PRESENTACIÓ

En els cursos 00-01 i 01-02 a l’IES Matadepera vaig organitzar i coordinar el crèdit de síntesi Pitàgores, més que un teorema. L’equip docent va decidir que el nivell més adequat per aplicar-lo era 4t d’ESO. El crèdit estava pensat per treballar-lo individualment i en grup durant cinc dies més un sisè d’exposició oral.

TREBALL INDIVIDUAL DE LES SEGÜENTS MATÈRIES

*      C. Naturalesa. Vídeo: “El espinazo de la noche  de Carl Sagan. Es treballa a través d’un qüestionari.

*      Socials. Contextualització històrica de Pitàgores i la seva època.

*      Català. Vocabulari de les matemàtiques. Exercicis sobre les arrels lèxiques dels vocables de les matemàtiques.

*      Castellà. Vídeo: “Contatc”,  pel·lícula de ciència ficció . L’alumnat contestarà un qüestionari sobre la pel·lícula.

*      Anglès. Introducció del concepte de CdS i presentació del crèdit sobre Pitàgores.

TRIA DE PROJECTE I TREBALL EN GRUP

*      Matemàtiques.  Nombres poligonals (nombres i formes).  Representació i estudi dels nombres (triangulars, oblongs, piramidals, amics, perfectes etc.). Recopilació de demostracions del teorema de Pitàgores. Utilització de càmera digital i P. Point per fer les presentacions.

*      Música. Construcció d’un monocordi i altres instruments. Proporció àuria a la música.

*      EVP. La secció àuria en l’art: procediments  gràfics per obtenir la divisió àuria, l’estrella de cinc puntes i la secció àuria, la proporció en la figura humana, etc.

*      Cultura clàssica. Hauríem de poder respondre: Qui era Pitàgores? On i quan va viure? Què era l’escola pitagòrica? etc.

*      TIC I. Elaboració d’un reportatge sobre el crèdit i la seva concreció utilitzant P. Point o similar, PSP o similar, càmera digital, vídeo, etc.

*      TIC II. Construcció d’una pàgina Web. Aquesta hauria de tenir una presentació del crèdit i desprès una entrada per cadascun dels apartats que es treballaran, tant dels individuals com els de grup.

La pàgina web que podeu consultar va ser triada d’entre les tres que varen construir els alumnes que van realitzar el crèdit. Els mateixos alumnes que l’havien construïda la van revisar uns dies després de finalitzar el crèdit perquè  malgrat que era operativa tenia algun problemes en els enllaços. L’he tornada a revisar perquè el seu funcionament sigui més àgil, però tot i això no està encara en condicions de ser posada a la xarxa, però he preferit que es veiés el producte final “real” del treball.

Els projectes inclosos a la pàgina web estan sense revisar ni corregir. Els diferents grups van donar els seus material als grups que construïen les pàgines web i aquests van posar aquesta informació. N’hi ha alguns que són  excel·lents i val la pena mirar-se’ls.