WEBS I PÀGINES SIGNIFICATIVES SOBRE LLENGUA I LITERATURA


La llengua i la literatura a la xarxa Internet

Un dels treballs a realitzar dins la llicència consistia a cercar les Webs i les pàgines dedicades a la llengua i a la literatura catalanes i castellanes que hi havia a la xarxa Internet per tal que pogués servir de demostració tant per al professorat com per a l'alumnat de les possibilitats que ofereix, d'una banda, la xarxa Internet per a l'ensenyament de la literatura i de la llengua i, d'altra, la hipertextualitat. Les dades recollides, tal i com he fet amb la resta del material producte de la llicència, ha estat elaborat en forma hipertextual per poder ser consultades, elles també, dins la xarxa. Si l'elecció d'aquesta forma, en un treball sobre telemàtica, està més que justificada, encara ho està més en aquest cas ja que, aquí, compleix una doble funció:

    informativa:
      l'accés a les dades resulta més fàcil i més còmode per al professorat i per a l'alumnat. l'accés al material que es vol consultar és immediat.

    formativa:
      mostra una forma d'estructuració dels materials
      acostuma als mecanismes lògics d'estructuració i d'accés a aquests materials
Paral·lelament, el material té unes possibilitats de divulgació molt més gran i la seva ampliació i la seva actualització es poden fer més àgilment.
Pel que fa a les webs i a les pàgines incloses en aquesta, podríem dir-ne, base de dades, voldria remarcar un seguit de fets:
  1. el nombre de pàgines que fan referència a la llengua i la literatura, tot i ser força reduït en comparació amb el d'unes altres àrees de coneixement, augmenta dia a dia.
  2. és un material que canvia constantment, no només els seus continguts sinó, i sobretot, la seva situació dins la xarxa, la qual cosa dificulta la seva localització.
  3. són més abundants les pàgines creades i mantingudes per particulars -pàgines personals- que les institucionals.
  4. entre les pàgines personals abunden les fetes per persones aficionades a un tema determinat i que construeixen les seves pàgines en espais cedits gratuïtament durant un temps per servidors com ara Geocities, Arrakis,... fet que explica que les seves adreces variïn amb molta freqüència.

El material està estructurat en dos grans blocs que, al seu torn, se subdivideixen en altres dos:


Ja dins de cada un dels grans subapartats, la classificació està feta de la manera més planera possible: un índex remet a cadascun dels temes en què s'ha estructurat el material. Quant a això darrer, cada gran bloc -llengua catalana o llengua castellana, per exemple- està estructurat d'una manera diferent, la causa és que els materials existents en català i en castellà, són totalment diferents tant pel que fa a la llengua com pel que fa a la literatura ja que la classificació ha estat feta a partir dels materials trobats a la xarxa.

D'aquesta manera, aquests materials esdeven, també, una eina que permet observar una de les possibles formes d'introducció de les Noves Tecnologies en l'ensenyament de la llengua i la literatura catalanes i castellanes.

Tot plegat, una síntesi pràctica i, a la vegada, un exercici pràctic dels canvis metodològics que signifiquen -i significaran- la presència immediata i inevitable de les Noves Tecnologies dins l'ensenyament.

Pel que fa als materials inclosos poden observar que hi ha un gran desnivell, tant quant a la seva qualitat com a la quantitat, entre el material que ofereix la xarxa sobre la llengua i literatura castellanes i catalanes. La balança s'inclina visiblement a favor de la llengua i la literatura castellana.

Analitzant-los per separat, veiem que:
    dins les pàgines que s'ocupen de la Llengua i literatura castellanes
    • és més abundant el material dedicat a la literatura que a la llengua
    • és més abundant el material institucional. Així hi ha:
      • una web específica del MEC
      • una web de l'institut Cervantes, dedicada a la difusió de la llengua i la literatura espanyola
      • té dedicades webs arreu del món i crida l'atenció l'auge que estan prenent aquests materials a Sudamèrica.


    dins les pàgines que s'ocupen de la Llengua i literatura catalanes:
    • és més abundant el material dedicat a la llengua que a la literatura
    • la llengua rep un tractament eminentment reivindicatiu. Així, totes les webs institucionals dediquen un apartat dedicat a la llengua.
    • en les pàgines dedicades a la literatura predominen les pàgines dedicades a la poesia
    • sobresurt el reconegut nivell punter de la Telemàtica educativa catalana (PIE).
    • hi ha una notable presència de webs universitàries de tota l'àrea lingüística catalana.
    • abunden les pàgines personals
Amb la qual cosa podem afirmar que la presència de la llengua i la literatura catalanes a la xarxa, malgrat ser més minsa que la castellana, és una presència qualificada que inclou materials punters i, sobretot, el que és important per a l'ensenyament: hi ha materials didàctics elaborats expressament per a l'ensenyament de la llengua i de la literatura. Entre aquests hauríem de diferenciar aquells materials que estan pensats per ser utilitzats a la xarxa i elaborats tenint en compte aquest criteri d'aquells que, únicament, estan penjants a la xarxa.