PRESENTACIÓ
|
En els cursos 00-01 i 01-02 a l’IES
Matadepera vaig organitzar i coordinar el crèdit de síntesi Pitàgores, més
que un teorema. L’equip docent va decidir que el nivell més adequat per
aplicar-lo era 4t d’ESO. El crèdit estava pensat per
treballar-lo individualment i en grup durant cinc dies més un sisè d’exposició
oral.
TREBALL INDIVIDUAL DE LES
SEGÜENTS MATÈRIES C. Naturalesa. Vídeo: “El espinazo de la noche” de Carl Sagan. Es treballa a través d’un qüestionari. Socials. Contextualització històrica de
Pitàgores i la seva època. Català. Vocabulari de les matemàtiques.
Exercicis sobre les arrels lèxiques dels vocables de les matemàtiques. Castellà. Vídeo: “Contatc”, pel·lícula de ciència ficció . L’alumnat
contestarà un qüestionari sobre la pel·lícula. Anglès. Introducció del concepte de CdS i presentació del crèdit sobre Pitàgores.
|
TRIA DE PROJECTE I
TREBALL EN GRUP Matemàtiques. Nombres poligonals (nombres i formes). Representació i estudi dels nombres
(triangulars, oblongs, piramidals, amics, perfectes etc.). Recopilació de
demostracions del teorema de Pitàgores. Utilització de càmera digital i P. Point per fer les presentacions. Música. Construcció d’un monocordi i altres
instruments. Proporció àuria a la música. EVP. La secció àuria en l’art:
procediments gràfics per obtenir la
divisió àuria, l’estrella de cinc puntes i la secció àuria, la proporció en
la figura humana, etc. Cultura clàssica. Hauríem de poder
respondre: Qui era Pitàgores? On i quan va viure? Què era l’escola
pitagòrica? etc. TIC I. Elaboració d’un reportatge sobre el
crèdit i la seva concreció utilitzant P. Point o
similar, PSP o similar, càmera digital, vídeo, etc. TIC II. Construcció d’una pàgina Web.
Aquesta hauria de tenir una presentació del crèdit i desprès una entrada per
cadascun dels apartats que es treballaran, tant dels individuals com els de
grup. |
La pàgina web que podeu consultar va ser triada d’entre les
tres que varen construir els alumnes que van realitzar el crèdit. Els mateixos
alumnes que l’havien construïda la van revisar uns dies després de finalitzar
el crèdit perquè malgrat que era
operativa tenia algun problemes en els enllaços. L’he tornada a revisar perquè
el seu funcionament sigui més àgil, però tot i això no està encara en condicions
de ser posada a la xarxa, però he preferit que es veiés el producte final
“real” del treball.
Els projectes inclosos a la pàgina web estan sense revisar
ni corregir. Els diferents grups van donar els seus material als grups que
construïen les pàgines web i aquests van posar aquesta informació. N’hi ha
alguns que són excel·lents i val la pena
mirar-se’ls.