ORGANITZACIÓ
|
En tutories prèvies el professorat explica el projecte a
l’alumnat, quin és l’objectiu, l’organització, la concreció etc. i,
conjuntament, conformen els grups i s’assignen les funcions de l’alumnat dins
el grup per acabar fent l’acta de constitució del grup de treball cooperatiu.
Per a la formació dels equips de
treball dins els grups classe o promoció hi ha diferents models a aplicar: (Les metodologies docents i la seva
avaluació. ICE-UAB)
Espontani: l’alumnat tria els
seus companys del grup
Mitjançant sociograma:
es fa la interpretació i amb les dades el professorat forma el grup
Heterogeni: el professorat
selecciona l’alumnat en funció de la diversitat de nivells, de qualificacions,
de capacitats etc.
Homogeni
Mixt: en funció del sexes
L’atzar: el professorat escull
l’alumnat mitjançant un sorteig o similar.
Cap de grup: el professorat
escull un cap de grup i aquest selecciona la resta de components del grup.
COMPOSICIÓ DEL GRUP Sembla que una de les composicions que està donant més
bons resultats és la de dues parelles. L’alumnat escull una parella i el
professorat tria i n’ajunta dues amb criteris de diversitat. És un mètode que
fa que el protagonisme de la decisió estigui al
mateix temps en el professorat i en l’alumnat. En la nostra proposta una
vegada el grup estigui constituït, l’alumnat que el composa haurà de consensuar i escollir un projecte a dur a terme en la
primera part del treball. Si es creu convenient es pot fer una acta de formació del grup fixant les
responsabilitats de cadascú dins del grup cooperatiu. |
ORGANITZACIÓ
DELS GRUPS
El grup treballarà en equip cooperatiu (Les metodologies docents i la seva
avaluació. ICE-UAB). Amb això volem dir que l’alumnat ha de cooperar,
treballar amb els altres per a assolir un objectiu comú, l’alumnat ha
d’assumir que el seu èxit és el del grup, també obliga a saber compartir les
informacions i, a la vegada, serveix per treballar competències transversals
o clau: cooperar, adaptar-se, respectar les opinions dels altres, saber
defensar les seves, acceptar crítiques, etc. |
S’ha d’anar en compte que el grup cooperatiu no acabi sent
un simple repartiment de tasques. El treball cooperatiu no significa
repartir-se la feina segons capacitats i/o habilitats, sinó treballar junts per
aprendre tots el màxim possible del projecte en el que s’està treballant.
En el curs de l’ICE ja esmentat,
proposen un símil esportiu prou reeixit, diuen que el model d’un treball
cooperatiu no podria ser mai un equip de futbol, on cada jugador és un
especialista, sinó que el millor model seria un equip de voleibol, on tots els
components de l’equip han d’aprendre a jugar bé en totes les posicions del joc.
És convenient que per facilitar el treball cooperatiu cada component dins del grup base tingui
una tasca assignada. (Les
metodologies docents i la seva avaluació. ICE de l’UAB).
Una possible distribució podria
ser, en un grup de quatre alumnes:
§
Coordina el treball
que farà l’equip. Modera les reunions que es fan al matí al començar per
marcar els objectius i al final del dia per valorar el treball realitzat §
Revisa el treball ja
fet i té cura d’acomplir el programa previst §
Controla els temps de
lliurament i la realització de les tasques |
§
Anota els acords i
els compromisos a què arriba el grup. Amb les actes, els diaris, etc.
confeccionarà la memòria que el grup haurà de presentar al final del treball.
§
Conserva i arxiva els
documents confeccionats pel grup §
És
el responsable de conservar la documentació lliurada pel professorat:
dossiers, bibliografia, vídeos, CD-ROM, a més de la que grup hagi trobat pel
seu compte i estigui utilitzant. §
Comunica al
professorat els resultats i opinions de l’equip |
§
Encarregada/at d’aconseguir els materials que l’equip necessita;
controla que tots els material utilitzats estiguin ordenats, nets i en ple
funcionament (especialment important en la primera part del treball). §
És qui lliura els
treball produïts pel seu grup §
Serà l‘enllaç amb els
grups que desenvolupen els projectes de reportatge, tant el fotogràfic com el
de vídeo com el de protocol. |
§
Tindrà la
responsabilitat de tot el relacionat amb el software que necessiti l’equip i
haurà de decidir quins són els millors programes per cada part del treball: Word, Excel, Power Point, Paint Shop Pro, etc. §
Serà responsable de
fer propostes i suggeriments sobre el disseny
per a les presentacions. Serà, però, el grup en conjunt qui finalment
decidirà les que cregui més convenients per a
cada situació. |
Una vegada constituït el grup s’hauria de fer una acta de formació del grup on constarà
tot allò que s’hagi acordat, és a dir, nom i càrrec i les funcions de cada
càrrec. Aquesta acta l’hauran de signar tots els membres del grup.
Per a aconseguir l’objectiu que ens hem proposat en el treball interdisciplinari treballarem amb dos
agrupaments diferents: grup base i grup recerca.
Amb aquest dos agrupaments l’alumnat haurà d’assumir
diferents rols i responsabilitats al llarg del treball interdisciplinari.
ROLS ALUMNAT §
Tindrà
una tasca assignada dins el grup base : coordinador/a, secretari/a, suport
tècnic, etc. §
Quan
el grup base comenci a treballar en el projecte escollit cada membre de
l’equip durant el desenvolupament haurà d’assumir diferents responsabilitats:
guió tècnic, fotografia, rodatge,... §
En
el grup de recerca , depenent de l’organització que s’acabi duent a terme:
treball individual, amb parelles,..
recerca: bibliogràfica, internet CD-ROM,
etc. |