GRUPS DE RECERCA

 

Cada grup base ha consensuat i decidit en tutories prèvies l’alumnat que anirà a cadascun dels grups de recerca. Els grup de recerca està format per un/a alumne/a escollit/da en cadascun dels grups base per fer les recerques. El treball és individual encara que, òbviament, l’alumnat pot col·laborar en la recerca de la informació.

Una vegada constituïts els grups de recerca el professorat explica els objectius a aconseguir en els propers dies, desprès l’alumnat i el professorat decideixen com organitzen la recerca. Una possibilitat seria fer-ho per parelles, per exemple una parella del grup Chaplin podria dedicar-se a cercar informació del Pre-cine i, fins i tot, un d’ells podria dedicar-se a navegar per internet i l’altre a consultar bibliografia, CD-ROM... i anar-se combinant el tipus de recerca.  

El treball interdisciplinari ha estat dissenyat per dur-se a terme en una setmana més un matí dedicat a les exposicions i a la presentació de la web. El temps per poder dedicar a cadascuna de les propostes és limitat, per aquest motiu les activitats de l’alumnat , possiblement, haurien d’estar orientades ja que seria molt difícil que assolissin els objectius sense aquest recolzament. Si el professorat d’un centre decidís que el treball interdisciplinari es  desenvolupés durant un trimestre, tipus crèdit variable, segurament no caldria aquest recolzament.

A més de les orientacions donades pel professorat al principi del treball als grups de recerca, afegirem enllaços, CD-ROM, bibliografia i exemples d’activitats resoltes per alumnat d’ESO perquè el professorat pugui orientar l’alumnat amb més dificultats.

En general, les biblioteques dels instituts no tenen massa o cap llibre sobre cinema. Una possibilitat podria ser anar a la biblioteca del barri o del poble, però l’experiència ens diu que normalment també és difícil trobar bibliografia específica en biblioteques petites. Seria imprescindible que per trobar informació, a part de l’eina fonamental que són els cercadors que trobem en la xarxa informàtica, el professorat obtingués prèviament llibres especialitzats, CD-ROM, enciclopèdies... que estiguessin a l’aula per a la consulta de l’alumnat. Hi ha força material en els Centres de Recursos Pedagògics.

Tots els treballs que presenten els grups base es posaran a la pàgina web, ara bé, a l’exposició de l’últim dia l’alumnat i el professorat conjuntament decidiran quina serà la primera que visualitzarà el visitant  a l’entrar a la pàgina web.

L’objectiu final és que cada grup base estigui en condicions al finalitzar el treball interdisciplinari de posar A la web tres entrades amb tota la informació recollida i processada pels seus integrants: Història del cinema, Cinema i tècnica i Estudi sociològic.

 

 

HISTÒRIA DEL CINEMA.

Per facilitar el treball de l’alumnat en els grup de recerca podríem fer tres grups amb unes pautes de recerca. Els tres grups podrien ser:

 

*    Grup Chaplin. L’alumnat d’aquest  grup de treball cercaria informació sobre la història del cinema.

*    Grup Tarantino. L’alumnat d’aquest grup cercaria informació sobre els gèneres cinematogràfics, el món de l’animació i de  les sortides acadèmiques relacionades amb el cinema.

*    Grup Hitchcock. L’alumnat d’aquest grup hauria d’organitzar un cercador de directors de cinema, un de termes cinematogràfics i un de vocabulari cinematogràfic.

 

CINEMA I TÈCNICA.

També en aquest apartat podríem fer dos grups amb unes pautes de recerca per facilitar la tasca a l’alumnat. Els dos grups podrien ser:

*    Grup Zoòtrop. L’alumnat d’aquest grup haurà de cercar a internet i en la bibliografia facilitada pel professorat informació sobre aspectes tecnològics relacionats amb el cinema: suport de les pel·lícules, maquinari, tipus de pantalla, de format, etc.

*    Grup DVD. L’alumnat d’aquest  grup es centrarà en el procés de creació d’una pel·lícula des de l’escriptura d’un guió fins a la seva exhibició. El DVD hauria de procurar seqüenciar un projecte cinematogràfic

 

 

ESTUDI SOCIOLÒGIC. Grup Smeagol

L’alumnat que s’especialitza en aquesta línia de treball ha de dissenyar, en primer lloc, una enquesta per un treball de camp que es realitzaria el dia següent a la tarda. L’objectiu de l’enquesta seria fer-nos conèixer els hàbits cinematogràfics de les persones del nostre barri o poble.

L’objectiu consistiria en esbrinar:

 

§         La freqüència d’assistència al cinema

§         Motius

§         Quin tipus de pel·lícula prefereix la població

§         Tipus de sales

§         Veuen pel·lícules en vídeo o DVD?

§         Veuen pel·lícules a la TV?

§         Nom d’un parell de pel·lícules que els hagin impressionat

§         Etc.

 

Una cop revisada l’enquesta pel professorat, es decideix el tipus de mostra: a quantes persones es fa, en quines zones del barri o del poble, intervals d’edat, sexe... (Màxim 10 enquestes per alumne/a).

Crec que seria interessant plantejar-se l’enquesta de la manera més rigorosa possible en el sentit que l’alumnat s’adonés de la dificultat de fer un estudi estadístic, encara que aquest només estigui circumscrit a la seva població o zona d’influència.