SEQÜÈNCIACIÓ

 

En tutories prèvies l’alumnat i el professorat han format els grups de treball de quatre alumnes en funció, entre altres variables, del projecte escollit, que aquest grup base durà a terme en la primera part del treball. S’hauria d’aconseguir  que es fessin tots els projectes proposats i tenir present, també, que alguns els farà més d’un grup. Recordem quins són els projectes proposats:

 

Organigrama

 

 

 

L’alumnat que composa els grups base decideix a quin grup de recerca anirà cadascun dels seus membres (màxim dotze alumnes per grup de recerca). Per exemple: cadascun dels alumnes que forma un dels grups base que han escollit el projecte Artefactes decideix a quin dels grups de recerca vol pertànyer.

 

Organigrama

 

 

El treball és desenvoluparà durant cinc dies i en un sisè es faran les exposicions dels grups, una de les quals serà la presentació de la web general.

 

PRIMERA PART DEL TREBALL.

Els tres primers dies, durant aproximadament tretze hores,  el grup base treballa en el projecte que hagi escollit. L’objectiu és doble, primer realitzar aquest projecte i, segon, ser capaços de saber explicar utilitzant, si escau, les TIC totes les fases del projecte, des del disseny fins al producte final.

Hi haurà un professor coordinador de cada projecte, però és probable que algun d’ells hagi de coordinar més d’un grup que hagi escollit el mateix projecte. Seria òptim que el professor/a pogués fer el seguiment durant tota la setmana, tant en les activitats relacionades amb el projecte com en les de recerca.

 

SEGONA PART DEL TREBALL

Els dos últim dies, aproximadament deu hores, l’alumnat que el grup base hagi decidit prèviament treballarà en els grups de recerca: CHAPLIN, HITCHCOCK, TARANTINO, SMEAGOL, ZOÒTROP I DVD. Si continuem amb el supòsit d’un centre amb tres línies, cada grup tindria aproximadament dotze membres. Bàsicament, l’alumnat estarà a les aules d’Informàtica, biblioteca o aules habilitades per fer la recerca. La tasca del professorat ha de ser l’estrictament necessària perquè hi hagi un bon clima de treball i ajudar a resoldre els problemes tècnics i logístics que es presentin. L’objectiu és aconseguir:

§         Uns apunts d’història del cinema

§         Un cercador de directors de cinema

§         Un diccionari de vocabulari cinematogràfic

§         Informació sobre conceptes tècnics relacionats amb el cinema

§         Un estudi sociològic dels hàbits cinematogràfics de la nostre població o barri

§         Oferta docent relacionada amb el cinem per tal d’incorporar aquesta informació a la web.

 

L’únic grup que necessitarà una especial cura és el de Smeagol ja que part del seu treball s’ha de fer fora del centre. Caldrà, per tant, demanar els permisos corresponents als pares, ajudar-los a resoldre els problemes amb l’elaboració de l’enquesta, els problemes de reprografia, el buidatge etc. En general, a la majoria de l’alumnat de l’ESO els manca experiència en un  treball de camp.

Malgrat que la feina de recerca és individual, òbviament l’alumnat pot col·laborar, distribuir-se les tasques, etc, sempre que això no signifiqui que hi hagi alumnat que no faci el treball encomanat pel seu grup base.

 

PEL·LÍCULES. Durant aquest dies del treball l’alumnat veurà dues pel·lícules: GATTACCA i Rebels del Swing, i les treballarà en el  grup base per posteriorment fer un debat, si s’escau. Això fa, aproximadament, un total de set hores: tres de visualització i quatre de treball i debat.

 

PROPOSTA. Al final del treball cada grup base haurà de lliurar un CD al grup responsable de construir la pàgina web. Aquest CD haurà de contenir: el projecte desenvolupat pel grup base, una presentació del mateix amb català i amb anglès o francès, els treballs realitzats per cadascun dels components del grup base en cadascun dels grups de recerca, els dossiers realitzats sobre les pel·lícules i la memòria de tot el treball. Els treballs de tots el grups base es posaran a la pàgina web, ara bé, a l’exposició de l’últim dia l’alumnat i el professorat conjuntament decidiran quina serà la primera proposta que visualitzarà el visitant a l’entrar a la pàgina web, tant dels projectes com de les recerques.

EXPOSICIÓ.  Els grups base faran una exposició del treball interdisciplinari que consistirà en:

§         Valoració del desenvolupament del treball interdisciplinari

§         Presentació:

o        Del seu projecte. Breu descripció del mateix i visualització de part o de tot el projecte: vídeo, reportatge, etc., en funció del temps disponible i del que hagi decidit el grup de protocol.

o        La seva proposta de recerques (historia del cinema, estudi sociològic, etc.) per posar a la web. 

(Tots els components del grup han de participar en l’exposició.)

 

SISÉ DIA

Seria recomanable que el dia de la presentació (sisè dia) no fos consecutiu als cincs dies de treball interdisciplinari, bàsicament per dos motius:

§         com que el professorat, desprès dels cinc dies de treball ja tindrà prou informació per avaluar l’alumnat, només faltarà la valoració de l’exposició dels grups, l’alumnat podria aprofitar aquest marge de temps per completar alguna de les parts del treball, tot i que seria en horari no lectiu.

·         una altra raó podria ser el voler donar un caire institucional a les exposicions dels grups i a la presentació de la pàgina web, organitzant-ho de manera que hi poguessin  assistir tots els membres de la comunitat educativa que hi estiguessin interessats (fent-t’ho en horari no lectiu): AMPA, professorat d’altres nivells, CRP, representants d’altres instituts, etc.,  i així prestigiar el treball fet per l’alumnat.