METODOLOGIA

 

Per què competències? Per què un treball interdisciplinari? Per què el treball en grup cooperatiu?

 

 

Per què competències?

 

Andreas Schleicher, director de l'Estudi PISA-OCDE, va presentar en el Congrés de competències bàsiques a Barcelona de juny del 2003 el seu treball: L'avaluació de les competències de l'alumnat. PISA 2000: Dades sobre la qualitat i l'equitat del rendiment educatiu,  argumentava que:en el passat, un dels rols principals dels sistemes educatius era el d'inculcar habilitats tradicionals. Una de les característiques d'aquestes habilitats era que canviaven molt a poc a poc. En el passat, pel que fa a la formació de les habilitats era, doncs, raonable assumir que el que s'havia après al final de l'escolarització seria vàlid per a tota la vida. L'educació i la formació orientades cap a la preparació per a l'entrada directa al món laboral tenien, doncs, una forta justificació. Tanmateix, actualment el sector industrial de l'economia està disminuint de manera ràpida en tots els països de l'OCDE. Algunes previsions suggereixen que pel 2020, moment en el qual qualsevol reforma educativa duta a terme en el moment actual tindrà efecte en el mercat laboral, la producció industrial en els països de l'OCDE com a mínim s'haurà doblat, mentre que els llocs de treball relacionats amb la indústria hauran disminuït un 10-12 per cent del total de la mà d'obra. Els llocs de treball relacionats amb la indústria s'aniran reemplaçant, cada vegada més, per llocs de treball que requereixen un coneixement intensiu, i el coneixement esdevindrà el recurs econòmic clau. Contràriament al que succeeix amb les habilitats tradicionals, el coneixement esdevé obsolet ràpidament, i els treballadors del coneixement s'han de posar al dia de manera regular. Això ens demostra la importància del fet que, dins dels sistemes educatius actuals, s'inculqui als joves, més enllà dels coneixements i competències en àrees clau, la capacitat i la motivació a continuar el seu aprenentatge al llarg de tota la vida. Per aconseguir-ho, l'alumnat ha de ser capaç de dirigir el seu propi aprenentatge: establir objectius, perseverar, fer un seguiment del seu propi progrés i ajustar les seves estratègies d'aprenentatge a mesura que sigui necessari. Així doncs, a més d'inculcar coneixement, els sistemes educatius han de contribuir al desenvolupament tant de capacitats de pensament que permetin analitzar, comparar, contrastar, criticar i avaluar, com de capacitats creatives amb les quals imaginar, fer hipòtesis, descobrir i inventar

 

Ara, potser, ens hauríem de posar-nos d’acord en què és una competència?

Dominique Simone Rychen va participaren el Congrés de competències bàsiques a Barcelona de juny del 2003. Responsable del projecte DeSeCo (Definiton and Selection of Competències. OCDE). En la seva ponència de títol: La naturalesa de les competències clau. Una perspectiva interdisciplinària i internacional. Alguns resultats del projecte DeSeCo de l’OCDE, definia una competència com “l’habilitat de complir les exigències complexes amb èxit mitjançant la mobilització dels prerequisits psicosocials i, a més, afegia que en el projecte les expressions competència i habilitat no es feien servir com a sinònims. L’expressió competència (un concepte holístic) es refereix a un sistema complex d’acció que engloba coneixement i components tant cognitius com no cognitius, mentre que l’expressió habilitat s’empra per definir l’habilitat per realitzar una acció motriu i/o una acció cognitiva, en gran mesura referides a habilitats cognitives

En la Conferencia Nacional d’Educació  2000-20002, les competències es definien com “aprenentatges que comprenen el desenvolupament de capacitats més que l’exclusiva adquisició de continguts puntuals i descontextualitzats. El corrent de les competències bàsiques implica la recerca d’allò que sigui essencial per ésser après. Es tracta de seleccionar aquelles capacitats que, d’alguna manera es considerin realment indispensables per facilitar la plena realització personal i social

Jaume Sarramona i López. President del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu. Departament d'Ensenyament. (L'aportació de Catalunya a la identificació, gradació i avaluació de les competències bàsiques), en la seva ponència en el Congrés de Competències Bàsiques deia que “vincular les competències amb les capacitats suposa destacar el caire aplicatiu dels aprenentatges. Sempre s’ha entès una persona “competent” com aquella capaç de resoldre els problemes propis del seu àmbit d’actuació. Les competències tenen un caire transversal o, si es prefereix, interdisciplinari, respecte a les disciplines acadèmiques, perquè integren aprenentatges de diverses procedències en un conjunt significatiu per interpretar i resoldre situacions que, com ja s’ha assenyalat, sempre seran de naturalesa complexa. Això no ha d’impedir, però, que des de cadascuna de les àrees acadèmiques o curriculars es determinin aprenentatges específics que han de resultar rellevants en l’adquisició de competències concretes. El concepte va néixer en el context de la formació professional i s’està expandint al conjunt del sistema educatiu. Parlem de “competències bàsiques” o de "competències clau" per fer referència a allò que cal esperar d’una escolaritat obligatòria i es defineixen com a "competències professionals" les que serveixen per determinar quines han de ser les fites que han de guiar la formació de les titulacions tècniques i universitàries”.

 

Però, quines competències?

La Conferència Nacional d’Educació proposava una gradació de les competències bàsiques i la conseqüent avaluació però ho feia des del punt de vista de les matèries, pel meu projecte necessitava competències molt més generals, clau, com a vegades son anomenades.

Dominique Simone Rychen en la ponència esmentada anteriorment es preguntava:

*      ¿Quines són les competències perquè una persona pugui tenir èxit a la vida i viure de manera responsable i perquè la societat pugui enfrontar els reptes del present i del futur?

 

*      ¿Quins conceptes i quins models poden ajudar a definir les competències i formar la base per a la selecció d’un conjunt restringit de competències clau?

 

*      ¿Quines altres competències, a més de la lectura, l’escriptura i les habilitats en TIC, són necessàries perquè una persona pugui desenvolupar-se a la vida amb èxit i de forma responsable i perquè la societat pugui afrontar els reptes del present i del futur?

 

*      ¿És possible determinar un conjunt restringit de competències clau entenen la paraula “clau” com a sinònim de ”essencial” o “important”? I si és així, ¿quins són els fonaments quant a normativa, teòrics i conceptuals, per definir i seleccionar un conjunt restringit de competències clau?

 

LES COMPETÈNCIES CLAU

La proposta que fa el projecte DeSeCo és la d’agrupar les competències clau en tres nivells:

 

*      La interacció dins d’uns grups socialment heterogenis

*      Actuar de forma autònoma

*      Fer servir les eines de forma interactiva.

De cadascun d’aquests àmbits o nivells el projecte DeSeCo identifica tres competències.

 

La interacció dins d’uns grups socialment heterogenis

Contribueixen a obtenir resultats d’alt valor tant a nivell personal com a nivell social per sortir-se'n a la vida. S’han identificat les següents competències clau:

*      La capacitat de relacionar-se bé amb altres persones.

Aquesta competència clau permet que les persones iniciïn, mantinguin i gestionin les relacions personals.

*      La capacitat de cooperar, treballar en equip.

            Aquesta competència clau permet que les persones puguin treballar juntes per aconseguir una fita

            comuna  

              

*      La capacitat de gestionar els conflictes i resoldre’ls.

Aquesta competència clau implica que les persones entenen que el conflicte és un aspecte intrínsec en les relacions personals i que s’ha d’enfocar la seva gestió i resolució de forma constructiva.    

                                                                            

Actuar de forma autònoma

Hi ha dues idees centrals i interrelacionades a l’hora d’actuar de forma autònoma: el desenvolupament de la identitat personal i la pràctica de l’autonomia relativa en el moment de decidir, escollir i actuar dins d’un context donat. S’han identificat les següents competències clau:

*      La capacitat d’exercir els seus drets i la capacitat de prendre responsabilitats

Aquesta competència clau atorga a les persones el poder de mostrar-se com a individus als quals s’ha de tenir en compte. Els possibilita escollir de forma responsable com a ciutadans i ciutadanes, com a integrants d’una família, com a treballador/es, com a consumidor/es, etc.

*      La capacitat de formar i dur a terme plans de vida i projectes personals

Aquesta competència clau permet que les persones conceptualitzin i realitzin els objectius que donen sentit a les seves vides i que, a més, siguin conseqüents amb els seus propis valors.

*      La capacitat d’actuar dins de la gran perspectiva / el context més gran

Aquesta competència clau implica que les persones entenguin com funciona el context més gran i quin lloc hi ocupen, quins són els temes en joc, quines són les possibles conseqüències de les seves accions i que siguin capaces de tenir en compte aquests factors a l’hora d’actuar.

 

Fer servir les eines de forma interactiva

S’empra la paraula “eina” en el sentit més ampli. Engloba els instruments que són rellevats a l’hora de complir moltes exigències quotidianes i professionals, incloent el llenguatge, la informació i els coneixements (implica el contingut del pla d’estudis escolar tradicional), a més d’entitats físiques (com ara ordinadors i màquines). Per fer servir una eina de forma interactiva s’ha d’assumir que existeix una familiaritat amb l’eina, però que, a més a més, l’eina pot fer canviar la forma amb la qual es pot interactuar amb el món. S’han identificat les següents competències clau:

*      La capacitat de fer servir de forma interactiva el llenguatge i els símbols

Aquesta competència clau es refereix a l’ús efectiu del llenguatge i els símbols de diverses formes i en diverses situacions per tal d’aconseguir els objectius de comunicar-se amb els altres i de desenvolupar coneixements i capacitats.

*      La capacitat de fer servir de forma interactiva els coneixements i la informació

Aquesta competència clau es refereix a l’ús efectiu de la informació i els coneixements. Permet que les persones gestionin els coneixements i la informació i que siguin capaces de fer-los servir com a base per entendre opcions, formar opinions, prendre decisions i emprendre accions.

*      La capacitat de fer servir de forma interactiva la (nova) tecnologia

Aquesta competència clau es refereix no només a les habilitats tècniques que calen per fer servir una tecnologia concreta per exemple, internet, sinó també a ser conscient de les noves formes d’interacció possibles amb l’ús de la tecnologia. Aquesta competència permet que les persones adaptin el seu comportament en la vida quotidiana a tot allò que comporta aquest nou mitjà

 

*      La capacitat de relacionar-se bé amb altres persones

*      La capacitat de cooperar, treballar en equip

*      La capacitat de gestionar els conflictes i resoldre’ls

 

*      La capacitat d’exercir els seus drets i la capacitat de prendre responsabilitats

*      La capacitat de formar i portar a terme plans de vida i projectes personals

*      La capacitat d’actuar dins de la gran perspectiva / el context més gran

 

*      La capacitat de fer servir de forma interactiva el llenguatge i els símbols

*      La capacitat de fer servir de forma interactiva els coneixements i la informació

*      La capacitat de fer servir de forma interactiva la (nova) tecnologia

 

Perquè treball interdisciplinari? 

 

La interdisciplinarietat curricular. (Treballem per projectes: una proposta interdisciplinari entre les àrees d'expressió i el treball a les tutories de secundària. Carles Casals Gomà i Maria Rosa Navarro Roca. Curs 2001 – 2002). Quan parlem d'interdisciplinarietat estem parlant d'una manera de veure l'ensenyament i l’educació, parlem d'una manera d'entendre l'educació centrada en qui la rep, l'alumne, més que no pas en els continguts o les matèries en si mateixes. Si centrem l’educació en qui la rep, hem d'apropar-la el màxim possible a la realitat en la qual estan immersors, contemplar els elements de la quotidianeitat , observar-los, conèixer-los, actuar sobre els mateixos i transformar-los en coneixement crític i significatiu. Creiem doncs, que en plena societat de la informació, l’educació ha de posar més l’accent en de la realitat en què es troben els alumnes, com un lloc on s'hi integren les diferents matèries d'aprenentatge estretament relacionades entre si. El treball interdisciplinari afavoreix l’educació integral de l’alumne i suposa un enriquiment en tant que els nous aprenentatges s’interelacionen amb el bagatge de coneixements que l’alumne ja disposa. La guia del professor cap a la descoberta de la interrelació entre les diferents àrees del coneixement suposa en si mateixa l’ assimilació d'un pensament més globalitzador. Els plantejaments interdisciplinaris eviten la descontextualització de l'ensenyament i els plantejaments que separen l'escola del viure quotidià. Tal i com deia Freinet, no podem separar l'escola de la vida dels nostres alumnes "amb un cop de timbre que els digui fins ara vivíeu i a partir d'ara estudiareu.

 

Defensem la interdisciplinarietat en els nostres projectes ja que en definitiva entenem com diu Zabala que "la interdisciplinarietat no és una tècnica didàctica sinó una actitud envers el procés d'ensenyament", lliguem el procés d'aprenentatge a la realitat i el viure quotidià dels alumnes i a partir d'aquí fem-los avançar donant importància als seus interessos, iniciant projectes d'investigació-acció que els permetin fer reflexions i treure conclusions entorn els objectius i la pròpia vivència.

 

Treballar per projectes vol dir:

*      Realitzar un procés d’acció completa: Idear, Planificar, Executar, Presentar i Avaluar

*      L’objectiu explícit ha de ser la materialització d’alguna cosa real útil.

 

 

Per tant el disseny del treball interdisciplinari haurà de complir les següents condicions:

*      Que emplaci a l’alumnat a una acció completa

*      Que sigui curricular

*      Que es realitzi en treball cooperatiu

*      Que se n’obtingui un resultat tangible

 

 

Per què el treball cooperatiu? .

L’aprenentatge cooperatiu (Les metodologies docents i la seva avaluació. ICE-UAB)

El Treball Cooperatiu és un instrument privilegiat per a l’aprenentatge:

*      La diversitat no és un problema, sinó una avantatge.

*      És més fàcil acceptar l’ajuda d’un igual que d’un superior 

*      Els alumnes fan pinya i s’identifiquen fàcilment com a grup, un grup que en aquest cas té un objectiu    comú al professorat: aprendre.

*      En el treball en comú hi ha discrepàncies: els components d’un equip cooperatiu hauran de justificar les idees, raonar-les i buscar arguments per convèncer els altres membres del grup; per tant el TC obtindrà un millor aprenentatge; un aprenentatge “pensat i interioritzat”, és a dir, un “aprenentatge significatiu”.

*      Canvia a millor el clima de la classe, tant en allò que fa referència a les relacions entre alumnes, com                  a les relacions entre professorat i alumnat.

*      Els alumnes se senten més lliures, no tenen la sensació de ser manats.

*      Per al professorat, el TC té l’avantatge de “fer transparent el procés d’aprenentatge”. Veurem com aprenen els alumnes i això ens permetrà intervenir i facilitar l’aprenentatge, quan faci falta.

*      El TC descarrega en part el professorat de la feixuga i, a vegades, aclaparadora tensió del temps de classe. Una vegada programat i posat en marxa el treball cooperatiu, els alumnes saben el que han de fer en cada moment i, miracle!, fins i tot, podem aconseguir que es posin a treballar sols.

 

 

A més, si desenvolupem les tasques que en el projecte ha de desenvolupar l’alumnat en un grup cooperatiu veurem la complexitat i l’abast d’aquest model organitzatiu.

 

Per desenvolupar el treball cooperatiu l’alumnat ha de:

*      Elaborar el pla de treball

*      Fer guió detallat del contingut

*      Relacionar recursos disponibles

*      Dividir-se la tasca en parts

*      Concretar calendari de realització

*      Formalitzar el contracte de grup

*      Acordar amb el professorat el pla inicial.

*      Realitzar les tasques individuals

*      Construir el producte comú

*      Posar en comú parts individuals

*      Articular-les segons guió en comú

*      Tenir una visió global del treball

*      Lliurar un producte final amb:

*      Contingut

*      Memòria del procés

*      Annexos documentals

*      Exposar el treball

*      Al grup classe

*      Al professorat

*      Al públic (alumnat, pares etc.)

*      Avaluar

*      Autovaluar-se

*      Ser avaluat pel grup cooperatiu

*      Autoavaluar-se com a grup cooperatiu

 

 

 

 

L’experiència en activitats d’aprenentatge on hem aplicat els grups cooperatius com a model organitzatiu ens ha fet constatar que:

 

*      Millora les relacions entre els alumnes i entre aquests i el professorat

 

*      Augmenta l’interès dels estudiants pel seu propi aprenentatge

 

*      Millora  considerablement els “aprenentatges significatius”

 

*      Canvia favorablement la “gestió social” de les aules

 

*      Incrementa l’adquisició de les Competències Clau lligades a la comunicacsocialització de l’alumnat.

.

*      Hi ha un canvi en la percepció de l’alumnat respecte del rol del professorat: aquest no “ensenya”,

     ajuda a aprendre; el professorat no ho sap tot  aprèn mentre ajuda a aprendre

 

*      El professor es converteix en un facilitador i un organitzador

o        Identifica oportunitats d’aprenentatge

o        Ofereix recursos

o        Facilita l’organització

o        Desenvolupa estratègies