ORGANITZACIÓ

 

En tutories prèvies el professorat explica el projecte a l’alumnat, quin és l’objectiu, l’organització, la concreció etc. i, conjuntament, conformen els grups i s’assignen les funcions de l’alumnat dins el grup per acabar fent l’acta de constitució del grup de treball cooperatiu.                                     

Per a la formació dels equips de treball dins els grups classe o promoció hi ha diferents models a aplicar: (Les metodologies docents i la seva avaluació. ICE-UAB)

*      Espontani: l’alumnat tria els seus companys del grup

*      Mitjançant sociograma: es fa la interpretació i amb les dades el professorat forma el grup

*      Heterogeni: el professorat selecciona l’alumnat en funció de la diversitat de nivells, de qualificacions, de capacitats etc.

*      Homogeni

*      Mixt: en funció del sexes

*      L’atzar: el professorat escull l’alumnat mitjançant un sorteig o similar.

*      Cap de grup: el professorat escull un cap de grup i aquest selecciona la resta de components del grup.

 

 

COMPOSICIÓ DEL GRUP

Sembla que una de les composicions que està donant més bons resultats és la de dues parelles. L’alumnat escull una parella i el professorat tria i n’ajunta dues amb criteris de diversitat. És un mètode que fa que el protagonisme de la decisió estigui al mateix temps en el professorat i en l’alumnat. En la nostra proposta una vegada el grup estigui constituït, l’alumnat que el composa haurà de consensuar i escollir un projecte a dur a terme en la primera part del treball.

Si es creu convenient es pot fer una acta de formació del grup fixant les responsabilitats de cadascú dins del grup cooperatiu.

 

 

ORGANITZACIÓ DELS GRUPS

El grup treballarà en equip cooperatiu (Les metodologies docents i la seva avaluació. ICE-UAB). Amb això volem dir que l’alumnat ha de cooperar, treballar amb els altres per a assolir un objectiu comú, l’alumnat ha d’assumir que el seu èxit és el del grup, també obliga a saber compartir les informacions i, a la vegada, serveix per treballar competències transversals o clau: cooperar, adaptar-se, respectar les opinions dels altres, saber defensar les seves, acceptar crítiques, etc.

 

 

S’ha d’anar en compte que el grup cooperatiu no acabi sent un simple repartiment de tasques. El treball cooperatiu no significa repartir-se la feina segons capacitats i/o habilitats, sinó treballar junts per aprendre tots el màxim possible del projecte en el que s’està treballant.

En el curs de l’ICE ja esmentat, proposen un símil esportiu prou reeixit, diuen que el model d’un treball cooperatiu no podria ser mai un equip de futbol, on cada jugador és un especialista, sinó que el millor model seria un equip de voleibol, on tots els components de l’equip han d’aprendre a jugar bé en totes les posicions del joc.

   

És convenient que per facilitar el treball cooperatiu cada component dins del grup base tingui una tasca assignada. (Les metodologies docents i la seva avaluació. ICE de l’UAB). Una possible distribució podria ser, en un grup de quatre alumnes:

 

COORDINADOR/A.

§         Coordina el treball que farà l’equip. Modera les reunions que es fan al matí al començar per marcar els objectius i al final del dia per valorar el treball realitzat

§         Revisa el treball ja fet i té cura d’acomplir el programa previst

§         Controla els temps de lliurament i la realització de les tasques

 

SECRETÀRIA/I

§         Anota els acords i els compromisos a què arriba el grup. Amb les actes, els diaris, etc. confeccionarà la memòria que el grup haurà de presentar al final del treball.

§         Conserva i arxiva els documents confeccionats pel grup

§         És el responsable de conservar la documentació lliurada pel professorat: dossiers, bibliografia, vídeos, CD-ROM, a més de la que grup hagi trobat pel seu compte i estigui utilitzant.

§         Comunica al professorat els resultats i opinions de l’equip

 

SUPORT TÈCNIC

§         Encarregada/at d’aconseguir els materials que l’equip necessita; controla que tots els material utilitzats estiguin ordenats, nets i en ple funcionament (especialment important en la primera part del treball).

§         És qui lliura els treball produïts pel seu grup

§         Serà l‘enllaç amb els grups que desenvolupen els projectes de reportatge, tant el fotogràfic com el de vídeo com el de protocol.

 

SUPORT TÈCNIC INFORMÀTIC

§         Tindrà la responsabilitat de tot el relacionat amb el software que necessiti l’equip i haurà de decidir quins són els millors programes per cada part del treball: Word, Excel, Power Point, Paint Shop Pro, etc.

§         Serà responsable de fer propostes i suggeriments sobre el disseny  per a les presentacions. Serà, però, el grup en conjunt qui finalment decidirà les que cregui més convenients per a  cada situació.

 

 

Una vegada constituït el grup s’hauria de fer una acta de formació del grup on constarà tot allò que s’hagi acordat, és a dir, nom i càrrec i les funcions de cada càrrec. Aquesta acta l’hauran de signar tots els membres del grup.

Per a aconseguir l’objectiu que ens hem proposat en el  treball interdisciplinari treballarem amb dos agrupaments diferents: grup base i grup recerca.

 

 

El grup base està format per dues parelles. L’alumnat escull una parella i el professorat tria i ajunta dues parelles amb criteris de diversitat i aquestes s’han posat d’acord en escollir un projecte. Tindrà dues funcions: la primera, desenvolupar el projecte escollit, i la segona, amb les informacions que cada alumne/a ha aconseguit en el grup recerca presentar una proposta per incloure-la en la web

El grup recerca està format per un/a alumne/a escollit/da en cadascun dels grups base per fer les recerques necessàries perquè el seu grup tingui la informació suficient per poder presentar la proposta que serà inclosa en la web.

 

 

 

Amb aquest dos agrupaments l’alumnat haurà d’assumir diferents rols i responsabilitats al llarg del treball interdisciplinari.

 

ROLS ALUMNAT

§         Tindrà una tasca assignada dins el grup base : coordinador/a, secretari/a, suport tècnic, etc.

 

§         Quan el grup base comenci a treballar en el projecte escollit cada membre de l’equip durant el desenvolupament haurà d’assumir diferents responsabilitats: guió tècnic, fotografia, rodatge,...

 

§         En el grup de recerca , depenent de l’organització que s’acabi duent a terme: treball individual, amb parelles,..  recerca: bibliogràfica, internet CD-ROM, etc.