé, si aconseguíssim en el CRP, en algun centre de la zona, pares, etc.  una càmera de vídeo i un equip de realització digitals que ens permetessin incorporar elements de les TIC, com ara alguns efectes especials, les capçaleres o els títols de crèdit en el muntatge final.

§     En la realització d’aquest projecte l’alumnat hi podrà esmerçar al voltant de tretze hores.

 

SINOPSI / PLANIFICACIÓ. S’haurien de decidir diferents pautes en el desenvolupament del reportatge:

 

§     Què volem explicar? Com estructurarem el reportatge?

§     Quant de temps hem d’esmerçar  en cada part?

§     Quina duració ha de tenir el reportatge?

§     On hem de rodar?

§     Hem de pautar les intervencions de l’alumnat o del professorat? 

§     Posarem música? De quin tipus?

§     Hem de posar títols? Quins? Quan?

§     Posarem veu en off?

§     Etc.

 

 

 

Esquema del guió literari

 

ORGANITZACIÓ

PROTAGONISTA

ESPAI DE RODATGE

Presentació del T.I

Un/a professor/a

Aules tutoria

Composició dels grups

Un/a portaveu d’un grup base

Aules tutoria

Presentació dels projectes

Un/a portaveu d’un grup base

Aules tutoria, Aula Informàtica, Taller tecnologia

Presentacions de les recerques.

Un membre qualsevol d’un grup de recerca

Aula Informàtica, Aules tutoria, Carrer

Presentacions i exposicions últim dia

Mesa i ponents

Sala d’actes

DESENVOLUPAMENT

 

 

Alumnat treballant en el projecte

Grups base (Uns segons de tots)

Aules tutoria, Aula Informàtica, Taller tecnologia

Alumnat treballant en les recerques

Grups recerca (Uns segons de tots)

Aula Informàtica, Carrer

Alguna reunió de fixació d’objectius: matí

Grup base o recerca i professorat

Aules tutoria, Aula Informàtica, Taller tecnologia

Alguna reunió de posada en comú: final del treball diari

Grup base o recerca

Aules tutoria, Aula Informàtica, Taller tecnologia

GATTACA: al finalitzar la pel·lícula, algunes opinions

Qualsevol alumne/a

Sala d’actes o cinema

GATTACA: treballant el qüestionari

Qualsevol grup base

Aules tutoria

Rebels del Swing: al finalitzar la pel·lícula, algunes opinions

Qualsevol alumne/a

Sala d’actes o cinema

Rebels del Swing: debat

Qualsevol grup base

 

Aules tutoria

 

Guió tècnic o àudio-visual

 

CONTINGUT

IMATGE

PLA

ÀUDIO

TÍTOL

Visualització  de l’institut

Edifici i entorn, si s’escau, de l’institut

Pla general

Música

Si no es veu el nom a la façana, rètol amb el nom de l’institut

Presentació del T.I

Professor/a

Primer pla

Veu  del professor/a

Nom del professor/a i càrrec

Composició dels grups

Alumne/a

Pla general amb tot el grup

Veu de l’alumne/a

Nom de l’alumne/a

Presentació dels projectes

Alumne/a

Pla general amb tot el grup i primer pla

Veu de l’alumne/a

Petit títol amb el nom de cada projecte

...

...

...

...

...

 

El grup o grups que duguin a terme aquest projecte podrien formar dos equips de treball: un pels temes d’ ”organització” i un altre pels de “desenvolupament”. Dintre de cada equip de treball es repartiran les feines: cadascú anirà enregistrant una presa per torns; mentrestant, els altres tindran cura del material, faran observacions al càmera etc. Si el grup tingués més d’una càmera es podrien fer diferents preses i desprès en el muntatge decidir les més adient.

 

La duració del reportatge hauria de ser com a màxim de 35 minuts.

 

TEMES REPORTATGE

TEMPS APROXIMAT(MIN)

Presentació del T.I

3

Composició dels grups

2

Presentació dels projectes

3

Presentacions de les recerques.

3

Presentacions i exposicions últim dia

10

Alumnat treballant en el projecte

1

Alumnat treballant en les recerques

1

Alguna reunió de fixació d’objectius: matí

1

Alguna reunió de posada en comú: final del treball diari

1

GATTACA: al finalitzar la pel·lícula, algunes opinions

3

GATTACA: treballant el qüestionari

2

Rebels del Swing: al finalitzar la pel·lícula, algunes opinions

3

Rebels del Swing: debat

2

 

 

PLA DE TREBALL

Abans de començar cada sessió de treball serà convenient consultar el guió tècnic i decidir què enregistren i com, és a dir: ordre de l’enregistrament, temps que hi volen destinar, què necessitaran per fer el rodatge (càmera, trípode, micròfon extern a la càmera, etc.), a més de quines funcions es farà càrrec cadascun del components del grup.

 

MUNTATGE

El muntage dependrà del maquinari que hi hagi al centre (propi o deixat) o del que es pugui disposar (col·laboració de les ràdios o televisions locals).

Una feina a tenir molt en compte és l’adequació de la veu en off i la música amb les imatges rodades .

 

Un llibre a consultar és el de Casaponsa, Xavier i altres. El vídeo: estratègies i recursos didàctics. Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament. 1999